اتحادیه اروپا علیه گوگل؛ استفاده از هوش مصنوعی دردسرساز شد
اتحادیه اروپا تحقیقات جدیدی را برای بررسی احتمال نقض قوانین رقابت از سوی گوگل در استفاده از خلاصههای تولیدشده با هوش مصنوعی در نتایج جستوجو آغاز کرده است.
به نقل از ددلاین، اتحادیه اروپا روز سهشنبه در بیانیهای اعلام کرد که این تحقیق بر این موضوع متمرکز است که آیا گوگل در ویژگیهایی مانند AI Overviews و AI Mode، بدون پرداخت هزینه مناسب، در حال بازنشر محتوای وب سایتها و تولیدکنندههای محتوای یوتیوب است یا خیر. کمیسیون تأکید کرد بسیاری از ناشران برای دریافت ترافیک، وابسته به جستوجوی گوگل هستند و نمیخواهند با رد استفاده از محتوایشان، احتمال از دست دادن این دسترسی را بهجان بخرند.
این نهاد همچنین نسبت به نحوه استفاده گوگل از ویدیوهای یوتیوب برای آموزش مدلهای هوش مصنوعی ابراز نگرانی کرده و گفته است سازندگان محتوا نه جبران مناسبی دریافت میکنند و نه امکان مخالفت با این استفاده از محتوایشان را دارند.
در سالهای اخیر خلاصههای مبتنی بر هوش مصنوعی به موضوعی حساس برای صنعت رسانه تبدیل شده است. ناشران میگویند این ابزارها باعث کاهش کلیک کاربران روی لینکها شده و در نتیجه درآمد وبسایتهای متکی بر تبلیغات را تهدید میکند. در سپتامبر سال گذشته، شرکت Penske Media Corporation، مالک ددلاین، با طرح شکایتی علیه گوگل مدعی شد که این قابلیتها بدون رضایت از محتوای روزنامهنگاری آنها استفاده میکنند و ترافیک وبسایتهایشان را کاهش دادهاند؛ ادعایی که گوگل آن را «بیاساس» خوانده است.
ترزا ریبرا، معاون اجرایی کمیسیون اروپا در امور عادلانه و رقابتی، گفت: «هوش مصنوعی نوآوریهای چشمگیری به همراه آورده و برای مردم و کسبوکارهای اروپا سودمند است، اما این پیشرفت نمیتواند به قیمت زیرپا گذاشتن اصول بنیادین جوامع ما تمام شود. به همین دلیل در حال بررسی هستیم که آیا گوگل شرایط ناعادلانهای را به ناشران و تولیدکنندگان محتوا تحمیل کرده و سازندگان مدلهای رقیب را در موقعیت نابرابر قرار داده است یا خیر.»
در واکنش به این تحقیقات، سخنگوی گوگل اظهار کرد: «این شکایت خطر ایجاد مانع برای نوآوری را در بازاری که بیش از هر زمان رقابتی است به همراه دارد. اروپاییها باید بتوانند از جدیدترین فناوریها بهرهمند شوند و ما همچنان با صنایع خبری و خلاق برای ورود به عصر هوش مصنوعی همکاری خواهیم کرد.»