نویسنده: تیم کجارو
// سه شنبه, ۸ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۵

تونل کندوان چگونه ساخته شد؟

تونل کندوان با عنوان تونل شماره ۱۱، از جاهای دیدنی جاده چالوس و از مشهورترین تونل‌های این جاده است.

تونل کندوان که در گذشته به‌منظور سهولت رفت‌و‌آمد در مسیر کرج به چالوس ساخته شده بود، امروزه به‌سبب چشم‌انداز زیبای کوهستانی، وجود رستوران و آشکده‌های متعدد در دو طرف تونل و مکان‌های دیدنی اطراف خود، به یکی از جاذبه‌های گردشگری جاده چالوس برای توقف و استراحت بسیاری از گردشگران تبدیل شده است. این تونل در ارتفاع ۲,۷۰۰ متری از سطح دریا به طول ۱۸۸۳٫۸ متر (حدود ۱٫۹ کیلومتر)، عرض ۵٫۵ متر و ارتفاع ۶ متر ساخته شده است.

تاریخچه تونل کندوان

احداث تونل کندوان در سال ۱۳۱۴ خورشیدی آغاز شد و بعد از گذشت سه سال در سال ۱۳۱۷ به بهره‌برداری رسید. سال‌های ساخت این تونل‌، هم‌زمان با وزارت مجید آهی، وزیر راه آن دوره انجام شد و به گفته ابوالحسن عمیدی نوری، قرارداد ساخت تونل کندوان را دو شرکت دانمارکی یا سوئدی بر عهده داشتند که با توجه به امکانات آن دوره، سه سال طول کشید.

افتتاح تونل کندوان توسط رضاشاه

قبل از ساخت تونل کندوان، مسیر جاده کرج به چالوس حدود پنج ماه از سال غیر قابل تردد بود. بنا بر روایاتی، در سال ۱۳۱۴ در فصل بهار، رضا شاه به قصد سفر به مازندران حرکت کرد و در کندوان در برف گیر کرد و به‌سختی به گچسر بازگشت. رضاشاه زمین‌های زیادی در شهرهای شمال کشور داشت؛ از این‌رو برای سهولت در رفت‌وآمد در این جاده، دستور احداث تونل را صادر کرد.

در همان سال، ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد؛ جاده‌ای که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرنگی به‌عنوان کوتاه‌ترین راه ممکن برای دسترسی به چالوس ساخته شده بود و در زمان پهلوی به‌دلیل استفاده از خودرو، تغییراتی در این جاده ایجاد شد.

در همان سال، ساخت تونل کندوان در جاده چالوس آغاز شد؛ جاده‌ای که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه توسط مهندسان فرنگی به‌عنوان کوتاه‌ترین راه ممکن برای دسترسی به چالوس ساخته شده بود و در زمان پهلوی به‌دلیل استفاده از خودرو، تغییراتی در این جاده ایجاد شد.

ترافیک در تونل کندوان

نام تونل کندوان

کندوان نام روستایی از توابع اسکو در استان آذربایجان شرقی است که اهالی آن در زمان‌های قدیم خانه‌های خود را با دست در دل کوه کنده‌اند. در زمان ساخت تونل کندوان نیز تجهیزات بسیار محدودی برای حفاری وجود داشت و کوه را با استفاده از تیشه و کلنگ می‌کندند. از این‌رو، کارگران پروژه از میان مردم ماهر و سختکوش روستای کندوان انتخاب شدند و در پایان کار به پاس قدردانی از زحمات مردم این روستا با پیشنهاد مهندس گرایلی، از مهندسان پروژه کندوان، این تونل به اسم تونل کندوان نام‌گذاری شد.

هزینه ساخت تونل کندوان

در سال ۱۳۱۴، اولین دینامیت را برای حفر تونل به‌کار بردند و پس از آن کارگران ایرانی با استفاده از تیشه و کلنگ، حفاری این تونل را انجام دادند. در طی سه سال انجام این پروژه، ۹۰,۰۰۰ متر مکعب سنگ و خاک حفر و از تونل خارج شد؛ برای کندن قسمت‌های سنگی نیز حدود ۴۶,۴۰۰ کیلوگرم دینامیت استفاده شد. کارگران با توجه به دشواری کاری که انجام می‌دادند، با گرفتن یک سکه پنج ریالی تشویق می‌شدنند و در ازای هر کلنگ نیز به آن‌ها پولی پرداخت می‌شد. مصالح مورد نیاز مانند سنگ، آجر، ماسه و... به‌وسیله کامیون یا چارپایان به محل پروژه حمل می‌شد. ساختمان و تاسیسات این تونل درمجموع ۲,۴۸۵,۳۴۰ تومان هزینه در بر داشت.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده