AMD از FSR Redstone رونمایی کرد؛ جهش هوشمصنوعی در نسل بعدی گرافیکها
در جریان رویداد کامپیوتکس ۲۰۲۵، شرکت AMD گام بعدی خود در مسیر پیشرفت فناوری FidelityFX Super Resolution یا همان FSR را معرفی کرد. پس از عرضه FSR 4 در کنار کارت گرافیکهای سری Radeon RX 9070، اکنون AMD تمرکز خود را به نسل جدیدی از ارتقاء تصویر و تولید فریم معطوف کرده است که با نام FSR Redstone شناخته میشود.
FSR Redstone بر پایه سه قابلیت کلیدی بنا شده است:
- Neural Radiance Caching: قابلیتی مبتنی بر یادگیری ماشین که رفتار نورهای غیرمستقیم را پیشبینی میکند. این ویژگی نیاز به رهگیری کامل مسیر نور (Full Path Tracing) را کاهش میدهد و در نتیجه راندمان بهتری را به همراه دارد.
- Ray Regeneration: الگوریتمی مشابه با DLSS 3.5 انویدیا که پیچیدگی صحنههای Ray-Traced را بهصورت هوشمند کاهش میدهد. به کمک هوش مصنوعی، صحنهها با جزئیاتی دقیقتر اما با بار پردازشی کمتر نمایش داده میشوند.
- Frame Generation با شتابدهی یادگیری ماشین: AMD با استفاده از یادگیری ماشین، فریمهایی بین فریمهای واقعی تولید میکند تا تجربه بصری روانتری ارائه دهد؛ مشابه آنچه در DLSS Frame Generation انویدیا دیدهایم؛ اما حالا با رویکرد اختصاصی AMD.
با وجود هیجانانگیز بودن این فناوری، AMD صراحتا اعلام کرده که FSR Redstone فقط برای پردازندههای گرافیکی با معماری RDNA4 طراحی شده است. به گفته جک هوین، یکی از مدیران ارشد شرکت: «FSR Redstone تغییردهنده بازی برای کاربران RDNA4 خواهد بود.»
هیچ اشارهای به پشتیبانی از معماریهای قبلی مانند RDNA3 یا RDNA2 نشده که ممکن است باعث نارضایتی بخش قابلتوجهای از کاربران شود. فناوری FSR Redstone قرار است در نیمه دوم سال ۲۰۲۵ عرضه شود و متاسفانه تاریخ دقیقتری اعلام نشده است.
AMD تأیید کرده است که تا تاریخ ۵ ژوئن ۲۰۲۵ (۱۵ خرداد ۱۴۰۴) حدود ۶۰ بازی از فناوری FSR 4 پشتیبانی خواهند کرد؛ اما در نمایشگاه هیچ صحبتی از آوردن FSR 4 به نسلهای پیش از RDNA4 نشد. با معرفی FSR Redstone، شرکت AMD رسما وارد رقابت جدیتری با فناوریهای هوشمصنوعیمحور انویدیا شده است و به نظر میرسد آینده بازیهای کامپیوتری، بیش از هر زمان دیگری وابسته به یادگیری ماشین و الگوریتمهای هوشمند خواهد بود. نظر شما در اینباره چیست؟
منبع: Videocardz