تحلیل عمیق نسخه فاششده FSR 4 روی کارتهای گرافیک نسل قبل
به نقل از رسانه Videocardz، وبسایت کامپیوتربیس در تحلیلی جامع به بررسی نسخه فاششده FSR 4 INT8 پرداخته است؛ نسخهای غیررسمی از فناوری ارتقادهی تصویر AMD که بهطور اتفاقی همراه با کد منبع کامل FSR 4 منتشر شد. این افشا ناشی از اشتباه داخلی AMD بود؛ چراکه شرکت دیگر قصد ندارد کد منبع کامل فناوریهای خود را در اختیار عموم قرار دهد. با این حال نسخه فاششده شامل وزنهای مدلهای هوش مصنوعی نیز بود که بهتنهایی برای کاربران کاربردی نداشتند.
اما بهمرور توسعهدهندگان مستقل این دادهها را به فایلهای DLL قابلاستفاده در بازیهای پشتیبانیکننده از FSR 3 و نسخههای پیشین تبدیل کردند. نسخه INT8 در واقع برای معماریهای RDNA 2 و RDNA 3 طراحی نشده و بهصورت غیررسمی با این کارتها سازگار است. این دو نسل از FP8 (فرمت محاسباتی مورد استفاده در کارتهای RX 9000 مبتنی بر RDNA 4) پشتیبانی سختافزاری ندارند و همین مسئله سبب تفاوت در کارایی و کیفیت میان INT8 و FP8 شده است.
بر اساس بررسیهای کامپیوتربیس، نسخه FSR 4 INT8 تصویر ناپایدارتری نسبت به نسخه FSR 4 FP8 ارائه میدهد. شدت این تفاوت به بازی و صحنه بستگی دارد؛ اما در حرکت کاملا قابل مشاهده است. جزئیات ظریف مانند نردهها، سقفها و پوشش گیاهی در کارتهای RDNA 2 و RDNA 3 بیشتر دچار لرزش یا فلیکر میشوند. در صحنههای متحرک، شخصیتهایی مانند الوی در Horizon Forbidden West با آرتیفکتهای تصویری بیشتری همراهاند و اجزای محیط ثبات کمتری دارند.
کامپیوتربیس اعلام کرده است که این تحلیلها بر پایه چندین بازی مختلف انجام شده و نتیجه نهایی روشن است: «FSR 4 در RDNA 4 از نظر بصری یکدستتر و باکیفیتتر از نسخه فاششده INT8 در RDNA 3 و RDNA 2 است؛ هرچند این تفاوت در برخی بازیها آشکارتر است و در برخی دیگر بهسختی تشخیص داده میشود.» نکته جالب اینکه حتی نسخه فاششده FSR 4 با وجود ضعفهای یادشده، از نظر بصری بهطور محسوسی بهتر از FSR 3.1 عمل میکند. به همین دلیل استفاده از آن همچنان از منظر کیفیت تصویر توصیه میشود؛ هرچند در دقت پردازش از FP8 عقبتر است.
از نظر کارایی، تفاوت میان معماریها کاملا محسوس است. بر اساس دادههای کامپیوتربیس:
- نسخه فاششده FSR 4 INT8 روی کارتهای RDNA 3 (RX 7800 XT) و RDNA 2 (RX 6800 XT) بهطور میانگین موجب کاهش ۹ تا ۱۳ درصدی نرخ فریم میشود.
- نسخه رسمی FSR 4 FP8 روی کارت RDNA 4 (RX 9060 XT) تنها سه تا پنج درصد افت عملکرد دارد. این نسخه حتی در برخی بازیها تا ۱۷ درصد سریعتر از FSR 3.1 عمل کرده است.
با کاهش رزولوشن و استفاده از حالتهای تهاجمی مانند مود پرفورمنس، هزینه محاسباتی FSR 4 افزایش مییابد. جالب آنکه در برخی بازیها مانند Cronos، کارتهای RDNA 2 عملکرد بهتری از RDNA 3 دارند؛ اما در بازیهایی نظیر God of War Ragnarok معماری جدیدتر برتری دارد.
الگوی کلی مشخص است:
- RDNA 4: بیشترین بهرهوری و کمترین افت عملکرد
- RDNA 3: افت متوسط؛ اما قابلقبول
- RDNA 2: نزدیک به سقف توان خود؛ ولی هنوز قابلاستفاده برای آزمایش
در پی این بررسی، کامپیوتربیس از AMD در مورد احتمال پشتیبانی رسمی FSR 4 از کارتهای قدیمیتر یا گسترش سازگاری در نسخه آتی FSR Redstone پرسوجو کرده است. طبق اطلاعات غیررسمی، FSR Redstone ممکن است با معماریهایی فراتر از RDNA 4 نیز سازگار باشد و احتمالا همین موضوع دلیل عدم عرضه رسمی FSR 4 برای نسلهای قبلی است. AMD پس از نزدیک به یک ماه، هیچ پاسخی به این پرسشها نداده است و انتظار میرود نسخه FSR Redstone طی سه ماه آینده عرضه شود. لطفا برای دریافت اطلاعات رسمی و تکمیلی در آینده با زومجی همراه باشید.