مایکروسافت عملکرد گیمینگ ویندوز 11 را متحول می‌کند

پنج‌شنبه 20 آذر 1404 - 17:35
مطالعه 3 دقیقه
کنسول دستی MSI CLAW
مایکروسافت با برنامه‌ای گسترده قصد دارد عملکرد گیمینگ ویندوز ۱۱ را روی همه دستگاه‌ها متحول کند.
تبلیغات

به گزارش Videocardz، مایکروسافت وعده داده است که تا سال ۲۰۲۶ تمرکز بیشتری روی بهبود عملکرد گیمینگ در ویندوز ۱۱ داشته باشد؛ برنامه‌ای که طیف وسیعی از دستگاه‌ها، از رایانه‌های دستی گرفته تا لپ‌تاپ‌های مبتنی بر Arm و دسکتاپ‌های سنتی را دربرمی‌گیرد. این شرکت در پست جدید وبلاگ خود، سال ۲۰۲۵ را سالی مملو از قابلیت‌های مخصوص دستگاه‌های دستی، ارتقای DirectX و گسترش پشتیبانی از Arm توصیف می‌کند و سپس متعهد می‌شود که در زمینه‌هایی مانند مدیریت پردازش‌های پس‌زمینه، بهره‌وری انرژی و زمان‌بندی، عملکرد لایه‌های گرافیکی و کیفیت درایورها برای بازی‌ها، بهینه‌سازی‌های بیشتری انجام دهد:

«ما متعهدیم که ویندوز را به بهترین مکان برای بازی تبدیل کنیم و همچنان رفتارهای سیستمی مهم برای گیمینگ را اصلاح خواهیم کرد؛ از جمله مدیریت بار کاری پس‌زمینه، بهبودهای انرژی و زمان‌بندی، بهینه‌سازی پشته گرافیکی و به‌روزرسانی درایورها.»

یکی از عناصر کلیدی این برنامه، قابلیت Xbox Full Screen Experience (FSE) است که ابتدا در دستگاه دستی ROG Xbox Ally معرفی شد و اکنون از طریق برنامه‌های Windows Insider و Xbox Insider برای رایانه‌های معمولی مجهز به ویندوز ۱۱ نیز در دسترس نسخه پیش‌نمایش قرار دارد. FSE یک لانچر تمام‌صفحه با محوریت کنترلر ارائه داده است و هم‌زمان پردازش‌های پس‌زمینه را کاهش می‌دهد. طبق آزمایش‌های TechPowerUp روی نسخه استاندارد ویندوز ۱۱، میزان استفاده از رم در هنگام فعال بودن FSE حدود ۹.۳ درصد کمتر شده و نرخ فریم تا ۸.۶ درصد افزایش یافته است.

مایکروسافت می‌گوید FSE به‌زودی روی تعداد بیشتری از دسکتاپ‌ها، لپ‌تاپ‌ها و دستگاه‌های دو در یک عرضه خواهد شد تا تجربه‌ای مشابه کنسول را همراه با کاهش بار سیستم‌عامل در زمان اجرای بازی‌ها برای کاربران پی‌سی فراهم کند. مایکروسافت همچنین به فناوری‌هایی اشاره می‌کند که در سال ۲۰۲۵ معرفی شده‌اند یا به‌زودی روی دستگاه‌های بیشتری ادغام می‌شوند.

Advanced Shader Delivery (ASD) شیدرهای پیش‌کامپایل‌شده را هنگام دانلود بازی روی دستگاه‌هایی مانند ROG Xbox Ally و ROG Xbox Ally X بارگذاری می‌کند. مایکروسافت ادعا می‌کند که این قابلیت زمان بارگذاری اجرای نخست را در Avowed بیش از ۸۰ درصد و در Black Ops 7 بیش از ۹۵ درصد کاهش می‌دهد. این ویژگی از طریق DirectX Agility SDK در اختیار توسعه‌دهندگان قرار گرفته است.

Auto Super Resolution یا Auto SR، قابلیت ارتقای تصویر مبتنی‌بر هوش مصنوعی در سطح سیستم‌عامل برای بازی‌های DirectX، نخستین‌بار روی رایانه‌های Copilot+ مجهز به Snapdragon X عرضه شده و قرار است اوایل ۲۰۲۶ روی ROG Xbox Ally X نیز وارد نسخه پیش‌نمایش عمومی شود. این فناوری با استفاده از NPUهای مبتنی بر Ryzen AI نرخ فریم را از طریق رندر در وضوح‌های پایین‌تر و ارتقای هوشمند افزایش می‌دهد.

مایکروسافت از کاربران می‌خواهد جدیدترین نسخه‌های ویندوز ۱۱ را نصب کنند، برای آزمایش قابلیت FSE در رایانه‌های شخصی وارد حلقه‌های Insider شوند و به‌دنبال بازی‌های سازگار با ASD باشند. جزئیات بیشتر در رویداد آتی GDC 2026 منتشر خواهد شد؛ جایی که مایکروسافت به‌طور جدی‌تر از ویندوز ۱۱ به‌عنوان پلتفرم اصلی گیمینگ خود دفاع می‌کند.

یک لیکر معتبر ادعا می‌کند مایکروسافت فعالانه در حال بررسی روش‌های جدیدی برای آوردن بازی‌های ایکس باکس اورجینال و ایکس باکس ۳۶۰ به دستگاه‌های مبتنی بر ویندوز از جمله ROG Xbox Ally و کنسول‌های آینده ایکس باکس است؛ اقدامی که با وجود چالش‌های فعلی مرتبط با ویندوز، همچنان در دست پیگیری قرار دارد. طبق گفته‌های NateDrake در انجمن‌ها، تلاشی داخلی برای فراهم کردن سازگاری معکوس بازی‌های قدیمی در جریان است؛ هرچند دامنه نهایی و موفقیت این پروژه هنوز مشخص نیست.

این نخستین‌بار نیست که چنین شایعاتی از سوی منابع شناخته‌شده منتشر می‌شود. گزارش‌های پیشین نشان می‌دادند که مایکروسافت روی یک راهکار شبیه‌سازی اختصاصی ایکس باکس ۳۶۰ کار می‌کند و سخت‌افزار نسل آینده ایکس باکس مبتنی بر APU آینده AMD ممکن است ویژگی‌هایی مخصوص این هدف را در خود داشته باشد. نظر شما چیست؟

نظرات