بهترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

بهترین روایت داستان سال ۲۰۱۹ از نگاه زومجی

شنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۸ ساعت ۱۸:۵۹

جایزه بهترین‌های زومجی در سال ۲۰۱۹ به ایستگاه دیگری رسیده است و این‌بار از بهترین روایت‌های داستانی در بازی‌های سال صحبت کرده‌ایم.

روایت در هر متنی که از منظر ادبی قابل بررسی باشد، خواه بازی، فیلم، موسیقی یا داستان، نقشی بسیار مهم دارد. درواقع، متن ادبی‌ای که از نظر روایی نقص داشته باشد، نمی‌تواند در رده‌ی متون ارزشمند قرار بگیرد. از طرفی در دنیای بازی‌های ویدیویی، داستان اهمیت زیادی دارد و طبعا در چنین وضعیتی، روایت و کیفیت روایت برجسته می‌شود؛ چرا که بدیهی است هر داستانی باید روایت شود. کیفیتِ روایت یک داستان در بازی‌ جدای از مواردی مانند گیم‌پلی نیست، بالاخره تمامی عناصر یک بازی قوی، با یکدیگر ارتباطی تنگاتنگ دارند؛ اما کیفیت روایت، مسئله‌ای به‌شدت مهم محسوب می‌شود. دلیل این امر، تجربه‌ای است که کاربر از هر بازی به واسطه داستان آن به دست می‌آورد. در ادامه می‌توانید ویدیو این بخش را تماشا کنید تا بعد مفصل به سراغ نامزد‌ها و برنده برویم:

دانلود ویدیو از آپارات | تماشا در یوتیوب

Disco Elysium

Disco Elysium

بازی Disco Elysium گیمر را در نقش کارآگاه دائم‌الخمری قرار می‌دهد که برای حل پرونده‌ی قتل مشکوکی انتخاب شده است. پرونده قتل مردی که از درخت حلق‌آویز شده است. نکته قابل‌توجه در باب داستان بازی، پیشینه آن است. برای نمونه می‌دانیم که در گذشته دنیای بازی، حکومتی کمونیستی امور را در دست داشته است. بازی از شگردهای روایی مختلفی استفاده می‌کند. برای نمونه حین گفت‌وگو با افراد مختلف، بخش‌‌های تازه‌ای از دنیا کشف می‌شوند. بازی Disco Elysium یک بازی نقش‌آفرینی است و طبعا شما در بازی می‌توانید برخی از دیالوگ‌های شخصیت اصلی را انتخاب کنید. این بازی مانند هر بازی نقش‌آفرینی دیگری، گیمر را در پیش‌برد داستان دخیل کرده است. از طرفی شخصیت اصلی بازی، از سومصرف مشروبات الکلی رنج می‌برد. نتیجه این است که گیمر تنها با حل معمای مرگی رازآلود دست‌وپنجه نرم نمی‌کند بلکه باید با خود شخصیت اصلی بازی نیز کلنجار برود. بازیکن در غالب لحظات بازی درگیر پیش‌برد داستان است و این موضوع داستان و روایت را در بازی برجسته می‌کنند.

ٔPlague Tale

A Plague Tale: Innocence

بازی A Plague Tale: Innocence بازیکنان را به فرانسه‌‌ درگیر طاعون می‌برد. جایی که باید با شخصیت آمیسیا همراه شویم. شخصیتی که هم باید از طاعون گریزان باشد و هم از برادرش یعنی هیوگو در مقابل سربازان دولت مراقبت کند. بازی‌هایی که چنین داستان‌هایی دارند، ممکن است خیلی زود در دام‌چاله‌ی تحریک احساسات مخاطب گیر بیافتند. به زبان ساده‌تر، طرح داستان بازی A Plague Tale: Innocence یکی از داستان‌های محبوب آن‌دسته از نویسندگانی است که قصد دارند اشک مخاطب را به هر ضرب و زوری دربیاورند. بازی A Plague Tale: Innocence اما به این مشکل اساسی دچار نمی‌شود. رابطه بین شخصیت‌ها نه مصنوعی، که واقعی می‌کند و دلیل این امر را می‌توان در تکیه نویسنده بر اصول داستان‌گویی جست‌وجو کرد. در نتیجه با بازی‌ای مواجه‌ایم که تحریک احساسات عنصر غالب روایت آن محسوب نمی‌شود.

