نویسنده: آرش عیاری
// سه شنبه, ۵ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۰۰

Rise of the Tomb Raider و انحصاری بودن آن از زبان مدیرعامل کریستال داینامیکس

یکی از خبرهای شوکه کننده سال ۲۰۱۴ میلادی، خبر عرضه انحصاری بازی Rise of the Tomb Raider برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس بود. حالا مدیرعامل استودیو کریستال داینامیکس از این بازی و ارتباط آن‌ها با مایکروسافت می گوید. در ادامه با زومجی همراه باشید.
تابستان سال گذشته بود که مایکروسافت تایید کرد که بازی Rise of the Tomb Raider به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس عرضه خواهد شد. این در حالی بود که نسخه آغاز دوباره (Reboot) این سری که در سال ۲۰۱۳ عرضه شد، علاوه بر ایکس‌باکس، برای پلی‌استیشن و PC نیز منتشر شد. اما در این بین چه اتفاقی بین استودیو سازنده بازی و مایکروسافت افتاد و  طبیعت این معامله چه بود. دارِل گالاقِر مدیرعامل استودیو کریستال داینامیکس، سازنده این بازی در مصاحبه با نشریه گیم‌اینفورمر در این رابطه می‌گوید:
این اتفاق و رابطه ما با مایکروسافت در طول یک شب اتفاق نیفتاده است و یک همکاری بلند مدت بوده است.
نقطه آغاز این همکاری بلند مدت را می‌توان از سال ۲۰۰۸ ریشه‌یابی کرد، جایی که کریستال داینامیکس چند بسته الحاقی انحصاری را برای نسخه ایکس‌باکس 360 بازی Tomb Raider Underworld عرضه کرد. Rise of the Tomb Raider پس از آن، بازی Lara Craft and the Guardian of Light ابتدا برای ایکس‌باکس 360 و در قالب برنامه بازی‌های آرکید مایکروسافت عرضه شد و در نتیجه این همکاری‌های بود که Rise of the Tomb Raider نیز به صورت انحصاری برای پلتفرم‌های ایکس‌باکس معرفی شد. گالاقِر عرضه انحصاری این بازی را یک تکامل طبیعی در روند همکاری نزدیک بین کریستال داینامیکس و مایکروسافت قلمداد کرد. مایکروسافت وظیفه نشر و بازایابی این بازی را بر عهده خواهد داشت و استودیو سازنده آن را در ساخت این بازی کمک می‌کند. گالاقِر در این‌باره افزود:
آن‌ها ما را کمک می‌کنند تا به چیزی که درباره Rise of the Tomb Raider می‌خواهیم، دست پیدا کنیم و بهترین محصولی را بسازیم که در توانمان است.
در ادامه مصاحبه از گالاقِر پرسیده شد که آیا فکر می‌کند همکاری مایکروسافت با کریستال داینامیکس آن‌قدر عمیق است که بازی Rise of the Tomb Raider بدون آن -همکاری بین طرفین- وجود نداشته باشد. او در جواب گفت که «من این‌گونه فکر نمی کنم» او در ادامه افزود:
من چنین چیزی را نگفتم. اگر به سری Tomb Raider نگاه کنید می‌بینید که این سری ۲۰ سال است که تولید می‌شود. پس من فکر می‌کنم که در غیر این صورت باز هم این سری را می‌دیدیم. (بدون همکاری مایکروسافت)
گالاقِر، مدیرعامل استودیو سازنده این بازی در ادامه صحبت‌های خود به این نکته اشاره کرد که همکاری با مایکروسافت باعث شده است تا سری Tomb Raider به افق‌های جدیدی برسد.
چیزی که ما در پی آن بودیم این بود که چگونه می‌توانیم بهترین نسخه سری Tomb Raider را به بازار عرضه کنیم؟ چگونه می‌توانیم آن را تا جایی که می‌شود برجسته و والا طراحی کنیم و توسعه دهیم؟ و بدون هیچ‌شکی همکاری نزدیک با مایکروسافت و داشتن یک بازی انحصاری برای پلتفرم ایکس‌باکس جواب ما بود. در جواب، مایکروسافت به ما گفت که ما می‌خواهیم به شما در رسیدن به این مهم کمک کنیم. ما می‌خواهیم این پروژه را پیش ببریم، از آن حمایت کنیم و آن را همانطور که شما دوست دارید دوست داشته باشیم.
Darrell Gallagher گالاقِر در ادامه اشاره کرد که این معامله بدین معنا است که کریستال داینامیکس می‌تواند به مشخصات سخت‌افزاری حرفه‌ای و سطح بالا مایکروسافت برای ساخت Rise of the Tomb Raider دسترسی داشته باشد. او درباره نحوه همکاری آن‌ها با کارمندان مایکروسافت می‌گوید که آن‌ها از ابتدای کار همواره این سوال را از ما می‌پرسیدند که چطور می‌توانیم به شما کمک کنیم یا چیزی که نیاز دارید را در اختیارتان بگذاریم. او اضافه کرد:
این یک همکاری بسیار بزرگ و عالی است.
در ادامه مصاحبه گالاقِر با گیم‌اینفورمر بازهم به این نکته اشاره کرد که Rise of the Tomb Raider می‌تواند روزی برای کنسول‌های پلی‌استیشن نیز عرضه شود. البته این موضوع تعجبی هم ندارد زیرا قرارداد بین مایکروسافت و کریستال داینامیکس در مدت محدودی خواهد بود و این قرارداد برای همیشه اعتبار ندارد. او در ادامه صحبت‌های خود در این‌بار گفت:
در حال حاضر تمام تمرکز ما روی ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان است و هر چیزی غیر از این دو را در آینده اعلام خوهیم کرد.
گالاقِر در ادامه صحبت‌های خود تایید کرد که نسخه آغاز دوباره سری Tomb Raider توانسته است به فروشی معادل ۷.۵ میلیون نسخه دست پیدا کند. در ادامه می‌توانید عکس‌های جدید این بازی را نیز تماشا کنید.Rise of the Tomb Raider تعطیلات سال جاری میلادی برای ایکس‌باکس 360 و ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد. منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده