فناوری DLSS انویدیا وارد عصر جدیدی میشود
انویدیا در حال انجام یکی از بزرگترین تغییرات در فناوری DLSS است؛ تغییری که با کنار گذاشتن رویکرد سنتی مبتنی بر شبکههای عصبی پیچشی (CNN) و روی آوردن به مدلهای ترنسفورمر، نوید افزایشی چشمگیر در کیفیت تصویر و بازسازی پرتوی نور را میدهد. DLSS طی سالیان اخیر جایگاه ویژهای در میان فناوریهای ارتقاء کیفیت تصویر یافته؛ نهفقط بهخاطر بهبودهای چشمگیر در نرخ فریم، بلکه بهدلیل اکوسیستم پایداری که انویدیا برای توسعهدهندگان و گیمرها فراهم کرده است.
اکنون، این فناوری با مدل جدیدی تحت عنوان DLSS Transformer وارد مرحله جدیدی از تکامل خود میشود. این مدل پس از ۶ ماه آزمایش بتا و پیادهسازی آزمایشی، اکنون بهصورت رسمی آماده عرضه گسترده است. مدل ترنسفورمر مورد استفاده در DLSS، از ویژن ترنسفورمر (Vision Transformer) بهره میبرد که برخلاف CNNها که تنها نواحی خاصی از تصویر را پردازش میکردند، میتواند تمام پیکسلهای یک فریم را تحلیل کرده و میزان اهمیت هر یک را درک کند.
این فرآیند بهصورت پیوسته در چندین فریم انجام میشود تا پیکسلهایی با جزئیات بیشتر و دقت بالاتر تولید شوند. در مقایسه با مدلهای مبتنی بر CNN، مدل ترنسفورمر از دو برابر پارامترهای بیشتر استفاده میکند و نتیجه آن تصاویری با لبههای نرمتر، کاهش چشمگیر پدیده گوستینگ و بازسازی دقیقتر فریمها است. نکته مهمتر اینکه مدل جدید با تمامی کارتهای گرافیک RTX – از معماری Turing تا Blackwell – سازگار خواهد بود.
انویدیا وعده داده است که افزایش کیفیت بصری قابلتوجهی در مقایسه با نسخههای قبلی DLSS تجربه خواهد شد؛ هرچند هنوز میزان دقیق این پیشرفتها اعلام نشده است. با خروج این مدل از مرحله بتا، انتظار میرود در ماههای آینده بهروزرسانی رسمی DLSS Transformer در دسترس عموم قرار گیرد و در بازیهای مختلف استفاده شود. جهت دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص بازیهایی که از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد، با ما همراه باشید. نظر شما در اینباره چیست؟
منبع: Wccftech