بهترین استودیو سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی

بهترین استودیو سال ۲۰۱۸ از نگاه زومجی

شنبه, ۶ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۸:۵۹

همه‌ی ما شنیده‌ایم که بدون رنج گنج میسر نمی‌شود. برای همین در این بخش از مراسم برترین‌های سال ۲۰۱۸ میلادی به سراغ استودیوهای بازی‌سازی رفته‌ایم که ساخته‌های آنان در این سال لحظات دل‌نشینی را برای ما رقم زده‌اند. با ما همراه شوید.

هر ساله‌ بازی‌های زیادی تولید و روانه‌ی بازار می‌شوند، اما در این میان تنها تعداد انگشت‌شماری از آن‌ها در جمع‌ برترین‌های سال خودنمایی می‌کنند. بدون شک برای رسیدن به چنین نقطه‌ای باید تلاش فروانی کرد و با چالش‌هایی روبرو شد که کمتر استودیوی توانایی رویایی با آن‌ها را دارد. به همین خاطر پس از بررسی‌ برترین بازی‌های تولید شده‌ی سال ۲۰۱۸ میلادی، در انتها به پنج استودیو سانتا مونیکا، راک‌استار،‌ پلی‌گراند گیمز، اینسامنیاک و نینتندویی رسیدیم که هر کدام به سهم خود طعم شیرین یک بازی ویدیویی ناب را در این سال برای ما به ارمغان آوردند. برای بررسی عملکرد و رتبه هر کدام از این استودیوها با ما همراه شوید.

بهترین استودیو سال

نینتندو

سال ۲۰۱۸ برای نینتندو سال شلوغی بود و آن‌ها مثل همیشه نشان دادند که چگونه می‌توان مرزهای جدیدی را برای این حوزه از دنیای سرگرمی تعریف کرد. از Nintendo Labo شروع می‌کنیم که برای بازی با آن باید آستین‌ها را بالا می‌زدیم و به یاد قدیم‌ها شروع به ساخت کاردستی می‌کردیم!

نینتندو لبو ترکیبی از کاردستی و بازی‌های ویدیویی بود و چه کسی می‌تواند همانند نینتندو این دو را به این خوبی ترکیب کند. ظرفیت محصول تولیدی این استودیو به قدری زیاد بود که به تازگی حتی خبرهایی در رابطه با استفاده از این محصول در زمینه‌های مهندسی، فیزیک و حتی برنامه‌نویسی هم شنیده می‌شود.

اما نینتندو در سال ۲۰۱۸ بازی Super Mario Party و البته بازی بسیار موفق Super Smash Bros. Ultimate را هم تولید و روانه بازار کرد. Super Mario Party محصولی مخصوص جمع‌های چند نفره بود و با مینی‌گیم‌های پرتعداد خود می‌توانست تا ساعت‌ها جمع‌های خانوادگی و دوستانه را سرگرم نگه‌دارد و نقد‌های خوبی را هم دریافت کرده بود. با این حال گل سرسبد نینتندو در سال ۲۰۱۸، بازی Super Smash Bros. Ultimate بود که در انتهای سال جاری میلادی به بازار عرضه شد. جدای از استقبال شدید منتقدین از این بازی، وجود ۷۴ کاراکتر مختلف، بیش از ۱۰۰ محیط مبارزه و البته وجود دیوانه‌وار ۸۵۰ قطعه موسیقی تنها بخشی از کارهایی است که نینتندو برای این بازی انجام داده است و توانسته یکی از بهترین بازی‌های مبارزه‌ای سالیان اخیر را روانه‌ی بازار کند.

مجموع بررسی‌های سه محصول گفته شده به راحتی ما را به این نقطه می‌رساند که بدون هیچ شک و تردیدی این استودیو را در میان برترین استودیوهای سال ۲۰۱۸ میلادی قرار دهیم.

بهترین استودیو سال

اینسامنیاک

از زمان اعلام خبر ساخت بازی Marvel’s Spider-Man و انتشار تریلرهای آن، مدام این سوال را از خودمان می‌پرسیدیم که آیا اینسامنیاک گیمز سرانجام می‌تواند اثر درخوری را برای این شخصیت محبوب دنیای کمیک و سینما بسازد و روانه‌ی بازار کند. این مسئله در کنار مانور تبلیغاتی وسیعی که سونی روی این بازی به عنوان یکی از مهم‌ترین انحصاری‌های پلی‌استیشن ۴ در نسل جاری انجام می‌داد، همگی فشار زیادی را برای ارائه یک محصول باکیفیت روی دوش اینسامنیاک گیمز قرار داده بود.

سرانجام با انتشار بازی و تجربه‌ی آن برای همه مشخص شد که اینسامنیاک توانسته است از این آزمون بزرگ و دشوار سربلند بیرون بیاید و استقبال فوق‌العاده از این بازی در میان منتقدان و طرفداران هم همگی نشان‌دهنده‌ی این مسئله بودند. با این که همین موارد لیاقت قرار گرفتن استودیوی اینسامنیاک را در بین برترین استودیوهای سال نشان می‌دهد، اما شاید بد نباشد به این مسئله هم اشاره کنیم که این استودیو تا به حال برای ۱۲ مرتبه جزو فهرست برترین مکان‌‌های موجود از لحاظ شرایط مناسب کاری هم قرار گرفته است.

با تمامی این‌ها آخرین ساخته‌ی آنان، بازی Marvel’s Spider-Man نکات مثبت فروانی داشت که از جمله‌ی آن‌ها می‌توانیم به داستان‌گویی عالی، شخصیت‌پردازی دقیق و البته گرافیک فنی و هنری عالی بازی اشاره کنیم که تمامی این موارد باز هم به ما نشان می‌دهد که بدون هیچ شک و تردیدی یکی از برترین استودیوهای سال جاری میلادی را با اینسامنیاک گیمز بدانیم.

بهترین استودیو سال

پلی‌گراند گیمز

تنها ساخت ۴ بازی برای استودیوی خوشنام پلی گراوند گیمز کافی بود تا این استودیو سرانجام بتواند بازی را روانه‌ی بازار کند که از نظر زومجی و حتی بسیاری از منتقدان صنعت بازی‌های ویدیویی به عنوان بهترین و کامل‌ترین بازی ریسینگ تاریخ صنعت گیم لقب بگیرد. پلی گراوند گیمز از آن استودیوهایی است که به هیچ وجه با مواردی از قبیل خرید‌های درون برنامه‌ای و مسائل مالی رایج این روزهای دنیای گیم، لذت چشیدن طعم یک بازی خوب را برای طرفدارانش خراب نمی‌کند و وجود صدها ماشین متنوع در زمان انتشار بازی‌هایش یکی از نشانه‌های همین مسئله است.

جدیدترین ساخته‌ی آن‌ها، نسخه‌ی چهارم سری بازی‌های بسیار محبوب Forza Horizon بود که در سال جاری میلادی به بازار عرضه شد و به همه نشان داد که چگونه می‌توان با وجود دنیایی شگفت‌انگیز نسخه‌های قبلی، همچنان به خلق تجربه‌هایی بهتر اقدام کرد. بازی ریسینگ Forza Horizon 4، در کنار تکرار میراث گرافیکی خیره‌کننده‌ي نسخه‌های قبلی، با اضافه کردن عناصر تازه‌ای همانند مکانیزم تغییر فصل‌ و سیستم آنلاین یکپارچه، توانست دنیایی پویا و زنده‌ را برای گیمرها به ارمغان بیاورد که تمامی این‌ها در کنار هم به سادگی ما را بر این داشت که این استودیو را در بین گزینه‌های برترین استودیوهای سال قرار دهیم.

بهترین استودیو سال

 راک‌استار

دیگر برایمان عادی شده است که در سالی که یک بازی از سمت و سوی راک‌استار روانه‌ی بازار می‌شود، نام محصول آن‌ها را در بیشتر بخش‌های جوایز سال مشاهده کنیم. به همین خاطر طبیعی است که در بخش بهترین استودیوهای سال هم شاهد حضور این غول دنیای بازی‌های ویدیویی باشیم و جدیدترین ساخته‌ی آن‌ها را مهم‌ترین دلیل این مسئله بدانیم.

شاید بهترین توصیف در مورد کیفیت کاری این استودیو را بتوان در اولین جمله نقد زومجی بر جدیدترین محصول آن‌ها، بازی Red Dead Redemption 2 مشاهده کرد:

Red Dead Redemption 2 اوج هنر بازی‌سازی راک‌استار و یکی از بهترین بازی‌های جهان‌باز تاریخ است

شاید اگر صحبت از استودیوی دیگری بود، استفاده از اصطلاح «اوج هنر بازی‌سازی» آنقدرها با ارزش جلوه نمی‌کرد، اما بدون شک وقتی این اصطلاح را در ارتباط با استودیویی به کار می‌بریم که کاری جز ساختن شاهکارهای پی‌در‌پی بلد نیست، مسئله کمی فرق می‌کند. جدیدترین ساخته‌ی آنان، استاندارد جدیدی را برای دنیای بازی‌های جهان‌باز تعریف کرد و در کنار ارائه یک گرافیک فنی و هنری بسیار عالی، راوی داستانی بی‌نقص با شخصیت‌های ماندگاری همانند داچ ون در لیند و آرتور مورگان بود؛ اتفاقاتی که باعث می‌شوند راک‌استار یکی از بهترین استودیو‌های سال باشد. 

سانتا مونیکا

سانتا مونیکا

شاید برای بسیاری از گیمرها همین که دنیای بازی God of War از یونان باستان خارج شده بود، خود به تنهایی بزرگ‌ترین چالشی بود که استودیوی سازنده‌ی بازی باید با آن روبرو می‌شد. با این حال به محض انتشار اولین تریلر بازی و مشاهده‌ی میزان تغییرات اعمال شده روی تمامی بخش‌های آن، برای مدتی نقل تمامی محافل این شده بود که آیا استودیوی سانتامونیکا قدم در راه درستی برای بازآفرینش این آی‌پی معروف گذاشته است یا خیر. مسئله وقتی چالش‌برانگیزتر شد که کارگردان بازی اعلام کرد که ما در این بازی با یک سیستم فیلمبرداری تک شات طرف هستیم و قرار است تمامی زد و خورد‌ها، صحنه‌های سینمایی و سر و کله‌زدن با باس‌های بی سر و ته این بازی صرفا از قاب یک دوربین به تصویر کشیده شود.

تنها نقطه مشترک بازی با نسخه‌های قبلی کریتوسی بود که آن هم به کلی تغییر کرده بود و این حجم از تغییرات هر طرفداری را نگران می‌کرد. با تمامی این‌ها بازی منتشر شد و سانتامونیکا به همه نشان داد که چه توانایی عظیمی در مدیریت تغییرات یک آی‌پی شناخته شده و بزرگ دارد. بی‌تردید حداقل باید لقب شجاع‌ترین استودیوی سال را به سانتامونیکایی بدهیم که بدون هیچ ترس و لغزشی، از دل کریتوس خشمگین یونان باستان، داستان پدر و پسری را خلق کردند که تا سالیان سال می‌توان بر پایه‌ی ماجراهای آنان، همچنان به انتشار نسخه‌ی جدیدی از این آی‌پی محبوب امیدوار بود.

God of War در تمامی زمینه‌ها عالی بود و از داستان و شخصیت‌پردازی عالی گرفته تا موسیقی‌های عظیم و دوست‌داشتنی آن همگی خبر از این می‌دادند که بدون شک استودیوی سانتامونیکا یکی کاندیداهای اصلی بردن جایزه‌ی بهترین استودیوی سال خواهد بود که در نهایت هم توانست عنوان بهترین استودیو سال را در زومجی دریافت کند. 

پس بدین ترتیب، بهترین استودیو‌های سال به ترتیب زیر هستند:

  • Santa Monica
  • Rockstar
  • Playground Games
  • Insomniac
  • Nintendo

نظرسنجی بهترین استودیو سال با برتری سانتا مونیکا به پایان رسید:

بهترین استودیو

همچنین نظرسنجی مربوط به استریمر سال هم به پایان رسیده که می‌توانید نتایج آن را در مطلب مربوطه مشاهده کنید.

منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده