نویسنده: wood patch
// یکشنبه, ۲۱ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۷:۲۹

اولین نگاه به بازی مستقل Empires of the Undergrowth

با اولین نگاه زومجی به بازی مستقل Empires of the Undergrowth همراه باشید.

همه ما به خوبی می‌دانیم که در بازار پرهیاهوی بازی‌های ویدیویی امروزی با بودجه‌های ساخت و تبلیغات کلان، پر و بال دادن به یک ساخته مستقل کار بسیار دشواری است. سازندگان بازی‌های مستقل که اغلب متشکل‌اند از تیم‌‌هایی کم‌تعداد با ایده‌ها و سلایق جالب، همواره در تکاپو هستند تا بلکه بتوانند موفق به اخذ قراردادی سودآور با صاحبین پلتفرم‌ها همچون سونی و مایکروسافت شوند که معمولا نیز به هدف خود می‌رسند. در این مقاله قصد نداریم که ساز و کار بازار بازی‌های ویدیویی مستقل را زیر ذره‌بین ببریم یا نقدی بر تاریخچه این دسته از بازی‌ها داشته باشیم؛ در عوض به دنبال آن هستیم که یکی از مورد انتظارترین و صدالبته، یکی از خوش‌ساخت‌ترین آثار مستقل را که به‌زودی شاهد انتشار آن خواهیم بود، به شما معرفی کنیم.

Empires of the Undergrowth؛ بازی سبک استراتژی همزمان، شبیه‌ساز و علمی‌محور استودیوی بریتانیایی اسلاگ دیسکو (Slug Disco) است که در حال حاضر مراحل اولیه ساخت خود را طی می‌کند و قرار است سال ۲۰۱۷ میلادی برای رایانه‌های شخصی منتشر شود. این بازی جذاب، به‌طرز کم‌سابقه‌ای زندگی مورچه‌ها در کلونی‌های مختلف را به ساده‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین شیوه ممکن از نزدیک به‌تصویر می‌کشد و تمام اتفاقات روزانه‌ای را که در این امپراتوری‌های کوچک بارها و بارها رخ می‌دهد، در قالب گیم‌پلی ساده خود به روی نمایشگرهای مخاطبینش می‌آورد. از آنجا که بازی فعلا در فاز آزمایشی قرار دارد و فقط هر بار به وسیله بروزرسانی‌های کم‌حجم گوشه کوچکی از نسخه اصلی در اختیار قرار می‌گیرد، بنابراین حالت‌های بازی اندک، نژادهای مورچه‌ها محدود، رابط گرافیکی و کاربری بازی بسیار ساده و همه چیز در سطوح مقدماتی و خام قرار دارد و نباید انتظار تجربه کاملی را از آن داشت. اما به هر حال «مشت نمونه خروار است» و هر چیزی بالاخره باید از جایی شروع شود. Empires of the Undergrowth که در اکثر نمایشگاه‌های مرتبط با بازی‌های ویدیویی مستقل به عنوان اثری لایق و دارای پتانسیل‌های فراوان معرفی شده است، بالاخره نظر ما را هم اینجا در زومجی به خود جلب کرد و نوشته‌ای که در پیش روی شماست، درواقع «بازخوردی نسبت به تجربه چندین و چند ساعته بازی» به‌شمار می‌رود.

نحوه در دسترس قرار گرفتن دموی Empires of the Undergrowth بیش‌تر شبیه به بازی‌های Early Access است؛ بدین صورت که هر چند مدت یک‌بار بازی آپدیتی دریافت می‌کند که طی آن رابط کاربری تغییر کرده و مراحل و موجودات جدیدی نیز به بازی اضافه می‌شوند. وظیفه بازیکن در قبال این دسترسی رایگان به بازی نیز، رساندن دیدگاه‌ها و پیشنهادات خود به تیم سازنده است که شما به سادگی می‌توانید از طریق گزینه «بازخورد» در منوی اصلی بازی یا در هنگام پایان مراحل، به صفحه تعبیه شده جهت این کار مراجعه کنید. 

Empires of the Undergrowth

این بازی جذاب، به‌طرز کم‌سابقه‌ای زندگی مورچه‌ها در کلونی‌های مختلف را به ساده‌ترین و سرگرم‌کننده‌ترین شیوه ممکن از نزدیک به‌تصویر می‌کشد

آخرین نسخه بازی، بِلد ۰.۰۵۶۱ است که ۶۵۰ مگابایت حجم دارد و برای اجرای آن تنها کافی است که فایل دانلودی را از حالت فشرده خارج و فایل اجرایی اصلی (Application) را باز کنید تا مستقیم وارد منوی ساده بازی شوید. در همان منوی ورودی می‌توان به ذوق و سلیقه جالب اسلاگ دیسکو پی برد؛ شما پشت یک دوربین فیلمبرداری ثابت شده قرار می‌گیرید و دوربین نیز بر روی صفی از مورچه‌ها متمرکز شده است که در حال رفت و آمد به لانه خود دیده می‌شوند. در گوشه سمت چپ توضیحاتی درباره نسخه کنونی بازی و خود آن دیده می‌شود و در نهایت، در سمت راست منو، تنظیمات بازی، قسمت انتخاب مراحل و دکمه خاموش کردن دوربین جهت خروج از بازی قرار گرفته‌اند. همان‌گونه که پیش‌تر نیز گفته شد، همه چیز بسیار ساده است.

در حال حاضر، جدیدترین نسخه بازی تنها چهار مرحله برای شما در نظر گرفته است؛ Critters ،The Nest ،Hold Out و Surrounded مراحل فعلی در دسترس هستند که از این چهار مرحله، مرحله Hold Out تنها برای کسانی فعال می‌شود که به کمپین‌ کیک‌استارتر بازی کمک مالی کرده باشند. هدف و فلسفه تمام مراحل، از صفر شروع کردن به ساخت یک کلونی زیرزمینی از نزدیک و مقابله با چالش‌های ناگهانی آن است. در آغاز هر مرحله نیز، ملکه کلونی همراه با چند عدد تخم و سه مورچه کارگر دراختیار بازیکن قرار داده می‌شود. مرحله Critters آسان‌ترین مرحله برای آغاز و آشنا شدن با بازی است. شما باید اطراف کلونی را از تمام تهدیدات پاک کنید و بر کل نقشه مسلط شوید. The Nest نیز تقریبا مشابه مرحله قبلی است، با این تفاوت که تعداد چالش‌ها و اندازه مقیاس نقشه آن بیش‌تر است و دیگر این مورچه‌های شما نیستند که به همه جا سرک می‌کشند بلکه مورچه‌های سایر کلونی‌ها نیز برای یافتن غذا، نقشه را حفاری می‌کنند و با کلونی شما درگیر می‌شوند. سرحد توانایی بازی برای به چالش کشیدن تمام‌عیار بازیکن در مرحله Surrounded خود را نمایان می‌کند؛ جایی که در آن راه‌ها برای ورود به کلونی شما و کشتن ملکه باز است و باید سرعت را هم به کار خود اضافه کنید و بر درد سرهایی همچون کمبود فضا برای ساخت و ساز و کمبود منابع غذایی فائق آیید. مرحله Hold Out نیز نسخه ساده‌تر Surrounded است. 

المان‌های گیم‌پلی و بخش‌هایی که با آن سر و کار دارید، بسیار ساده‌اند

المان‌های گیم‌پلی و بخش‌هایی که با آن سر و کار دارید، بسیار ساده‌اند؛ قبل از شروع به ساخت و گسترش کلونی خود، به کاوش در محیط نقشه برای پیدا کردن غذا نیاز دارید. برای این‌کار تنها کافی است که به سراغ حفر مناطقی بروید (برای حفر نقشه، بر روی جاهای مورد نظرتان کلیک کنید تا مورچه‌های کارگر در کسری از ثانیه آن را حفر کنند) که با علامت‌های سبز مشخص شده‌اند و پس از آن از طریق بخش «ساخت و ساز» انبار ذخیره غذا درست کنید. یافتن و مدیریت منابع غذایی، مهم‌ترین فاکتور برای گسترش کلونی نوپای شماست، پس کارهای مربوط به آن را به‌سرعت راست و ریست کنید. 

Empires of the Undergrowth

منوی «ساخت و ساز» بسیار محدود است؛ انبار غذا، لانه مورچه‌های سرباز و لانه مورچه‌های کارگر تنها انتخاب‌های شما برای ساخت کلونی هستند. ساخت انبار ذخیره غذا هزینه‌ای ندارد، اما ساخت لانه برای پرورش تخم‌های مورچه کارگر و مورچه سرباز (مورچه سیاه) نیازمند مصرف منابع غذایی است که باید در مدیریت تعداد این دو بسیار محتاط باشید. هنگامی که برای تخم مورچه‌های خود لانه درست می‌کنید، مورچه‌های کارگر به سرعت تخم‌های همیشه آماده در اطراف ملکه را به لانه‌ها منتقل می‌کنند و بلافاصله به شفیره و سپس به مورچه بالغ تبدیل می‌شوند. هرگاه که یکی از مورچه‌های کلونی کشته می‌شود، کارگران بلافاصله تخم جدیدی را جایگزین می‌کنند و روند احیای حیات کلونی همواره به صورت چرخه‌ای منظم ادامه پیدا می‌کند. به همین علت باید به دو چیز بسیار اهمیت دهید؛ همیشه مقداری غذا در انبار خود برای پرورش و جایگزینی تخم‌ها باقی بگذارید و از آن‌جا که سربازها کاری به کار انتقال تخم‌ها ندارند، همیشه کارگرها را از جنگ و ستیزها دور نگه دارید تا از بابت چرخه جایگزینی کلونی خیال‌تان راحت باشد. درست است که نسخه آزمایشی بازی چیز زیادی برای عرض اندام کردن در مقابل بازیکن ندارد، اما همین موارد ساده که ممکن است در اوایل کار از چشم‌تان دور بماند، به نوعی قسمت واکنش مغز شما را به چالش می‌کشد. 

Empires of the Undergrowth

بزرگ‌ترین دشمنی که در آخرین نسخه بازی مورچه‌های‌تان را تهدید می‌کند، یک حشره پشت سفید است که به تنهایی می‌تواند همه کلونی شما را با خاک یکسان کند

در بازی برای دستور دادن به مورچه‌ها و جابه‌جا کردن آن‌ها در سرتاسر نقشه تنها یک اهرم دارید؛ محرک‌های شیمیایی! مورچه‌ها در دنیای واقعی برای ارتباط برقرار کردن با هم‌کلونی‌های خود، پیدا کردن کلونی و شناسایی کردن مورچه‌های خودی، از یک محرک عصبی شیمیایی که توسط ملکه‌ در ژن آن‌ها نگاشته شده است، استفاده می‌کنند. حال این محرک می‌تواند یک بوی خاص یا یک صدای خاص یا یک نوع مایع دائمی خاص بر روی پوست آن‌ها باشد. در بازی، این محرک شیمیایی حس بویایی مورچه‌ها را تحریک می‌کند و بازیکن می‌تواند با قرار دادن نشانگر در نقطه خاصی مورچه‌ها را به نقطه مورد نظر بکشاند. سازندگان برای این‌که بتوانید حرکت مورچه‌ها را دسته‌بندی و گروه‌بندی کنید، برای شما سه نشانگر شیمیایی مختلف تعبیه کرده‌اند. برای مثال می‌توانید مورچه‌های کارگر را با یک نشانگر شیمیایی خاص و مورچه‌های سرباز را با یکی دیگر و نشانگر سوم را هم به‌صورت مشترک به گروهی از کارگران و سربازان اختصاص دهید. در حالت عادی مورچه‌ها به‌صورت علاف برای خود می‌آیند و می‌روند، پس با نظم دادن به آن‌ها در سه گروه مختلف، کلونی خود را سر و سامان دهید و گروهی را برای جمع‌آوری غذاها بفرستید و گروهی دیگر را هم به خطوط مقدم جنگ! 

Empires of the Undergrowth

هدف و فلسفه تمام مراحل، از صفر شروع کردن به ساخت یک کلونی زیرزمینی از نزدیک و مقابله با چالش‌های ناگهانی آن است

تا قبل از مرحله Surrounded، دشمنان کلونی شما به مورچه‌های سرباز کلونی‌های دیگر و عقرب‌های کوچک ختم می‌شود، اما در این مرحله، تعداد و نوع موجوداتی که باید با آن‌ها دست و پنجه نرم کنید، جهشی ناگهانی می‌یابد و از همه جهت بر سر شما و ملکه‌تان خراب می‌شوند. بزرگ‌ترین دشمنی که در آخرین نسخه بازی مورچه‌های‌تان را تهدید می‌کند، یک حشره پشت‌سفید است که به تنهایی می‌تواند همه کلونی شما را با خاک یکسان کند! برای این‌که بتوانید از حمله این حشره جان سالم به‌در ببرید، باید بارها و بارها این مرحله را از نو شروع کنید تا شاید در نهایت یکی از آن‌ها را بکشید و منتظر حمله‌های بعدی بمانید. 

 اسلاگ دیسکو وعده داده است که در بازی نهایی، بیش از ده نوع و نژاد مورچه مختلف را شاهد خواهیم بود؛ این بدین معناست که تنوع در بازی چندبرابر می‌شود و گیم‌پلی آن از روند ساده و معمولی خود فاصله می‌گیرد. در حال حاضر تنها نژاد قابل بازی، نژاد Formica Ereptor با جثه کوچک و سرعت بالاست که شاید در مقایسه با سایر گونه‌ها چندان مهیج به‌نظر نرسد. از سایر نژادها می‌توان به Lasius سیاه ملقب به «مورچه سیاه باغچه»؛ Formica Rufa ملقب به «مورچه چوب سرخ» (هر کلونی‌ این نژاد تا بیش از ۱۰۰ میلیون مورچه ظرفیت دارد!) و در آخر به نژاد بسیار خطرناک Odontomachus Chelifer اشاره کرد. گونه آخر سریع‌ترین سرعت آرواره را در بین تمام گونه‌های حیوانی جهان داراست و می‌تواند با آن‌ها، نیرویی معادل ۳۰۰ برابر جرم خود را بر سطح مورد نظرش وارد کند! 

Empires of the Undergrowth

عظمت شاید در نگاه اول برای بسیاری از ما، همان معنای لفظی «بزرگ بودن» را داشته باشد، اما اگر اندکی ریزتر به اطراف خود بنگریم، اوج شکوه و عظمت را در «کوچک‌ترین‌» آفریده‌های خالق هستی خواهیم یافت

خود من به عنوان کسی که همواره برای بازی‌های سبک استراتژی جایگاه و احترام خاصی قائل بوده است، پتانسیل بی‌نهایت بالایی را در بازی Empires of the Undergrowth برای تبدیل شدن به یک پدیده در میان آثار مستقل می‌بینم. درست است که نسخه Early Access آن در حال حاضر حرف چندانی برای گفتن ندارد، اما با توجه به تجربه خام و اولیه و ایده‌های مطرح شده توسط اسلاگ دیسکو، آینده درخشانی را در انتظار نسخه نهایی بازی متصور هستم. Empires of the Undergrowth می‌تواند علاوه‌بر رایانه‌های شخصی، بر روی پلتفرم موبایل نیز عرضه شود و بازیکنان را در رقابت‌های آنلاین و حتی بین پلتفرمی گرد هم آورد و برای اولین بار، فرصت بنا نهادن امپراتوری‌های بزرگ را در زیر زمین‌ها و در نقش این آفریده‌های کوچک خداوند در اختیار علاقه‌مندان قرار دهد. گیم‌پلی جذاب و گیرا، نژادهای متنوع، نقشه‌های بیش‌تر، امکان شکار در بالا و زیر زمین، رقابت‌های گروهی و چندنفره، اضافه شدن مکانیک‌ها و المان‌های محوری سبک استراتژی به بازی از جمله مواردی است که اسلاگ دیسکو می‌تواند پس از جمع‌آوری بودجه لازم، به بازی خود اضافه کند. عظمت شاید در نگاه اول برای بسیاری از ما، همان معنای لفظی «بزرگ بودن» را داشته باشد، اما اگر اندکی ریزتر به اطراف خود بنگریم، اوج شکوه و عظمت را در «کوچک‌ترین‌» آفریده‌های خالق هستی خواهیم یافت.  

نظر شما در رابطه با این بازی چیست؟ اگر شما نیز بازی خاصی را که هنوز در فاز آزمایشی است، مورد نظر دارید، جزئیات آن را با زومجی در میان بگذارید.


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده