با بررسی Aragami، بازی مخفی‌کاری و ماجراجویی استودیوی مستقل لینس ورکس همراه زومجی باشید.

زمانی توسعه‌دهندگان صنعت بازی،‌‌ بدون توجه به اهمیت مخفی کاری در مراحل، سلاحی را به دست بازیکنان داده و آنها را به نبرد دشمنان می‌فرستادند. با گذشت زمان و مرسوم شدن کاور گیری در پشت دیوار و اشیاء،‌ توسعه‌دهندگان نیز با دید بازتری به استقبال استفاده از عناصر مخفی‌کاری رفتند. البته انتشار بازی‌هایی با سبک Stealth امری نو ظهور نیست، پیش از این در سری بازی‌های اسپیلینتر سل و متال گیر یا بازی اول شخص IGI به خوبی با عناصر بنیادین یک بازی مخفی‌کاری آشنا شده‌ایم. اکنون با ظهور هرچه بیشتر بازی‌های مستقل،‌ برخی استودیوها نیز سعی دارند تا با محصولات خود به جمع بازیسازان سبک مخفی‌کاری ورود پیدا کنند. یکی از این استودیوها لینس ورکس (Lince Works) است که اخیرا بدون هیچگونه هیاهویی یک بازی تماما مخفی‌کاری را منتشر کرده‌ است. Aragami که پیش‌ از این با نام Twin Souls: The Path of Shadows شناخته می‌شد، بازیکنان را با یک روح انتقام‌جو به نام آرگامی همراه می‌کند.

Aragami ZoomG

داستان آرِگامی از سایه‌ای منتهی به نور آغاز می‌شود، جایی که شخصیت اصلی داستان بدون بخاطر داشتن گذشته از جهان پس از مرگ فراخوانده شده و با دختری به نام یامیکو آشنا می‌شود، این آشنایی، در ادامه مکالمه‌ای کوتاه را میان یامیکو و آرگامی، دوشخصیت اصلی داستان رقم می‌زند. به دنبال حمله قوم کایهو به دهکده Nisshoku، کشتاری بی سابقه به راه افتاده و نیشوکو به ورطه نابودی کشیده شده است، به دنبال این اتفاق یامیکو در نهایت موفق می‌شود تا از زندانی که به همراه ملکه در آن حبس شده، با برگزاری یک آئین مذهبی، آرگامی، یک روح انتقام جو را فراخوان کند. وظیفه شما جمع آوری ۶ طلسم (Talisman) در مناطق تحت کنترل قوم کایهو است. البته رسیدن به این ۶ طلسم آنقدرها هم آسان نخواهد بود.

Aragami ZoomG

وقایع بازی در نقاط مختلف شهر Kyuryu روایت می‌شود

داستان بازی تنها در «یک شب» روایت می‌شود. زیرا آرگامی ماهیتی سایه‌ای داشته و با طلوع خورشید دیگر قادر به حرکت در زیر نور خروشان آفتاب نخواهد بود. البته نور خورشید تنها دشمن آرگامی نیست. قوم کایهو یا همان ارتش روشنایی برخلاف آرگامی، دارای ماهیت نور هستند. بازی Aragmai را به یک معنی می‌توان تقابل نور و سایه معرفی کرد. سربازان قوم کایهو از سلاح‌های ویژه‌ای ساخته شده از نور استفاده می‌کنند تا به وسیله آن افرادی را که دارای ماهیت سایه هستند، به سرعت از میان ببرند. توجه داشته باشید که آرگامی با کوچکترین اشتباه و تنها با یک ضربه کشته می‌شود؛ به همین دلیل باید نهایت دقت را در حرکت میان سایه‌ها انجام دهید. گفتگوی میان آرگامی و یامیکو، دیالوگ‌های کوتاه میان این دو شخصیت، صحبت‌های دوستانه دشمنان با یکدیگر و طومار‌های مخفی در بازی چهار روشی است که داستان را برای بازیکنان بازگو می‌کند. البته عمده دلیل شک و تردید آرگامی از همان دقایق اول،‌ همین گفتگو میان سربازان قوم کایهو است که اتفاقات نبرد را بازگو کرده و باعث ایجاد سوالاتی برای روح انتقام جوی فراخوانده شده می‌شود. در حقیقت آرگامی در کنار انتقام،‌ قصد دارد تا خاطرات گذشته خود را به یاد بیاورد.

