نویسنده: آرش رستمی
// سه شنبه, ۱۷ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

به‌زودی: آغاز رقابت چینی‌ها با Twitch با ارائه‌ی سرویس استریم بازی Panda TV

علی‌بابا، غول تجارت الکترونیکی چین، چندی پیش از برنامه‌هایاش برای ارائه‌ی سرویس استریم ویدئو خبر داد و با این کار به شکل علنی وارد رقابت با نت‌فلیکس شد. اکنون نوبت به یک کمپانی چینی رسیده که می‌خواهد با توییچ به زورآزمایی بپردازد. در ادامه با زومجی همراه باشید.

توییچ در حال حاضر یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای استریم کردن بازی‌ها بر روی اینترنت به شمار می‌رود. این سرویس از زمان آغاز‌به‌کارش در ژوئن ۲۰۱۱، تابه‌اینجا تغییرات و پیشرفت‌های زیادی را به خود دیده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۴ بود که آمازون سرویس فوق را در ازای پرداخت ۹۷۰ میلیون دلار خریداری کرد. در همین راستا، مدتی قبل اعلام شد که توییچ به آماری قابل توجه، شامل بیش از ۱.۵ میلیون ارائه‌دهنده‌ی محتوا و حدود ۱۰۰ میلیون بازدیدکننده‌ی ماهانه، دست پیدا کرده است. چندی پیش هم دست‌اندرکاران این سرویس از پیوستن بروس هسیانگ، یکی از بهترین بازیکنان حال حاضر دنیا در بازی استریت فایتر، به جمع‌شان خبر دادند و تلاشی برای حضوری پررنگ‌تر در کشور تایوان را آغاز کردند. با این حال به نظر می‌رسد توییچ در جنوب-شرق آسیا کار آسانی را پیش رو ندارد؛ چرا که علاوه بر سرویس جدید یوتیوب گیمینگ ظاهراً باید با یک همتای دیگر هم به رقابت بپردازد. رقیب جدید توییچPanda TV نام دارد که وانگ سیکونگ، پسر وانگ جیانلین (رئیس گروه تجاری دالیان واندا و ثروتمندترین فرد در چین)، قرار است سکان هدایت آن را در دست بگیرد.

Wang Sicong وانگ سیکونگ

وانگ سیکونگ همان کسی است که چندی پیش با انتشار تصاویر حیوان خانگی‌اش، سگی به نام Keke، جنجالی در رسانه‌ها به پا کرده بود. انتشار این تصاویر که Keke را با دو ساعت هوشمند اپل که بر روی پاهای جلوی‌اش بسته شده بود نشان می‌دادند، با خشم و انتقادهای فراوانی روبه‌رو شد. اکنون وانگ در سرویس میکروبلاگینگ Weibo اعلام کرده که قرار است به‌عنوان مدیرعامل در پاندا تی‌وی به فعالیت بپردازد. البته این تنها اقدام وانگ سیکونگ در حوزه‌ی بازی‌های رایانه‌ای نیست. وی قبلاً در سال ۲۰۱۱ حق‌امتیاز تیم گیمینگ CCM را، که بعداً به iG تغییر نام داد، با پرداخت ۶ میلیون دلار خریداری کرده بود.

نام پاندا تی‌وی در ژوئیه‌ی امسال به‌طور رسمی در چین ثبت شده، ولی هنوز تاریخ دقیقی برای آغازبه‌کار آن اعلام نشده است. رسانه‌های چینی بر این باورند که یکی از سه دامنه‌ی panda.tv ،pandatv.com یا xiongmao.tv (واژه‌ی Xiongmao معادل چینی «پاندا» است) برای سرویس فوق انتخاب خواهد شد. در این میان، هنوز اطلاعاتی از اهداف و برنامه‌های پاندا تی‌وی در دست نیست.

چین حدود ۴۰۸ میلیون گیمر آنلاین دارد که جمعا سالانه نزدیک به ۱۷.۶ میلیارد دلار برای بازی‌های رایانه‌ای هزینه می‌کنند. در این بین، بیش از نیمی از این جمعیت به تماشای ویدئوهای ورزش‌های الکترونیک (Esports) می‌پردازند.

منابع: VentureBeat و SCMP


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده