کاربران موفق به اجرای FSR 4 روی کارتهای RX 6000 شدند
براساس گزارش وبسایت Videocardz، برخی گیمرها موفق شدهاند با استفاده از فایلهای لو رفته FSR 4 این فناوری ارتقای مقیاس AMD را روی کارتهای گرافیک سری Radeon RX 6000 (RDNA2) فعال کنند. آزمایشها نشان میدهند که کیفیت تصویر نسبت به FSR 3 بهبود یافته است؛ اما این ارتقا به قیمت افت محسوس کارایی تمام میشود. کاربران انجمنهایی مانند Chiphell و ردیت موفق شدند با دستکاری فایلهای DLL مبتنیبر INT8 که از کامیتهای لو رفته SDK گرفته شدهاند، قابلیت FSR 4 را روی کارتهایی همچون RX 6800 XT و RX 6600 فعال کنند.
در تست بازی Stellar Blade، کارت RX 6800 XT با حالت FSR 3 Quality به بیش از ۱۱۰ فریم بر ثانیه رسید؛ اما همین حالت در FSR 4 نرخ فریم را به حدود ۱۰۰ تا ۱۰۷ فریم کاهش داد که افتی حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد را نشان میدهد. بااینحال بازیکنان معتقد هستند کیفیت بهتر تصویر این افت را در بازیهایی که بالای ۱۰۰ فریم اجرا میشوند، توجیه میکند. در مقایسه با XeSS، فناوری AMD از نظر بصری رقابتی ظاهر میشود؛ هرچند از نظر راندمان هنوز با شرایط مطلوب فاصله دارد.
علت افت عملکرد روی معماری RDNA2 نبود سختافزار اختصاصی WMMA است که باعث میشود پردازندهها به عملیات کمبازدهتر Integer یا DP4a متکی شوند. کارتهای نسل جدیدتر Radeon RX 9000 (RDNA4) تنها با افت ۲ تا ۴ درصدی و کاربران RDNA3 با کاهش ۷ تا ۱۰ درصدی مواجه میشوند. جالب آنکه اجرای FSR 4 روی معماری RDNA2 نهتنها در سیستمعامل لینوکس، بلکه روی ویندوز هم ممکن است؛ هرچند برخی کاربران ردیت اشاره کردهاند که درایورهای قدیمیتر نسخه ۲۳.۹.۱ پشتیبانی بهتری ارائه میدهند. وبسایت کامپیوتربیس نیز آزمایشهایی را روی سری RX 7000 و RX 9000 انجام داده و افت کارایی روی هر دو معماری را تایید کرده است.
Videocardz از AMD درباره احتمال پشتیبانی رسمی از معماریهای RDNA2 و RDNA3 در قالب درایورها یا نسخه آینده موسوم به FSR Redstone پرسوجو کرده و در جواب به آنها گفته شده که Redstone برای سازگاری گستردهتر طراحی شده است و همین میتواند دلیل تعلل AMD در ارائه پشتیبانی رسمی از FSR 4 برای سختافزارهای قدیمیتر باشد. در حال حاضر تنها راهحل استفاده از مادهای جامعه کاربری است؛ اما تقاضای بالای کاربران ممکن است در آینده AMD را به گسترش پشتیبانی رسمی ترغیب کند. نظر شما کاربران زومجی در اینباره چیست؟