Star wars

Star Wars Jedi: Fallen Order

دنیای جنگ ستارگان به‌دلیل عظمت زیادی که دارد، پتانسیل بالایی را برای داستان‌گویی دارا است. بازی Star Wars Jedi: Fallen Order، جدیدترین داستان روایت‌شده‌ی این مجموعه است. جایی که بازیکن باید به همراه شخصیت اصلی مسیری پر پیچ و خم را طی کند. مسیری که در ابتدا، کند روایت می‌شود اما در ادامه‌ی بازی، ریتمی تند به خود می‌گیرد. داستانی که قطعا رنگ و بوی بلاک‌باستری دنیای جنگ ستارگان را به همراه خود دارد. داستانی که تلاش خود را در زنده نگه داشتان بعد حماسی دنیای جنگ ستارگان به کار می‌گیرد. جدیدترین نسخه از مجموعه جنگ ستارگان یعنی بازی Star Wars Jedi: Fallen Order روایت داستان را با گیم‌پلی بازی منطبق کرده و مسیر مهم پیش‌روی شخصیت اصلی خود را پیش روی کاربر می‌گذارد.

Control

Control

تمهیدهای روایت داستان در بازی Control، متعدد هستند. در زمانه‌ای که بسیاری از شرکت‌ها زرق و برق‌های گرافیکی و داستان‌های احساس‌مبنای اشک‌آور را محور کار خود قرار می‌دهند، بازی Control شیوه‌های مختلفی را برای روایت داستان خود برگزیده است. البته که در Control نیز مانند اکثر بازی‌ها، داستان در پرتو دیالو‌گ‌های شخصیت‌ها روایت می‌شود؛ اما این پایان ماجرا نیست. محیط بازی مملو از فایل‌های صوتی و پرونده‌های مختلف است. داستان بازی حتی در برخی از مواقع توسط برنامه‌های تلویزیونیِ درون بازی روایت می‌شود. نکته مهم این است که محتوای این برنامه‌ها، فایل‌های صوتی و پرونده‌ها همه و همه در اختیار روایت داستان بازی و پرده برداشتن از ماجراهای جهان بازی هستند. فایده‌ چنین تمهیدهایی درگیر کردن هرچه بیشتر مخاطب در جهان بازی است. به این ترتیب است که بازیکن باید برای فهمیدن همه‌ی جزییات، خود وارد عمل شود.

Death Stranding

Death Stranding

بازی Death Stranding، داستان شخصی به نام سم را روایت می‌کند. شخصی که قرار است آمریکای از هم گسیخته را بار دیگر به هم وصل کند. گیمر در این بازی با محیط عظیمی روبه‌رو است، محیطی به بزرگی یک کشور. بازی نه‌تنها محیط گستره‌ای دارد که داستان آن نیز طولانی است. نتیجه‌ی این عظمت، تعدد شخصیت‌های بازی است. از سمتی تعدد شخصیت‌ها و دیگر مولفه‌های ذکر شده، با تمهیداتِ به‌جایِ روایت داستان در بازی معنی پیدا خواهند کرد. این‌چنین است که ممکن است حین تجربه‌ی بازی خود را در حال مطالعه مصاحبه‌ای مفصل پیدا ‌کنید، مصاحبه‌ای که بر بخش‌های مختلفی از جهان بازی پرتو می‌اندازند. برجسته‌‌ترین تمهید روایی بازی را می‌توان کات‌سین‌های آن خواند. بله، امروز همه‌ی بازی‌ها کات‌سین دارند و اتفاقا اکثر آن‌ها نیز داستان را در کات‌سین‌ها روایت می‌کنند. در Death Stranding اما موضوع کمی متفاوت است. اینجا با کات‌سین‌هایی به مراتب طولانی‌تر و داستانی‌تری روبه‌رو هستیم. کات‌سین‌هایی که در خلال‌شان بخش‌های مهمی از داستان بازی شکل می‌گیرد. این داستان گسترده و تمهیدات مختلف روایی هستند که روایت داستان در بازی Death Stranding را به بهترین روایت داستان ویدیوگیمی سال از نگاه زومجی تبدیل می‌کنند.

پس بهترین روایت داستان در بازی‌های سال ۲۰۱۹ از دید زومجی به شرح زیر است. همان‌طور که در پست اصلی بهترین‌های سال هم اشاره شد، امسال به جز رتبه نخست، سایر بازی‌ها رتبه‌بندی خاصی ندارند:

  • Death Stranding
  • Control
  • A Plague Tale: Innocence
  • Star Wars Jedi Fallen Order
  • Disco Elysium

نظرسنجی بهترین روایت داستان با برتری دث استرندینگ به پایان رسید. در ادامه می‌توانید جزییات آرا را مشاهده کنید:

بهترین روایت داستان

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده