// چهار شنبه, ۱۰ بهمن ۱۳۹۷ ساعت ۱۷:۱۵

شرایط دریافت ارز دانشجویی چیست؟

ارز دانشجویی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های دانشجویانی است که قصد اخذ پذیرش و ادامه تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور را دارند.

تحصیل در خارج به ویژه در مقاطع تحصیلات تکمیلی رویای بسیاری از دانشجویان است؛ ولی دستیابی به این رویا دارای مراحل مختلف و بعضا دشواری شامل جستجوی شهر و دانشگاه مناسب، اخذ پذیرش و البته تامین هزینه‌های زندگی تحصیل است. از طرفی، تفاوت نرخ ارز آزاد با نرخ ارز دانشجویی به دغدغه‌ای مهم برای افرادی تبدیل شده است که قصد مهاجرت تحصیلی دارند یا در حال حاضر مشغول به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور هستند.

ارز دانشجویی

شرایط دریافت ارز دانشجویی چیست؟

طبق آخرین بخش‌نامه اداره سیاست‌ها و مقرارت بانک مرکزی (بخش‌نامه شماره ۲۳۳۴۵۲/ ۹۷ مورخه ۱۳۹۷/۰۸/۰۷)، کلیه دانشجویان شاغل به تحصیل واجد شرایط ارز دانشجویی می‌توانند از تاریخ ۱۳۹۷/۰۸/۱۹ مدارک خود را در سامانه سجاد به نشانی portal.saorg.ir بارگذاری کنند. بر اساس مفاد این بخش‌نامه، ارز دانشجویی فقط در بازه زمانی ۹۷/۰۷/۰۱ تا ۹۷/۱۲/۲۹ (از مهر تا اسفند سال ۱۳۹۷) تعلق می‌گیرد. همچنین، مبنای نرخ ارز در خصوص حواله‌های ارزی، نرخ ارز حواله مندرج در سامانه معاملات الکترونیکی ارز (ETS) و در مورد اسکناس، نرخ ارز اسکناس مندرج در سامانه مذکور خواهد بود.

نکته قابل توجه اینکه با توجه به تغییر سامانه ارزی از سامانه مشارکت دانشجویی نشا به سامانه جامع دانشجویی سجاد، کلیه دانشجویان متقاضی باید در مرحله اول در سامانه جدید (سامانه سجاد) ثبت‌نام کرده و در مرحله بعد، ارز دانشجویی درخواست کنند. طبق بخش‌نامه بانک مرکزی، ارز دانشجویی به مقاطه دکتری و کارشناسی ارشد تعلق می‌گیرد و برای مقطع کارشناسی فقط دانشجویانی که شروع به تحصیل آن‌‌ها قبل از تاریخ ۹۷/۰۲/۳۱ است، مجاز به ارائه درخواست هستند.

ارز دانشجویی

ارز دانشجویی به کدام گروه از دانشجویان پرداخت می‌شود؟

یکی از مهم‌ترین شروط برای دریافت ارز دانشجویی این است که متقاضیان، حتما باید در دانشگاهی مشغول به تحصیل بوده یا پذیرش دانشگاهی دریافت کرده باشند؛ البته آن دانشگاه باید توسط اداره کل امور دانش‌آموختگان وزارت علوم ایران، به عنوان دانشگاه ارزشیابی شده و معتبر، فهرست‌بندی شده باشد.

به عبارت دیگر، دانشجو نمی‌تواند در دانشگاهی که ارزشیابی مشخصی ندارد، مشغول به تحصیل شده و برای تحصیل در مقاطع مختلف، خواستار ارز دانشجویی شود. در واقع، ارز دانشجویی فقط به دانشجویانی تعلق می‌گیرد که دانشگاه مقصد خود را بر اساس فهرست ارزشیابی شده وزارت علوم انتخاب کرده‌اند.

ارز دانشجویی

کدام دانشگاه مورد تائید وزارت علوم هستند؟

شاید در نگاه نخست، گرفتن ارز دانشجویی بسیار آسان باشد و هر دانشجویی که در خارج از کشور مشغول به تحصیل است، شرایط دریافت این ارز را داشته باشد. اما در واقع چنین نیست... متقاضیان تحصیل در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در مراکز علمی خارج از کشور، باید به تایید مدارک تحصیلی خود بعد از فراغت از تحصیل توجه کنند و تا حد امکان دانشگاهی را انتخاب کنند که مورد تائید اداره کل دانش آموختگان وزارت علوم باشد.

بسیار اتفاق می‌افتد که دانشجویی، به خاطر علاقه به رشته، دانشگاه یا حتی سوپروایزر (Supervisor) مورد نظرش، در رشته‌ای پذیرش می‌گیرد که بعدا مشخص می‌شود دانشگاهی که در آن تحصیل کرده، مورد تایید وزارت علوم ایران نیست و ارزشیابی نشده است.

همچنین، پس از فارغ‌التحصیلی، مدرک دانشگاهی وی از طرف وزارت علوم تایید نمی‌شود. بنابراین، دانشجوی متقاضی باید به مساله انتخاب دانشگاه در کشور مورد نظر بر اساس فهرست ارزشیابی وزارت علوم توجه کند تا نه تنها در زمینه ارز دانشجویی برای مدت تحصیلی خود با مشکل روبه‌رو نشود، بلکه برای تائید مدرک و استفاده از خدمات جانبی آن، به چالش خاصی برخورد نکند. برای دسترسی به اطلاعات مربوط به اداره دانش آموختگان وزارت علوم به نشانی اینترنتی آن مراجعه کنید.

در این صفحه، اطلاعات مربوط به دانش آموختگان خارج از کشور، کتاب نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی و همچنین اطلاعاتی درباره دانش آموختگان داخل ارائه شده است. کتاب نظام ارزشیابی مدارک تحصیلی، حاوی اطلاعات دانشگاه‌های مورد تایید در بیش از ۱۰۰ کشور جهان است. این اطلاعات را در این نشانی اینترنتی در دسترس عموم قرار دارد.

ارز دانشجویی

برای درخواست ارز دانشجویی چه مدارکی مورد نیاز است؟

  • گواهی اشتغال به تحصیل به تاریخ روز (با سربرگ دانشگاه با قید رشته، مقطع، تاریخ ذکر دوره و ذکر عدم دریافت هرگونه کمک هزینه تحصیلی از دانشگاه) که به تائید سامانه تاک رسیده باشد.
  • ویزای دانشجویی
  • دانشجویان شاغل به تحصیل در آمریکا ارائه I20 یا F1
  • برگه معافیت تحصیلی یا کارت پایان خدمت برای دانشجویان پسر
  • تکمیل فرم تعهد در سامانه

سوالات متداول درباره ارز دانشجویی

آیا دانشجویانی که قبلا در سامانه نشا ثبت‌نام کرده‌اند، باید مجددا در سامانه سجاد ثبت‌نام کنند؟

  • بله، با توجه به تغییر سامانه ارز دانشجویی، متقاضیان باید در سامانه سجاد ثبت‌نام کنند. پس از ثبت‌نام در قسمت مربوط به ارز مدارک درخواستی را ارائه کرده و نوبت دریافت کنند.

شرایط پرداخت ارز اولیه (شروع تحصیل با پذیرش) چیست؟

  • طبق بخش‌نامه بانک مرکزی ارز فقط به دانشجوی شاغل به تحصیل در قبال ارائه گواهی اشتغال به تحصیل و مدارم لازم انجام می‌گیرد. داشتن پذیرش برای معرفی به بانک جهت دریافت ارز کافی نیست.

نحوه پرداخت ارز به دانشجو و میزان آن چقدر است؟

  • میزان، نرخ و نحوه پرداخت ارز به عهده بانک‌های عامل است.

چگونه می‌توان از تائید یا رد درخواست و نیز نقص مدارک مطلع شد؟

  • دانشجو می‌تواند با مراجعه به سامانه، وضعیت درخواست را درپروفایل خود مشاهده کند. همچنین، وضعیت رد یا قبول درخواست برای دانشجو به وسیله ایمیل اعلام می‌شود.

دانشجو چه زمانی می‌تواند برای دریافت ارز به بانک مراجعه کند؟

  • پس از ثبت درخواست در سامانه سجاد و دریافت نوبت، در صورت تائید مدارک، موعد مقرر برای مراجعه به بانک اعلام می‌شود.

آیا امکان تغییر نوبت دریافتی در سامانه وجود دارد؟

  • خیر، به هیچ عنوان امکان تغییر نوبت در سامانه وجود ندارد.

تائید گواهی اشتغال به تحصیل توسط چه سامانه‌ای انجام می‌شود؟

  • سامانه تاک مربوط به وزارت امور خارجه برای تائید صحت صدور مدارک است و تائید گواهی تحصیلی توسط کنسولگری‌های ایران برای مراجعه به بانک در این سامانه امکان‌پذیر است. 

آیا برای هربار درخواست ارز باید مجددا در سامانه سجاد ثبت‌نام کرد؟

  • خیر، یکبار ثبت‌نام در این سامانه کافی است.

در زمانی که دانشجو در ایران حضور نداشته باشد، چه کسی می‌تواند امور مربوط به ارز را پیگیری کند؟

  • پدر و مادر بدون وکالت، سایر بستگان و دوستان با وکالت محضری می‌توانند امور مربوط به ارز دانشجویی را پیگیری کنند.

سقف استفاده از ارز چقدر است؟

  • برای دانشجویان دوره ارشد ۳۶ ماه از شروع تحصیل و دانشجویان دکتری ۶۰ ماه از زمان شروع به تحصیل قابل استفاده است.

آیا ارز دانشجویی به همه دانشجویان تعلق می‌گرد؟

  • برای دریافت ارز انشجویی اشتغال به تحصیل تمام وقت الزامی است و دانشجویان نیمه‌وقت یا غیرحضوری نمی‌توانند از این ارز استفاده کنند.

آیا دانشجو در زمان حضور در ایران می‌تواند درخواست ارز بدهد؟

  • خیر، درخواست ارز باید در کشور محل تحصیل ارائه شود، زیرا بارگذاری مهر خروج از کشور الزامی است. 

آیا ویزای دانشجویی برای درخواست ارز الزامی است؟

  • بله. همچنین، ارائه کارت دانشجویی قابل قبول نیست.

دانشجو در طول سال تحصیلی چندبار مجاز به سفر به ایران است؟

  • دانشجو در یک سال شمسی برای دو بازه شش ماهه (بهار و تابستان/پاییز و زمستان) در مجموع حداکثر مجاز به سه ماه اقامت در ایران است.

چنانچه دانشجو ترم‌های قبل از ارز دانشجویی استفاده نکرده باشد، آیا مجاز به درخواست ارز برای ترم‌های مذکور است؟

  • خیر، دستورالعمل‌ بانک مرکزی فقط برای ترم جاری تحصیلی قابل اجرا است.

آیا در صورت رد درخواست، امکان استرداد مبلغ پرداختی اولیه وجود دارد؟

  • خیر، مبلغ مذکور برای بررسی ثبت‌نام و بررسی مدارک غیرقابل استرداد است.


منبع کجارو
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده