// شنبه, ۹ فروردین ۱۳۹۹ ساعت ۲۱:۲۵

DFC Intelligence: پلی استیشن 5 برتری غیر قابل شکستی در مقابل ایکس باکس سری ایکس خواهد داشت

یک تحلیلگر دنیای بازی باتوجه‌به تمام اطلاعات رسمی انتشاریافته از پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس، کنسول جدید سونی را به‌عنوان برنده‌ی نسل نُهُم کنسول‌های بازی‌های ویدیویی معرفی کرد.

بر کسی پوشیده نیست که روی کاغذ کنسول ایکس باکس سری ایکس مقداری قوی‌تر از کنسول پلی استیشن 5 است و تازه‌ترین سخت‌افزار ویدیوگیمی سونی فعلا تنها در چهار جنبه‌ی سرعت، بازدهی، تکنولوژی تولید صدای بسیار باکیفیت سه‌بعدی خلق‌شده توسط مارک سرنی و قیمت‌گذاری پایین‌تر می‌تواند شانسی برای برتری بر ایکس باکس سری ایکس داشته باشد. بااین‌حال در متن جدید نوشته‌شده توسط DFC Intelligence برای سرمایه‌گذارها که رسانه‌هایی همچون Forbes گزارش‌هایی از آن منتشر کردند، گفته می‌شود اختلاف قدرت اجرایی این دستگاه‌ها هرگز انقدر نخواهد بود که مایکروسافت بتواند باتوجه‌به آن جلوی برتری مجدد پلی استیشن در نسل نُهُم به مانند نسل هشتم را بگیرد.

به بیان بهتر آن‌ها می‌گویند استفاده‌ی PlayStation 5 از یک واحد کاملا مجزا و قدرتمند برای پردازش صدا و درنظرگرفتن این نکته که GPU (واحد پردازش گرافیکی) کنسول سونی برخلاف کنسول مایکروسافت توان افزودن قدرت استفاده‌نشده‌ی CPU در هر لحظه به خود را هم خواهد داشت، حتی می‌توان سناریوهایی را متصور شد که درون آن‌ها برخی بازی‌ها عملا هنگام پردازش تصاویر خود از GPUهای ایکس‌باکس سری ایکس و پلی‌استیشن 5 قدرت‌هایی برابر و یکسان از نظر عدد ترافلاپس را دریافت کنند. تازه این فارغ از انحصاری‌هایی است که روی نهایت بهره‌برداری از قدرت PS5 وقت می‌گذارند.

DFC Intelligence می‌گوید نباید فراموش کرد که همیشه دنیای بازی‌های ویدیویی با کم‌کاری‌ها و اشتباهاتی فنی روبه‌رو می‌شود که این اعداد را به هم می‌زنند. برای نمونه هم همین اواخر نسخه‌ی دموی بازی Resident Evil 3 را دیدیم که روی کنسول ۴.۲ ترافلاپسی سونی (پلی‌ استیشن 4 پرو) هم فریم‌ریت بالاتری نسبت به ایکس‌ باکس وان ایکس (۶ ترافلاپس) می‌داد و هم تعداد پیکسل‌های رندرشده‌ی بیشتری داشت. تحلیل‌گر DFC Intelligence می‌گوید:

سونی برتری خود در نسل هشتم را که حاصل آغاز کار بسیار بد ایکس باکس وان و انحصاری‌های بسیار بالارده‌ی PS4 بود، در نسل نهم حفظ خواهد کرد. البته فاصله‌ی مایکروسافت و سونی در نسل نُهُم کمی کمتر از فاصله‌ی آن‌ها در نسل هشتم خواهد بود. اما احتمالا همچنان برتری پلی‌استیشن بر ایکس‌باکس در بازار واضح و تغییرناپذیر می‌ماند.

نمی‌توان انکار کرد که اکنون مایکروسافت هم به تعداد استودیوهای فرست-پارتی سونی استودیوهایی برای خلق بازی‌های انحصاری بزرگ برای کامپیوتر و Xbox Series X دارد. پس شاید آن آثار انقدر موفق و بزرگ شوند که نتیجه را حتی در صورت صحت داشتن تمام تحلیل‌های بالا به نفع ردموندی‌ها رقم بزنند.


منبع Forbes Tom
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده