نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۱۵ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

تماشا کنید: ثروتمند شدن مردم شهر آلاموگوردو در سایه بازی‌های آتاری!

طبق اعلام مسوولین شهر آلاموگوردو در مکزیک، تعدادی بازی قدیمی کنسول آتاری که در حفاری‌های صورت گرفته در این منطقه پیدا شده‌اند، طی یک مزایده در eBay به قیمت تقریبی ۱۰۸ هزار دلار فروخته شده اند. با جزییات خبر همراه زومجی باشید.

در ماه آپریل سال ۲۰۱۵ یک گروه فیلمبرداری و یک گروه حفاری که توسط فیول اینترتینمنت و قسمت سرگرمی ایکس‌باکس استخدام شده بودند، حفاری‌های بزرگی در محل دفن زباله‌های اطراف آلامورگوردو انجام دادند که هدف از این کار پیدا کردن بازی‌های قدیمی کنسول آتاری بود که بر اساس گزارشات در پاییز سال ۱۹۸۳ در این منطقه دفن شده بودند. دلیل دفن شدن این بازی‌ها در این منطقه هم تعطیلی شعبه تگزاس آتاری بود که باعث شد بازی‌های زیادی که اکثریت آن‌ها را هم بازی‌های E.T تشکیل می‌داد، دور ریخته شوند.

البته خود آتاری هیچ‌وقت خبر دفن این بازی‌ها را تایید نکرده است و تنها سند موجود، مستندی است که سال ۱۹۸۳ روزنامه نیو‌یورک تایمز از این قضیه تهیه کرده و به همین دلیل هم تردید‌های زیادی در این مورد وجود داشت که باعث می‌شد عملیات حفاری ریسک زیادی داشته باشد. البته مردم شهر آلاموگوردو، پیدا شدن این بازی‌ها را مدیون شخصی به نام جو لواندوفسکی هستند که در زمان دفن این بازی‌ها، یک پیمان‌کار دفن زباله در این منطقه بود و تمام وقایع آن زمان را به چشم خود دیده است و از همین رو طی یک سری اقدامات کاراگاهانه توانست منطقه دقیق دفن بازی‌ها را پیدا کند. وی نحوه‌ی پیدا کردن این منطقه را در ویدیو زیر شرح می‌دهد.

البته فقط تعداد کمی از این بازی‌ها در مستند ساخته شده توسط تیم ایکس‌باکس نمایش داده شدند و باقی آن‌ها که شامل بازی‌های مثل Pac-Man، Ms. Pac-Man، Pele’s Soccer، Yars Revenge، Baseball، Centipede و Warlords است، به شهر آلاموگوردو رسید و مردم این منطقه هم تصمیم گرفتند تا آنها را طی مزایده‌ای در‌ سایت eBay به فروش برسانند.

لواندوفسکی، هفته پیش در مورد این مزایده اعلام کرد که میزان فروش کلی بازی‌ها از مرز ۱۰۰ هزار دلار گذشته که از این میزان، ۶۵ هزار دلار آن به شهر آلاموگوردو و ۱۶ هزار دلار هم به سازمان آثار باستانی شهر می‌رسد و باقی مبلغ هم صرف هزینه‌های ارسال بازی‌ها به خریداران شده است که شامل افرادی در شهر‌های مختلف آمریکا و کشور‌های برزیل، استرالیا، سنگاپور، فرانسه و کانادا است.

در بین تمام بازی‌های موجود، گران‌قیمت ترین کارتریج‌ها مربوط به بازی E.T است که هرکدام از کارتریج‌های این بازی به قیمت تقریبی ۱۵۳۵ دلار فروخته شده است. البته یک نکته جالب هم در مورد این بازی وجود دارد. آتاری، بازی E.T را بدون برنامه ریزی خاص و به صورت کاملا سریع ساخته بود تا بتواند آن را پس از انتشار فیلم E.T عرضه کند و به همین دلیل هم امید چندانی به موفقیت این بازی نداشت ولی با این حال بازی با استقبال بسیار خوب طرفداران در زمان انتشار مواجه شد و یکی از موفق‌ترین بازی‌های آتاری لقب گرفت. همچنین ۱۰۰ عدد از کارتریج‌های یافت شده این بازی برای سازندگان فیلم E.T و ۲۳ عدد هم به موزه‌های مختلف آمریکا فرستاده شد. خود لواندوفسکی هم ۲۹۷ عدد از کارتریج‌های این بازی را نگه داشته که در این مورد گفت:

فعلا قصد فروش این بازی‌ها را ندارم و شاید اگر روزی قسمت دوم فیلم E.T ساخته شود، اقدام به فروش آن‌ها کنم تا سود بیشتری عاید شهر آلاموگوردو شود.

فروش بالای بازی‌ها مدفون شده در صحرای آلاموگوردو، سود زیادی عاید مردم این شهر کرده است، ولی مسوولین شهر هنوز تصمیمی برای خرج کردن این پول نگرفته‌اند، لواندوفسکی در این مورد هم گفت:

من شخصا ایده‌های زیادی برای خرج کردن این پول در جهت منافع شهر دارم و به همین دلیل هم در تاریخ ۲۲ سپتامبر، ملاقاتی با مسوولین شهر خواهیم داشت تا ایده‌های خود را به اشتراک بگذاریم. به هر حال ۶۵۰۰۰ دلار حق شهر آلاموگوردو است و مسوولین آن حق دارند به هر شکلی بخواهند آن را خرج شهر کنند، ولی حداقل به شخصه ترجیح می‌دهم این پول خرج مواردی مثل سیستم فاضلاب و لوله کشی شهر نشود و استفاده‌های بهتری از این پول، در جهت منافع مردم شهر صورت بگیرد.

در پایان می‌توان گفت که مردم شهر آلاموگوردو به نوعی مدیون واحد سرگرمی ایکس‌باکس مایکروسافت و شخص لواندوفسکی هستند که حفاری‌های اطراف این شهر را ترتیب دادند و موجب پیدا شدن بازی‌های قدیمی آتاری شدند که از فروش آن‌ها سود زیادی نصیب مردم این شهر شده است.

منبع: Arstechnica


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده