نویسنده: میلاد فاطمی
// سه شنبه, ۱۵ بهمن ۱۳۹۸ ساعت ۱۹:۰۲

GTFO؛ سفری گروهی به اعماق تاریکی و ترس

پس از گذشت بیش از دو ماه از زمان انتشار نسخه پیش از موعد بازی GTFO، یکی از اعضای تیم سازنده در مصاحبه‌ای با مجله پی‌سی گیمر اطلاعات جالبی درمورد این اثر ارایه داده است.

اصلی‌ترین و برجسته‌ترین وجه تمایز بازی GTFO با سایر آثار ساخته شده همکاری موجود در آن است

بیش از دو سال پیش استودیوی ۱۰ چمبرز کالکتیو (Ten Chambres Collective) که اعضای آن ساخت بازی موفق Payday را نیز در کارنامه دارند، از پروژه جدید خود رونمایی کرد. GTFO نامی است که این استودیو برای بازی آینده خود انتخاب کرده‌ است؛ اثری که طبق اطلاعات و نمایش‌های منتشر شده، یک شوتر اول شخص آنلاین چهارنفره است که با استفاده از همان ترکیب برنده (زامبی + محیط تاریک) قرار است حس دلهره و ترسی را برای چند ساعت به گیمر القا کند. داستان اما به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ اصلی‌ترین و برجسته‌ترین وجه تمایز بازی GTFO با سایر آثار ساخته شده در ژانر وحشت، همکاری موجود در بازی است. بر اساس گفته‌های تیم سازنده،‌ اساس بازی روی کمک و همکاری بین گیمرها بنا شده است. داستان بازی از جایی شروع می‌شود که چهار نفر در زیرزمین ساختمانی که مملو از موجودات ترسناک با ویژگی‌های متنوع است، گیر افتادند و قرار است لحظات مرگباری را برای این افراد به‌وجود ‌آورند. هدف اصلی گیمرها در بازی این است که با کمک هم عامل ایجاد چنین واکنش و هرج‌ومرج را پیدا کنند و آن را به حالت اولیه خود بازگردانند.

بازی GTFO

حال پس از گذشت مدت طولانی از زمان معرفی GTFO و باتوجه به اینکه چند ماه پیش این بازی به‌صورت پیش از موعود یا Early Access از طریق فروشگاه استیم به‌صورت انحصاری برای کاربران پی‌سی منتشر شد، Svante Vinternatt، یکی از بنیان‌گذاران استودیوی سازنده در مصاحبه اخیر خود با مجله پی‌سی گیمر، اطلاعات جالبی درمورد ساخته جدید خود ارایه داده است:

بازی‌های زیادی بر مبنای همکاری ساخته شده‌ند، اما کمتر اثری با تاکید روی بازی با یکدیگر بنا شده‌ است. در بازی‌هایی که تاکنون عرضه شده، گیمر وظیفه خود را انجام می‌دهد، درحالیکه اهمیت زیادی روی قضیه همکاری نیست. علی‌رغم اینکه این نوع از بازی‌ها جذاب هستند، اما ما تمام تلاشمان را کردیم که پای خود را یک مرحله فراتر گذاشته و تمرکز ویژه‌ای روی حس همکاری مستقیم با هم‌بازی‌های خود در طول GTFO داشته باشید.

باتوجه به نمایش‌ها و جزییات منتشر شده، به‌نظر می‌رسد در GTFO برخلاف آثار تولید ‌شده این سبک، خبری از به رگبار بستن دشمنان و ایجاد سروصدا و شلوغی بی‌هدف و آگاه کردن دیگر موجودات نیست؛ بلکه بهترین روش برای زنده ماندن این است که به‌صورت مخفیانه حرکت کرده و تمام تمرکز خود را روی دشمنان موجود در بازی بگذارید تا بتوان در سریع‌ترین زمان ممکن سایر هم‌تیمی‌ها را نیز از وجود آنها مطلع کرد. در محیط به‌شدت تاریک GTFO موجودات تغییر یافته‌ای وجود دارند که به‌دنبال تنها یک نشانه از حیات هستند تا اعضای گروه را مورد حمله و لطف خود قرار دهند؛ پس باید به‌شدت مراقب بود.

بازی GTFO

به گفته تیم سازنده، برای زنده ماندن در بازی اسلحه‌هایی برای گیمرها تعبیه شده است اما نکته قابل توجه، این است که هر نفر تنها می‌تواند یک ابزار و سلاح خاصی را انتخاب و از طریق آن به سایر اعضای گروه کمک کند. به‌عنوان مثال در بازی نقشی به‌نام اسکنر وجود دارد که وظیفه آن برملا کردن و نشان دادن کمین‌گاهای دشمنان موجود در بازی است. گیمر با کمک اسکنر می‌تواند تله‌هایی در بازی گذاشته تا جمعیت متمرکزشده از دشمنان و موجودات بازی از بین بروند.

به‌نظر می‌رسد نکته مثبت و جذاب GTFO، معماهای طراحی شده در آن است. طبق اطلاعات منتشر شده، در حین مبارزه‌های نفس‌گیر، باید معماها و پازل‌هایی که البته به‌شدت به کمک و همکاری نیز نیاز دارد حل شوند. برای مثال، یکی از چهارنفر مسئول یافتن و خواندن رمز و کد مورد نیاز برای فرد دیگری است تا او نیز آن را در درگاه لازم بنویسد. علی‌رغم اینکه معماهای موجود در GTFO چالش‌بر انگیز نیستند، اما زمان و حفظ آن بسیار مهم است؛ چراکه هرچه راحت‌تر و سریع‌تر این معماها حل شوند، باعث می‌شود گروه پس از یک مبارزه سخت زمان بیشتری برای استراحت داشته باشد و بهتر بتواند نیرو و تمرکز خود را برای اتفاقی که تا چند ثانیه دیگر قرار است رخ دهد، بازیابی کند.

بازی GTFO

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازی GTFO سخت‌تر از حالت معمول به‌نظر برسد، نبود چک‌پوینت در آن است. بر این اساس تنها در صورتی که کل تیم کشته شوند، گیمر باید بازی را از اول اجرا کند. در نگاه اول ممکن است این فقدان عذاب‌آور باشد ولی اتفاقا وجود چالش‌های خلاقانه و همچنین طراحی اتمسفر و محیط هنرمندانه بازی، باعث می‌شود پس از هربار شکست با تمرکز و آگاهی بیشتری بازی را انجام دهید. ذرات معلق در هوای غلیظ و سنگین بازی، این احساس را به فرد انتقال می‌دهد که در شکم یک موجود فلزی محبوس شده است. توجه به این جزییات به ایجاد حس ترس در گیمر کمک شایانی کرده است.

یکی از دلایلی که باعث می‌شود بازی GTFO سخت‌تر از حالت معمول به‌نظر برسد، نبود چک‌پوینت در آن است

ساخت بازی GTFO از سال ۲۰۱۵ توسط تنها ۹ نفر شروع شد و همان‌طور که می‌دانید، نسخه پیش از موعد این اثرهم‌اکنون از طریق فروشگاه استیم در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، استودیوی ۱۰ چمبرز کالکتیو در تلاش است تا نسخه نهایی و کامل بازی در سال جاری روانه بازار شود.

حال باید منتظر ماند و دید GTFO که نزدیک به پنج سال از روند ساخت آن می‌گذرد، می‌تواند یک تجربه جدید و فراموش‌نشدنی را برای علاقه‌مندان به این سبک از بازی‌های ویدیویی به‌وجود آورد و نقطه اوجی در این صنعت تلقی شود یا خیر؟ شما هم اگر از علاقه‌مندان به بازی‌های چند نفره و گروهی هستید، لطفا نظرات خود را در مورد این بازی با ما نیز به اشتراک بگذارید.

این مطلب از روی مقاله ماه فوریه مجله پی‌سی گیمر بریتانیا ترجمه شده است.


منبع PC Gamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده