نویسنده: افشین پیروزی
// پنجشنبه, ۱۹ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۰۰

احضار مارک زاکربرگ به دادگاه برای شهادت دادن در مورد پرونده شکایت زنمیکس از آکیولس

دادگاه ایالت تگزاس آمریکا به مارک زاکربرگ، مدیر و بنیان‌گذار شبکه اجتماعی فیسبوک دستور داده تا برای شهادت دادن در مورد پرونده شکایت کمپانی زِنیمَکس از کمپانی آکیولس در دادگاه حاضر شود. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

کمپانی زِنیمَکس یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی است که شرکت‌هایی مثل بتسدا، سازنده بازی فال‌اوت ۴، و همچنین اید سافت‌ور زیر‌مجموعه آن به‌حساب می‌آیند. این کمپانی ماه مِی سال ۲۰۱۴ یک پرونده شکایت از کمپانی آکیولس تنظیم کرد که مارک زاکربرگ و کمپانی فیسبوک امروزه مالک آن محسوب می‌شوند. زِنیمَکس در شکایت خود اعلام کرد که آکیولس از اطلاعات خصوصی این کمپانی برای ساخت هدست واقعیت مجازی خود بهره برده است و این اطلاعات در توسعه این هدست نقش اساسی ایفا کرده‌اند.

این ایده زمانی توسط زنیمکس مطرح شد که پالمِر لاکی، مدیر کمپانی آکیولس، در حین کار بر روی نسخه آزمایشی هدست واقعیت مجازی آکیولس، خواستار همکاری با جان کارمک شد و در نتیجه کارمک که طراح فنی بازی‌های اید سافت‌ور هم به حساب می‌آمد، با این شرکت شروع به همکاری کرد. وی حتی پس از مدتی با جدایی از اید سافت‌ور به طور تمام وقت به آکیولس پیوست. همچنین در نتیجه این همکاری حتی صحبت‌هایی نیز مبنی بر احتمال ساخت نسخه واقعیت مجازی بازی Doom 3 مطرح شد که البته فعلا سرنوشت آن مشخص نیست. زنیمکس در جریان پرونده شکایت خود اعلام کرده کارمک اطلاعات خصوصی آن‌ها را به کمپانی آکیولس منتقل کرده است.

حال زنیمکس از دادگاه ایالت تگزاس آمریکا درخواست کرده تا مارک زاکربرگ که به دلیل خرید کمپانی آکیولس با قیمت ۲ میلیارد دلار، اطلاعات خوبی از آن دارد، با حضور در دادگاه راجع به این پرونده شهادت دهد. این درخواست با موافقت پاول استیکنی، قاضی دادگاه تگزاس روبرو شده و زاکربرگ برای شهادت دادن در این مورد احضار شده است. البته مدیر فیسبوک برای شهادت دادن در مورد این پرونده نیازی به حضور در دادگاه ندارد. بلکه یک نماینده قابل اعتماد مصاحبه‌ای ویدیویی با وی ضبط خواهد کرد که این ویدیو به عنوان مدرک در دادگاه بررسی خواهد شد.

لازم به ذکر است که شهادت دادن زاکربرگ چندان به مذاق آکیولس خوش نیامده و این کمپانی اعلام کرده که درخواست زِنیمَکس در این مورد بسیار «مضحک» است. حال باید منتظر ماند و دید که رای نهایی این پرونده به نفع کدام یک از طرفین صادر خواهد شد؟

منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده