نویسنده: تیم زومجی
// دوشنبه, ۵ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۵۴

نتیجه نظرسنجی مشکلات کاربران ایرانی در تجربه بازی‌های آنلاین

این روز‌ها کاربران از مشکلات مختلفی در دسترسی به بازی‌های آنلاین خبر می‌دهند. زومجی چند روز پیش نظرسنجی با محوریت این مشکلات تدارک دید که در ادامه می‌توانید نتایج آن را بخوانید. 

نظرسنجی زومجی با محوریت مشکلاتی که کاربران ایرانی، مخصوصا در چند ماه اخیر، در تجربه بازی‌های آنلاین داشته و دارند، از روز شنبه ۳ دی ماه آغاز شد و در ۴۸ ساعتی که برای این نظرسنجی در نظر گرفته بودیم، در مجموع ۳ هزار و ۲۸۵ نفر در آن شرکت داشتند. هدف از این نظرسنجی، اطلاع‌رسانی دقیق‌تر در رابطه با مشکلات موجود است و امیدواریم که نتایج آن، باعث بهبود مشکلات موجود در این زمینه شوند. در نظر داشته باشید که در سوال‌های این نظرسنجی، امکان انتخاب بیش از یک گزینه وجود داشت و به همین دلیل هم درصد‌هایی که در ادامه ارائه می‌شوند، از کل جواب‌های دریافتی هستند و قرار نیست مجموعه آن‌ها برای یک بخش برابر با ۱۰۰ درصد شود. 

از حیث شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت، ۴۲.۶ درصد از کل افراد شرکت‌کننده در نظرسنجی، از اینترنت همراه شرکت ایرانسل و ۳۵.۶ درصد از اینترنت همراه شرکت همراه اول استفاده می‌کنند و سهم مشترکین اپراتور رایتل هم ۸.۴ درصد است. در بین شرکت‌های ارائه‌دهنده اینترنت ثابت، مخابرات با سهم ۳۵.۹ درصدی بیش‌ترین مشترک را دارد و پس از آن هم شرکت شاتل با ۱۳ درصد در جایگاه دوم است. شرکت‌هایی چون آسیاتک، مبین‌نت، پارس آنلاین و های‌وب هم در جایگاه‌های بعدی هستند. با توجه به نتایج، می‌توان اینچنین برداشت کرد که کاربران زیادی، احتمالا بنا به دلایلی چون سرعت دانلود بالاتر (مخصوصا پیش از مشکلات چند ماهه اخیر) یا دسترسی‌پذیری ساده‌تر، برای تجربه بازی‌های آنلاین وابسته به اینترنت‌های همراه هستند و طبیعی است که مشکلات چند وقت اخیر تاثیر زیادی هم روی تجربه آن‌ها گذاشته باشد. 

اما قسمت مهم‌تر نظرسنجی، جزییات مشکلاتی است که کاربران در تجربه بازی‌های آنلاین گزارش کرده‌اند. بر این اساس، ۷۳.۴ درصد از کل کاربران شرکت‌کننده در نظرسنجی، با مشکل پینگ بسیار بالا یا پکت‌لاس روبه‌رو هستند که تاثیر زیادی روی کیفیت تجربه بازی‌ها می‌گذارد و گاهی حتی تجربه بازی را عملا غیرممکن می‌کند. ۶۱.۸ درصد از کل کاربران اما وضعیت بدتری هم دارند و به‌طور کلی، در تجربه بازی‌های مختلف با مشکل دسترسی نداشتن به سرور‌ها و دریافت خطای نداشتن دسترسی اینترنت روبه‌رو می‌شوند. این مشکل از مهر ماه آغاز شد و همانطور که قبلا هم در زومجی گزارش‌های مختلفی با محوریت بازی‌های متفاوت منتشر کرده بودیم، متاسفانه برخی از آثاری که قبلا مشکلی از حیث اتصال به سرور‌ها نداشتند، در این مدت درگیر چنین مساله‌ای شده‌اند و این وضعیت بسته به شرکت ارائه‌دهنده اینترنت و حتی منطقه سکونت، متفاوت است. 

فورتنایت

مشکل بعدی که به‌نسبت روز‌های اول کمی بهبود داشته ولی هنوز هم ۴۹.۷ درصد از کل شرکت‌کننده‌ها در نظرسنجی با آن درگیر هستند، این است که حتی با‌وجود اتصال به سرور‌های اصلی بازی، مشکل مچ‌میکینگ در بازی‌ها وجود دارد و کاربران امکان پیدا کردن حریف یا ورود به نقشه بازی‌ها را ندارند. این مساله هم بسته به شرکت ارائه‌دهنده اینترنت متفاوت است و به همین دلیل کاربران مجبور به امتحان کردن اینترنت‌های مختلف همراه یا ثابت هستند تا شاید در یکی از آن‌ها چنین مشکلی وجود نداشته باشد. 

با توجه به اینکه امکان وارد کردن دستی مشکلات هم در نظرسنجی در نظر گرفته شده بود، بد نیست برخی از این موارد را هم مرور کنیم. یکی از پرتکرار‌ترین مشکلات کاربران، مساله کاهش شدید سرعت اینترنت در دانلود با کنسول‌های پلی استیشن، ایکس باکس یا نینتندو سوییچ و همینطور پلتفرم‌هایی چون استیم یا اپیک گیمز است؛ تا جایی که به گفته یکی از کاربران، در تلاش یک هفته‌ای برای دانلود بازی وارزون ۲ از پلی استیشن 5، تنها موفق به دانلود ۳ گیگابایت شده است! در مثالی دیگر، چند نفر از کاربران اشاره کرده‌اند که سرعت دانلود آن‌ها با اینترنت‌های مختلف از پلتفرم استیم بیش‌تر از ۱۰۰ کیلوبایت نمی‌شود. افراد زیاد دیگری هم به مساله سرعت اشاره کرده‌اند و با توجه به اینکه مخصوصا روی کنسول‌ها امکان دانلود بازی‌ها از طریق سایت‌های داخلی و انتقال آن‌ها به کنسول غیرممکن یا در برخی پلتفرم‌ها هم واقعا آزاردهنده و پر دردسر است، این مساله باعث شده تا کاربران زیادی امکان دانلود بازی‌ها یا آپدیت آن‌ها را نداشته باشند. 

اما مشکل پرتکرار بعدی، مربوط به بازی‌هایی است که به دلیل تحریم بودن کشور ایران، کاربران امکان دسترسی بدون واسطه به آن‌ها را نداشته‌اند. در این موارد کاربران ایرانی معمولا با استفاده از DNS یا VPN‌ها اقدام به ساخت اکانت، اتصال به سرور‌ها یا تجربه بازی‌ها می‌کردند که در حال حاضر به دلیل از کار افتادن VPN‌ها، عملا استفاده از این روش غیرممکن شده است و در رابطه با DNS‌ها هم افراد زیادی گزارش داده‌اند که حتی امکان استفاده از آن‌ها را هم ندارند و در صورت وارد کردن دستی DNS خطای نداشتن اینترنت دریافت می‌کنند. حتی در چند وقت اخیر گروه‌هایی اقدام به معرفی نرم افزاری برای پی سی کرده‌اند تا از طریق آن بتوان به تجربه بدون اختلال بازی‌ها یا رد کردن تحریم‌ها پرداخت که متاسفانه این روش‌ها هم روی اپراتور‌های مختلف حالت شانسی و تصادفی دارند و برخی کاربران با مشکل وصل نشدن کامل آن‌ها روبه‌رو می‌شوند و برای برخی هم حتی با‌وجود وصل شدن چنین سرویس‌هایی، شاهد مشکلاتی مثل نداشتن دسترسی اینترنت پس از اتصال هستیم. 

کاراکترهای فورتنایت با مهارت‌های انتقام جویان در فورتنایت

موارد دیگری مثل نت‌تایپ محدود که در نتیجه آن کاربران با مشکلاتی مثل نبود امکان برقراری ارتباط صوتی روبه‌رو می‌شوند یا متغیر بودن وضعیت دسترسی و کیفیت پینگ در زمان‌های مختلف روز هم از دیگر مسائلی هستند که کاربران زیادی به آن اشاره کرده‌اند. واقعیت این است که مشکلات اشاره‌شده، نشان می‌دهند که در مجموع کاربران با مشکلات زیاد و مختلفی در تجربه بازی‌های آنلاین روبه‌رو هستند و نه‌تنها افراد زیادی کلا امکان تجربه بازی‌ها را ندارند، بلکه حتی در صورت پشت سر گذاشتن مشکلات اتصال یا دانلود بازی‌ها با سرعت بسیار پایین هم کیفیت تجربه بازی‌ها، حتی از وضعیت نه‌چندان مساعد همیشگی هم بدتر شده و مسائلی مثل پکت لاس شدید یا تاخیر بسیار زیاد عملا آنلاین بازی کردن را به تجربه‌ای آزاردهنده تبدیل کرده است. 

از حیث بازی‌هایی که محبوبیت بالاتری در بین کاربران دارند و افراد بیش‌تری با مشکل تجربه آن‌ها روبه‌رو هستند، نتایج نظرسنجی نشان می‌دهد که ۵۴.۳ درصد از کل کاربران در تجربه بازی‌های مجموعه کال آو دیوتی دچار مشکل هستند. ۲۳.۲ درصد از کاربران امکان تجربه بازی فورتنایت را ندارند و ۲۳ درصد هم اعلام کرده‌اند که بازی Apex Legends برای آن‌ها دچار مشکل شده است. بازی‌های فیفا، پابجی، Clash of Clans و Clash Royale، بازی Rainbow Six Siege، بازی Overwatch 2 و بتلفیلد هم در رتبه‌های بعدی هستند که افراد بیش‌تری به نسبت بقیه بازی‌ها در تجربه آن‌ها دچار مشکل هستند. جالب است بدانیم که اکثر این بازی‌ها پیش از مشکلات اخیر اینترنت بدون هیچ دردسر خاصی قابل‌تجربه بودند و این نشان می‌دهد که وضعیت چندماه اخیر اینترنت تاثیر زیادی روی تجربه بازی‌ها گذاشته است. 

جدا از بازی‌ها، کاربران زیادی در دسترسی به پلتفرم‌های اصلی تجربه بازی‌ها هم درگیر مشکلاتی هستند. برای مثال ۴۱.۱ درصد از کل کاربران مشکلاتی در اتصال به شبکه پلی استیشن دارند، به ترتیب ۴۲.۹ درصد و ۴۲.۳ درصد از کاربران امکان استفاده از پلتفرم‌های اپیک گیمز و استیم را ندارند و ۳۲.۷ درصد از کاربران هم به دلیل وصل نشدن DNS‌ها یا مسائل دیگر، دسترسی خود به شبکه ایکس باکس را از دست داده‌اند! نباید فراموش کنیم که در نسل فعلی بازی‌های ویدیویی، استفاده از کنسول‌ها یا سایر پلتفرم‌های ویدیو گیم بدون داشتن دسترسی به اینترنت عملا فرقی با غیرممکن ندارد و آمار اشاره‌شده نشان می‌دهد که افراد زیادی در حال حاضر با‌وجود پرداخت هزینه بالای خرید خود دستگاه‌ها و همینطور خرید اشتراک اینترنت از شرکت‌های مختلف، امکان استفاده از امکانات دستگاه‌های خود را ندارند. 

به هر حال هدف ما در زومجی به‌عنوان رسانه‌ای که همواره مورد لطف و استقبال گیمر‌های ایرانی واقع شده، انعکاس نظرها و مشکلاتی بود که کاربران ایرانی در حال حاضر در تجربه بازی‌های آنلاین دارند. امیدواریم این نتایج مورد‌توجه مسئولان مرتبط با این حوزه قرار بگیرند تا شاهد بهبود وضعیت از حیث دسترسی به این بازی‌ها باشیم. در پایان از تمام افرادی که در نظرسنجی شرکت داشتند نهایت تشکر را داریم. 


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده