نویسنده: تیم زومجی
// سه شنبه, ۳۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۰

یلدا مبارک! امشب را دور از موبایل و رایانه در کنار خانواده بگذرانید

بیایید در طولانی‌ترین شب سال، در جمع خانواده و دور از موبایل و رایانه‌های شخصی باشیم.

شب یلدا یکی از کهن‌ترین جشن‌های ایرانی است. در این جشن، ایرانیان گذر بلندترین شب سال و به دنبال آن بلندتر شدن طول روزها در نیم‌کره شمالی را که مصادف با انقلاب زمستانی است، گرامی می‌دارند. جشن شب یلدا جشنی است که از ۷۷ هزار سال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار می‌شود. ۷۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه‌شماری دست پیدا کردند و دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است. اگر می‌خواهید در‌باره‌ی یلدا بیشتر بدانید؛ مقاله‌ی خواندی و جالبِ «شب یلدا؛ از کهن ‌ترین جشن‌ های ایرانی» را مطالعه کنید. 

سال‌ها پیش که موبایل هنوز وارد دنیای ما نشده بود، شاید معنی یلدا را قشنگ‌تر درک می‌کردیم. وقتی کنار سفره می‌نشستیم، همه‌ی حواسمان به صحبت‌های پدر و پدربزرگ و مادر و مادربزرگ‌ بود. آرام می‌نشستیم تا قصه بگویند، تفألی به حافظ بزنند و برای روزهایی که در پیش است دعای‌مان کنند. از کنار هم بودن، از در جمع بودن و از صحبت‌ها لذت می‌بردیم. حواسمان به نوسان سیگنال‌های موبایلمان نبود، مدام کلید هوم گوشی را نمی‌فشردیم و استرس دریافت پیامی از کسی را نداشتیم. نمی‌گوییم فناوری خوب نیست، اما بد نیست دسترسی و استفاده از فناوری را کنترل کنیم. لااقل امشب که قرار است کنار هم باشیم؛ بیایید این ابزار ارتباطی را برای ساعتی فراموش کنیم و قدر خانواده و بودن در جمع را بدانیم.

یلدا بهترین فرصت برای جمع‌شدن خانواده‌ها است و عموما اعضاء خانواده در خانه‌ی بزرگ‌ترها گرد هم می‌آیند و شادی می‌کنند. پس بیایید امروز موبایل‌ها را کنار بگذاریم، از کامپیوتر و گجت‌ها فاصله بگیریم، اتفاقات دنیای فناوری را فراموش کنیم و در جمع خانواده باشیم. ما در زومجی تصمیم گرفته‌ایم امشب سایت را آپدیت نکنیم و از این ساعت به بعد، تا حدود ۱ صبح فردا پستی منتشر نخواهیم کرد. 

یلدا مبارک! امشب فناوری را فراموش کنید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده