نویسنده: عارف حسین پور
// جمعه, ۲۵ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۰۰

نتیجه‌ی یک بررسی: مایکروسافت تاثیرگذارترین نام تجاری مرتبط با بازی است

شرکت تحقیقات بازاریابی ScribbleLive پس از برگزاری نمایشگاه CES 2016 فهرستی از تاثیرگذارترین نام‌های تجاری و افراد حاضر در این نمایشگاه تهیه کرده است که در میان آن‌ها اسامی آشنایی برای گیمرها نیز به چشم می‌خورد.

ScribbleLive برای تشخیص «امتیاز تاثیرگذاری» نام‌های تجاری و افراد، تعداد زیادی از مقالات خبری درباره‌ی آن‌ها را مورد بررسی قرار داده و سپس امتیازات مربوط‌به نمایشگاه CES و قبل از آن را با هم جمع کرده است تا میزان تاثیرگذاری هر برند یا فرد مشخص شود. این شرکت روش خود در امتیازدهی را به این شکل توضیح می‌دهد:

نرم‌افزار ما بیش از ۱۰۰ میلیون مطلب از سایت‌های خبری، وبلاگ‌ها و رسانه‌های اجتماعی را به دقت بررسی کرده است تا نظرات و واکنش‌ها در مورد محصولات، افراد و نام‌های تجاری که در نمایشگاه حضور داشتند را شناسایی کند. این نرم‌افزار باتوجه‌به عکس‌العمل مردم در رابطه با یک رونمایی، برای آن امتیاز تاثیرگذاری اختصاصی (یا همان «شاخص توجه») تعیین می‌کند. این باتوجه‌به اثرگذاری آن‌ها در موضوع داده شده و همچنین حجم واکنش‌ها که باتوجه‌به نظرات شکل می‌گیرند، در بازه‌ی زمانی این تحقیق یعنی ۱ تا ۸ ژانویه ۲۰۱۶ (۱۱ تا ۱۸ دی) اهمیت پیدا می‌کند.

از این توضیحات نه‌چندان شفاف که بگذریم، نتایج حاصل از این تحقیق بسیار جالب است. تاثیرگذارترین یا پرنفوذترین نام تجاری در بین برندهای مرتبط با بازی مایکروسافت است که اندکی بالاتر از سونی قرار می‌گیرد و سایر نام‌ها فاصله‌ی نسبتا زیادی با این دو دارند. اما نکته‌ی جالب اینکه برند پلی استیشن نیز امتیاز تاثیرگذاری بالایی را به خود اختصاص داده که اگر آن را با امتیاز سونی جمع کنیم، این شرکت به‌راحتی سایر نام‌ها را پشت سر خواهد گذاشت. مسئله‌ی دیگری که می‌تواند جذاب باشد بیشتر بودن امتیازات کوجیما پروداکشنز از شرکت نینتندو است؛ البته هیچ کدام از این دو شرکت در طول نمایشگاه CES امسال نتوانستند امتیازی به‌دست آورند. در نمودار زیر می‌توانید تاثیرگذارترین برندهای بازی را مشاهده کنید. قسمت‌های آبی رنگ مربوط‌به امتیازاتی هستند که این برندها در نمایشگاه CES کسب کرده‌اند.

CESInfluencers-2

در بین افراد، هیدئو کوجیما تاثیرگذارترین فرد است و پس از او نیز مارک زاکربرگ، مدیر فیسبوک در جایگاه دوم قرار دارد. بعد از این دو نفر هم بابی کوتیک، مدیرعامل اکتیویژن سومین چهره‌ی تأثیرگذار دنیای بازی است که در CES بیش از همه امتیاز به‌دست آورده. بالاتر قرار گرفتن شوهی یوشیدا، مدیر استودیوهای جهانی سونی از فیل اسپنسر، رئیس ایکس باکس نیز در نوع خود جالب است. در نمودار زیر سایر افراد تأثیرگذار مرتبط با بازی‌های ویدئویی را مشاهده می‌کنید.

CESInfluencers-1

در بخش واقعیت مجازی شرکت آکیولس بالاترین تاثیرگذاری را دارد. همان‌طور که در نمودار زیر مشاهده می‌کنید سونی، یکی از جدی‌ترین رقبای آکیولس در زمینه‌‌ی ساخت هدست‌های واقعیت مجازی، فاصله‌ی بسیار زیادی با این شرکت دارد.

CESInfluencers-5

باتوجه‌به نمودار قبلی اصلی عجیب نیست که پالمر لاکی، موسس شرکت آکیولس و مارک زاکربرگ موثرترین افراد در بخش واقعیت مجازی باشند.

CESInfluencers-4

نام مارک زاکربرگ و پالمر لاکی در بین ۱۰ چهره‌ی تأثیرگذار نمایشگاه CES نیز دیده می‌شود. البته این افراد از تمام رشته‌ها انتخاب شده‌اند و صرفا مرتبط با بازی نیستند.

CESInfluencers-3

البته ممکن است این آمار که به وسیله‌ی ScribbleLive ارائه شده‌اند با تصورات شما و حتی با واقعیت مطابقت نداشته باشند، اما به خوبی نشان می‌دهند که رسانه‌ها چگونه نسبت به اخبار واکنش نشان می‌دهند و آن‌ها را منعکس می‌کنند. ضمنا این موضوع را هم در نظر بگیریم که هیچ تحقیقی نمی‌تواند کامل و بدون نقص باشد. حالا قضاوت درباره‌ی واقعی و معتبر بودن این آمار به عهده‌ی خودتان.

نمایشگاه CES (یا Consumer Electronics Show) هر سال با هدف معرفی تازه‌ترین محصولات الکترونیکی و تکنولوژی در شهر لاس وگاس برپا می‌شود. CES 2016 امسال در روزهای ۶ تا ۹ ژانویه (۱۶ تا ۱۹ دی) برگزار شد. شما می‌توانید مهم‌ترین اخبار مربوط‌به بازی که در این نمایشگاه منتشر شده‌اند را اینجا مشاهده کنید.

منبع: SegmentNext


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده