ماد OptiScaler تلاش میکند انحصار فناوریهای XeSS ،DLSS و FSR را بشکند
گیمرها و علاقهمندان به کارتهای گرافیک احتمالا از شنیدن اخبار پراکنده درباره فناوریهای ارتقای وضوح تصویر (Upscaling) خسته شدهاند؛ اخباری که یا ماهها طول میکشد تا به مرحله اجرا برسند یا سالها در انحصار یک برند باقی میمانند تا شاید بالاخره پشتیبانی از گزینههای متنباز یا چندپلتفرمی به آنها افزوده شود. در این میان، AMD FSR یکی از معدود فناوریهایی است که هم ارتقای وضوح تصویر و هم تولید فریم (Frame Generation) را بهصورت متنباز ارائه میدهد.
ابزاری مانند OptiScaler نیز در همین راستا طراحی شده است تا کاربران بتوانند در بازیهایی که از DLSS ،XeSS یا FSR پشتیبانی میکنند، فناوری دلخواه خود را انتخاب و جایگزین کنند. این ابزار مانند یک میانافزار عمل میکند و امکان تعویض میان فناوریهای مختلف ارتقای تصویر را فراهم میکند.
بااینحال، استفاده از OptiScaler مشکلات و محدودیتهای خاص خودش را دارد. نصب آن ممکن است برای بسیاری از کاربران پیچیده باشد، برخی نرمافزارها (مثل RTSS) که از Overlay استفاده میکنند ممکن است با آن دچار تداخل شوند و مهمتر از همه، یک هشدار جدی در صفحه محصول درج شده است: «هشدار: از این ماد در بازیهای آنلاین استفاده نکنید. ممکن است توسط نرمافزارهای ضدتقلب شناسایی شده و منجر به مسدودشدن حساب شما شود!»
دلیل اصلی کندی پذیرش فناوریهای ارتقای وضوح در صنعت بازی نیز همین است. توسعهدهندگان باید بهصورت دستی این قابلیتها را در بازیها پیادهسازی کنند؛ درحالیکه کاربران با دستکاری فایلهای نصبشده ممکن است بهسادگی توسط سیستمهای ضدتقلب بهعنوان یک تهدید شناسایی شوند؛ اما OptiScaler فقط به ارتقای وضوح محدود نمیشود. این ابزار از تولید فریم، کاهش تأخیر ورودی (Latency) و حتی فناوریهای جدید مانند XeSS LL (در صورت اجرای بازی با فناوری NVIDIA Reflex) نیز پشتیبانی میکند. افزون بر تمام موارد فوقالذکر، امکان اجرای فناوری FSR Frame Generation از طریق ماد DLSSG-to-FSR3 هم اخیرا به آن اضافه شده است.
جالبتر اینکه نسخه جدید این ابزار از FSR4 نیز پشتیبانی میکند؛ البته فقط روی کارتهای RDNA4 و فقط در صورتی که بازی بهصورت پیشفرض از FSR3 استفاده کرده باشد؛ آنهم فقط در بازیهایی که از DirectX بهره میبرند. اگرچه OptiScaler بهعنوان راهحلی برای عبور از محدودیتهای بازار و انحصار برندها در فناوریهای گرافیکی مطرح شده است، اما هنوز یک راهکار ایدهآل برای همه کاربران محسوب نمیشود. همانطور که Tom’s Hardware اشاره کرده است، FSR4 در حال حاضر تنها در ۶۵ بازی پشتیبانی میشود که بسیاری از آنها نیز آثار کماهمیت و گمنام هستند.
همچنین برای بهرهگیری کامل از FSR4، به یک کارت گرافیک Radeon RX 9000 نیاز دارید؛ هرچند مادسازان راههایی برای اجرای FSR4 روی سختافزارهای ناسازگار نیز یافتهاند و OptiScaler در این زمینه نیز میتواند مفید واقع شود. در نهایت شاید بپرسید جایگزین سادهتر چیست؟ یکی از گزینهها Lossless Scaling است؛ ابزاری با رابط کاربری ساده که برخلاف OptiScaler درون پردازش گرافیکی بازی اجرا نمیشود؛ بلکه با پردازش تصویر نهایی، فریمها را چندبرابر میکند. نتیجه کار ساده و سریع است؛ اما به اندازه روش داخلی OptiScaler از نظر کیفیت و دقت فنی قابل اعتماد نیست.
بنابراین اگرچه راهکارهایی مانند OptiScaler گامی رو به جلو برای رفع محدودیتها هستند، ولی تا رسیدن به راهحلی جامع، ایمن و کاربرپسند برای همه گیمرها، مسیر زیادی باقی مانده است. لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با زومجی همراه باشید و نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع خبر: Videocardz / دانلود ماد: Optiscaler