بگذارید قبل از بررسی گیم‌پلی بازی موضوعی را روشن کنم، آرگامی به واقع یک بازی مخفی‌کاری بسیار سرگرم‌کننده است و ایراداتی که در ادامه بیان می‌شود تاثیری در گیم‌پلی سرگرم‌کننده بازی نخواهد گذاشت. متاسفانه لینس ورکس برخی کم‌کاری‌ها را برای تولید این بازی داشته که ایرادات و نکات منفی بیان شده در بررسی بیشتر بخاطر این کم‌کاری استودیو مطرح شده است. هرچند انتقاداتی به بازی وارد است،‌ اما بازهم گیم‌پلی آرگامی را سرگرم‌کننده‌، جذاب و ارزشمند می‌دانم.

Aragami ZoomG

با توجه به ماهیت سایه‌، تمامی توانایی‌های آرگامی از ویژگی‌های سایه بهره می‌برد. با استفاده از توانایی Shadow Leap باید از میان سایه‌ها عبور کرده و به نزدیک‌ترین فاصله برای از بین بردن دشمنان تلپورت کنید. این توانایی شباهت زیادی به قدرت Blink کرو آتانو در بازی Dishonored دارد و با اولین استفاده به سرعت به یاد حرکت آشنای این شخصیت می‌افتید. اتمام مراحل به دو شیوه کشتار تمامی افراد کایهو یا تمام کردن مرحله بدون کشتن حتی یک نفر قابل انجام است و با توجه به شیوه مورد علاقه خود می‌توانید مراحل را پشت سر بگذارید.  ماهیت سایه آرگامی یکی از محدودیت‌های او در حرکت میان سایه‌هاست،‌ هر یک از توانایی‌های این روح انتقام‌جو مقداری از ماهیت سایه او را کاهش می‌دهد و برای آنکه بتوانید دوباره مهارت‌ها را استفاده کنید،‌ باید مدت بسیار کوتاهی را در سایه پناه بگیرید. استفاده از مهارت ویژه نیز به شدت برای جلوگیری از آسان شدن بازی،‌ محدود شده است و تنها دوبار قادر به استفاده از هر قدرت خواهید بود. با رسیدن به Shrine یا همان زیارتگاه‌های چک‌پوینت می‌توانید مهارت‌های خود را بازیابی کنید.

Aragami ZoomGAragami همچنین دارای سیستم ارتقاء مهارت‌ها است. در هر مرحله طومارهایی در نقاط مختلف مخفی شده که باید با جمع‌آوری آنها مهارت‌های خود را افزایش دهید. بدون ارتقاء این مهارت‌ها بازی کمی مشکل می‌شود. یکی از نکات منفی گیم‌پلی عدم قابلیت مبارزه است. با وجود یک شمشیر در دستان آرگامی، بازی از هیچ سیستم مبارزه‌ای استفاده نمی‌کند و توسعه‌دهنده، شما را مجبور به انجام مخفیانه مراحل کرده است. به عنوان مثال، در صورتی که به اشتباه در فاصله نزدیکی از یک دشمن تلپورت کنید، او به سرعت شما را دیده و در کسری از ثانیه مرگ آرگامی را رقم می‌زند. به همین دلیل، همواره باید با دقت فراوان از میان سایه‌ها مسیر خود را به سمت نقاط تعیین شده طی کنید. با آزادسازی مهارت‌های جدید در کنار فراهم آمدن قابلیت یافتن طومارها، ویژگی‌های دیگری مانند استفاده از کونای (چاقوی نتیجا) یا ایجاد سیاه‌چاله‌ای برای از بین بردن دست جمعی دشمنان در دسترس قرار می‌گیرد. دشمنان در صورت مشاهده جسد هم قطاران خود، به سایر سربازان خبر می‌دهند و با وجود عدم قابلیت حرکت‌ دادن اجساد، باید مهارت‌های لازم برای از بین بردن سریع اجساد را ارتقاء دهید.

Aragami ZoomG

در کنار قابلیت‌های تهاجمی،‌ آرگامی دارای مهارت‌های دفاعی مانند ساخت یک کاگه (سایه) از خود یا نامرئی شدن به مدت محدود است. این توانایی‌ها به ویژه در مراحل پایانی هرچه بیشتر در انجام مراحل به شما کمک می‌کند. گیم‌پلی آرگامی هرچند دارای ویژگی‌های سرگرم‌‌کننده مانند قابلیت ارتقاء است با این حال، نبود هیچ روش مبارزه‌ای، بازی را به یک ماموریت شدیدا مخفیانه و محدود تبدیل می‌کند. این در حالی است که آرگامی تقریبا از تمامی افسانه‌های نینجا‌ها مانند مخفی شدن در سایه، قافگیری دشمنان و همچنین استفاده از کونای استفاده می‌کند. یکی دیگر از نکات عجیب بازی Aragami،‌ نبود قابلیت پرش است. به دلایلی که در طول داستان اعلام نمی‌شود او قابلیت پرش از روی موانع را ندارد. البته با وجود مهارت Shadow Leap، نبود این ویژگی خیلی احساس نمی‌شود.

Aragami ZoomG

حالت دو نفره آنلاین به بازیکنان اجازه تمام کردن مراحل را با فرد دیگری می‌دهد

البته نباید فراموش کرد که با یک بازی مستقل از یک شرکت ناشناخته همراه هستیم. همین مستقل بودن و البته قیمت نیم‌بهای بازی طبیعتا سطح توقعات ما را نیز نسبت به یک محصول شرکت بزرگ کاهش می‌دهد. گیم‌پلی آرگامی در مجموع حدود ۱۰ ساعت شما را سرگرم خواهد کرد البته این زمان طولانی نه بخاطر گستردگی بسیار بازی، بلکه بخاطر سختی انجام برخی مراحل است. تنوع دشمنان از انگشتان یک دست فراتر نرفته و در طول ده ساعت با دشمنانی با صورت‌های تقریبا مشابه اما با لباس‌های سامورایی متفاوت روبرو می‌شوید. این دیگر نکته منفی این بازی مستقل است، شاید اگر توسعه‌دهندگان، دشمنانی با ظاهر و توانایی‌های متفاوت را ایجاد می‌کردند. در کنار چالش بیشتر، تنوع ظاهری بهتری را نیز شاهد بودیم.

با توجه به ماهیت سایه قهرمان داستان، در صورتی که دشمنان را در زیر نور مشعل از بین ببرید، قادر به استفاده از برخی مهارت‌های سایه نخواهید بود. توجه به موقعیت دشمنان و قافلگیری آنها در زمانی که از سایر هم قطارانشان دور هستند، گیم‌پلی آرگامی را هر چند طولانی اما زیبا می‌کند. البته این بازی از عنصرهای قافلگیر شدن توسط دشمنان بی بهره است. دشمنان حرکاتی تکراری دارند و اگر توجه آنها را به سوی خود جلب نکنید تا بی‌نهایت به حرکات تکراری خود ادامه‌ خواهند داد. در نتیجه برای خارج کردن آنها از مسیر خود باید با استفاده از زنگ آنها را به سمت خود بکشاند. اگر بخواهیم به یک نتیجه برسیم، باوجود المان‌هایی مانند سیستم ارتقاء یا حرکت میان سایه‌ها در بازی،‌ آرگامی محصولی سرگرم‌کننده ساخته استودیوی لینس ورکس است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این بازی مخفی‌کاری،‌ وجود حالت چندنفره Co-op است. شما می‌توانید به همراه دوست خود مراحل بازی را انجام دهید که از قضا بسیار نیز سرگرم‌کننده است. استفاده از هدست و هماهنگی کامل با بازیکن دیگر، مخفی کاری در این بازی را لذت بخش می‌کند.

