AMD سرانجام فناوری FSR Redstone را عرضه کرد
به نقل از Videocardz، شرکت AMD رسما فناوری FSR Redstone را منتشر کرد؛ رویدادی که پس از عرضه محدود این فناوری در بازی Call of Duty: Black Ops 7 طی ماه گذشته انجام شده است. با وجود انتظارها، AMD همه چهار مؤلفه اصلی Redstone را همزمان عرضه نکرده است و دستکم یکی از آنها تا سال ۲۰۲۶ در دسترس نخواهد بود. افزون بر این، یکی از قابلیتها فعلا تنها در یک بازی فعال است و کل این مجموعه نیز صرفا برای کارتهای گرافیک مبتنیبر RDNA4 ارائه میشود.
پخش از رسانه
AMD همچنین نامگذاری مجموعه «سوپررزولوشن» خود را تغییر داده است. فناوری FSR اکنون فراتر از صرفا ارتقای وضوح تصویر و تولید فریم عمل میکند و ساختاری مشابه پکیج Nvidia DLSS یافته است؛ بنابراین نامهایی مانند FSR 5 دیگر بیانگر گستره واقعی این مجموعه نیستند.
چهار بخش اصلی FSR Redstone
- FSR Upscaling: پشتیبانی در بیش از ۲۰۰ بازی تا پایان سال ۲۰۲۵
- FSR Frame Generation: پشتیبانی در بیش از ۳۰ بازی تا پایان سال ۲۰۲۵
- FSR Ray Regeneration: فعلا انحصاری COD: Black Ops 7 - پشتیبانی بیشتر در آینده
- FSR Radiance Caching: عرضه در سال ۲۰۲۶
- (تمامی این قابلیتها فقط برای سری Radeon RX 9000 فعال میشوند)
در بخش FSR Upscaling تغییری ایجاد نشده است. اسلاید رسمی AMD عبارت «نسخه پیشین: FSR 4» را نمایش میدهد؛ بنابراین این قابلیت که پیشتر نیز از یادگیری ماشینی استفاده میکرد، همان نسخه قبلی است. AMD تأکید میکند این فناوری تنها روی سری Radeon RX 9000 فعال میشود و صرفا در بازیهایی قابل استفاده است که از FSR 3.1 پشتیبانی کردهاند. این سازگاری AMD را قادر میسازد ادعا کند تا پایان امسال بیش از ۲۰۰ بازی از این قابلیت بهره خواهند برد.
قابلیت FSR Frame Generation که پیشتر با نام ML Frame Generation معرفی شده بود و برخی کاربران آن را اشتباها Multi-Frame Gen مینامیدند نیز یکی از اجزای اصلی Redstone است. AMD اعلام کرده است که این فناوری تا پایان امسال در بیش از ۳۰ بازی پیادهسازی خواهد شد. بهگفته شرکت، این قابلیت برای ارائه نرمی و نرخ فریم بالا طراحی شده و از شبکه عصبی آموزشدیده در سناریوهای سنگین بهره میگیرد. هدف آن کاهش مصنوعات زمانی و رفع برخی مشکلات مرتبط با سایهزنی است؛ مسائلی که در اسلاید مربوط به بازی F1 25 نیز نمونههایی از آن نمایش داده شد.
تکنیک FSR Radiance Caching نیز از بخشهای مهم فناوری FSR Redstone بهشمار میرود؛ اما عرضه آن به سال ۲۰۲۶ موکول شده و تاکنون فهرست بازیها یا زمانبندی مشخصی برای آن منتشر نشده است. این فناوری با هدف افزایش سرعت پردازش رهگیری پرتو و کاهش هزینههای محاسباتی مرتبط با کش رادیانس توسعه یافته است. در تکنیک FSR Radiance Caching نور غیرمستقیم - که محاسبه آن بسیار پرهزینه است - تنها در نقاط محدودی از صحنه نمونهبرداری و ذخیره میشود و سپس با درونیابی برای پیکسلهای اطراف بهکار میرود. این روش تعداد پرتوها و بازتابهای لازم را کاهش میدهد و امکان شبیهسازی سریعتر روشنایی سراسری، پراکندگی رنگ و نور بازتابی نرم را فراهم میکند؛ مشروط بر اینکه تغییرات نوری بین نقاط نمونهبرداری زیاد نباشد.
FSR Ray Regeneration نیز بهزودی به بازیهای بیشتری راه پیدا میکند؛ اما در حال حاضر تنها برای Call of Duty: Black Ops 7 در دسترس است. این ویژگی از طریق پیادهسازی درونبازی فعال میشود؛ بنابراین پشتیبانی از آن کاملا به تصمیم توسعهدهندگان بستگی دارد. این سیستم با هدف ارائه نورپردازی و بازتابهای واقعگرایانه طراحی شده است و عملکردی مشابه Nvidia DLSS Ray Reconstruction دارد.
پشتیبانی گسترده و بهبود عملکرد تا ۳.۳ برابر
AMD فهرست بازیهایی که بهروزرسانی FSR Redstone را دریافت میکنند منتشر کرده است. هر بازی ممکن است یک یا چند قابلیت از این مجموعه را دریافت کند. این شرکت ادعا میکند مجموعه فناوری FSR Redstone میتواند بهطور میانگین تا ۳.۳ برابر عملکرد بهتری نسبت به اجرای بومی 4K ارائه دهد؛ ادعایی که بر مبنای ترکیب سوپررزولوشن و تولید فریم مطرح شده است.
AMD همچنین SDK رسمی FSR Redstone را دیروز منتشر کرد. این SDK بهصورت یک DLL با فرایند ادغام ساده عرضه میشود؛ بنابراین انتظار میرود بازیهای بیشتری در مدت کوتاهی از آن پشتیبانی کنند. رسانههای تخصصی نیز احتمالا جزئیات و آزمایشهای بیشتری ارائه خواهند داد؛ زیرا برخی از آنها احتمالا پیش از این به این فناوری دسترسی داشتهاند. با این حال نکتهای ناامیدکننده باقی میماند: «عرضه کنونی شامل نسخه کامل Redstone نیست و مهمتر اینکه، برخلاف برداشتی که برخی مدیران AMD ایجاد کرده بودند، این مجموعه از RDNA2 یا RDNA3 پشتیبانی نمیکند.»
نظر شما کاربران زومجی درباره این فناوری و قابلیتهای آن چیست؟