Aragami ZoomG

Aragami تنها در طول یک شب روایت می‌شود، به همین دلیل با چشم‌انداز نورانی و تابش نور خورشید همراه نیستیم، همین موضوع کار توسعه‌دهندگان را در پردازش نورپردازی آسان کرده است. محیط‌های مراحل در کنار فضای بیرون در داخل ساختمان‌هایی با شکل و شمایل ساختمان‌های چینی و ژاپنی تنظیم شده و شاهد رنگ‌آمیزی بسیار محدود و تاریکی هستیم. با این حال، محیط و چشم‌اندازِ زیرِ ماهِ Aragami  زیبا طراحی شده است. علی‌رغم وجود چند انیمیشن انگشت‌شمار برای از بین بردن دشمنان،‌ آرگامی همچنان از کمبود انیمیشن‌های بیشتر رنج می‌برد. در طول ۱۰ ساعت بارها و بارها حرکاتِ تکراری به اصطلاح فینیشینگ را مشاهده می‌کنید. گرافیک بازی حالتی فانتزی داشته و بیشتر از بازی‌های ساخته شده برای انیمه‌ الهام گرفته است. هرچند در بیشتر بازی‌های اقتباسی از انیمه مانند ناروتو، شاهد صورت‌های خشک و بی‌روح هستیم. با این حال، Lince Work پا را فراتر گذاشته و اصلا خود را برای دمیدن کمی روح به چهره شخصیت‌ها به زحمت ننداخته است. در حالی که آرگامی اساسا چهره ندارد و صورتش با یک شنل پوشیده شده، حتی تصویر مجازی یامیکو نیز که در نقاط مختلف به ملاقات شما می‌آید بدون هیچگونه تغییری و به صورت ثابت نمایش داده می‌شود.

Aragami ZoomG

انیمیشن کشتن دشمنان بعد از مدتی شدیدا تکراری می‌شود

 چهره‌های خسته کننده تاثیر بسیار منفی‌ای را در بازی گذاشته است، به شکلی که نمی‌توانید با هیچ یک از شخصیت‌ها و حتی داستان ارتباط احساسی برقرار کنید. البته این تنها نقطه ضعف Aragami نیست، حداقل در بازی‌های ساخته شده از روی انیمه، صداپیشگان شناخته شده‌ای به جمع تیم دوبلور بازی‌ها می‌پیوندند. اما در آرگامی شخصیت‌ها حتی صداگذاری واضحی ندارند. شخصیت‌های اصلی و کلا شخصیت‌های داستان تنها برخی کلمات را به ژاپنی ادا کرده و تنها اسم‌ها را به زبان می‌آورند. بازیکنان تنها قادر هستند تا داستان بازی را با مطالعه متون متوجه شوند. بی اغراق می‌توان گفت صداگذاری شخصیت‌ها در بازی آرگامی نامفهموم بوده و با وجود تنها چند شخصیت محدود، عدم صداگذاری شخصیت‌ها تنها با هدف کاهش مخارج صورت گرفته است. البته نبود صدا برروی تمامی دیالوگ‌ها به ویژه در بازی‌های ژاپنی متن محور امری معمول است؛ ولی بازی آرگامی به هیچ عنوان دارای متون طولانی نبوده و عدم صداگذاری نکته‌ای منفی محسوب می‌شود. صداگذاری برروی اشیاء،‌ مهارت‌ها و سایر ویژگی‌های بازی به صورت مناسبی انجام شده است.

Aragami ZoomG

با وجود کمبودها در صداگذاری، موسیقی Aragami لذت بخش است. خوشبختانه سازندگان از موسیقی ملایمی برای مراحل استفاده کرده‌اند که در هنگام به صدا درآمدن صدای هشدار،‌ به موسیقی تند وهیجان‌انگیزی تبدیل می‌شود. موسیقی خوب بازی ساخته‌ی Two Feathers هارمونی زیبایی را با مراحل و داستان آرگامی ایجاد کرده که باعث می‌شود تا در طول مراحل از شنیدن صداهای نامشخص شخصیت‌های داستان خسته نشوید. خوشبختانه هرچند توسعه‌دهندگان از روی بسیاری از ویژگی‌ها به راحتی عبور کرده‌اند اما موسیقی متن زیبا، نشان‌دهنده اهمیت این موضوع نزد استویدیو لینس ورکس دارد. علی‌رغم صورت‌های ثابت شخصیت‌ها،‌ موسیقی بازی کمک شایانی را از بُعد احساسی داشته است. خوشبختانه از بعد فنی برروی رایانه‌شخصی،‌ Aragami به غیر از مشکلاتی بسیار کوچکی مانند عمل نکردن دکمه‌ها در هنگام شکستن Light Barrier دارای ایراد دیگری نیست.

Aragami ZoomG

آرگامی یک محصول خوب برای علاقمندان به بازی‌های مخفی‌کاری و اکشن-ماجراجویی است. با وجود چهره‌های بی‌روح شخصیت‌ها، هنوز هم می‌توان گفت که موسیقی متن زیبا، نقش بسزایی را برای ارتباط با داستان ایفا می‌کند،‌ هرچند اگر توسعه‌دهندگان کمی بیشتر برای طراحی شخصیت‌ها وقت صرف می‌کردند،‌ بدون شک با محصولی بهتر روبرو می‌شدیم. در انتها اگر در این فوران بازی‌های خوب، می‌خواهید کمی‌هم به خلوت رفته‌ و از صدای خمپاره و تانک، تخت گاز ماشین‌ها دوری کنید، Aragami فرصت خوبی خواهد بود. این بازی برروی پلی‌استیشن 4‌ و استیم منتشر شده است. هنوز تاریخ رسمی عرضه این بازی برروی ایکس‌باکس وان مشخص نیست.

بازی Aragami روی پی‌سی بررسی شده است.


منبع زومجی

Aragami

لینس ورکس با انتشار آرگامی قدمی نسبتا محکم را در ساخت یک بازی مخفی‌کاری برداشته است. با این حال، توجه نکردن به برخی موضوعات در گرافیک، باعث شده تا داستان احساسی بازی نتواند تاثیر واقعی را برروی بازیکن بگذارد. صداگذاری نامفهموم بروی شخصیت‌ها و برخی محدودیت‌ها در گیم‌پلی در صورتی که توجه بیشتری به آنها می‌شد، مسلما در نتیجه نهایی تاثیر مثبتی را می‌گذاشت. البته هنوز هم آرگامی یک بازی مخفی کاری خوب محسوب می‌شود و با توجه به حجم ۲/۵ گیگابایتی بازی تجربه آن خالی از لطف نیست.
میثم خلیل زاده

6.5

نقاط قوت

  • - یک بازی مخفی کاری خوب
  • - مهارت‌های مختلف و قابل ارتقا
  • - گیم‌پلی سرگرم‌کننده
  • - موسیقی متن زیبا
  • - حالت Co-op

نقاط ضعف

  • - چهره بی روح و ثابت شخصیت‌ها
  • - صداگذاری نامفهموم
  • - برخی مشکلات کوچک فنی
  • - نبود تنوع زیاد در دشمنان
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده