مدیرعامل انویدیا: گرافیک کامپیوتری بدون هوش مصنوعی ممکن نیست

دوشنبه ۲۶ شهریور ۱۴۰۳ - ۲۰:۵۲
مطالعه 2 دقیقه
شرکت و لوگوی Nvidia
مدیرعامل شرکت انویدیا در مصاحبه اخیر خود از وابستگی شدید صنعت امروزی به هوش مصنوعی پرده برداشت.
تبلیغات

فناوری‌های ارتقای رزولوشن مانند DLSS می‌توانند کیفیت تصاویر را بهبود ببخشند و نرخ فریم بالاتری را نیز حاصل کنند؛ با‌این‌حال برخی گیمرها نگران هستند و می‌گویند که این فناوری‌ها ممکن است به یک الزام برای عملکرد خوب تبدیل شوند. اگرچه تنها چند بازی در حال حاضر نیازمندی‌های سیستمی را شامل فناوری‌های ارتقای رزولوشن می‌دانند، اما با ادامه تکامل صنعت، چگونگی پاسخ‌گویی توسعه‌دهندگان به این نگرانی‌ها هنوز مشخص نیست.

هوش مصنوعی هم‌اکنون در صنایع متعددی از مراقبت‌های بهداشتی گرفته تا انرژی و پیش‌بینی‌های آب و هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ اما وقتی در کنفرانس تکنولوژی و ارتباطات گلدمن ساکس که هفته گذشته در سانفرانسیسکو برگزار شد از مدیرعامل انویدیا، جنسن هوانگ پرسیدند که کدام کاربرد هوش مصنوعی او را بیشتر هیجان‌زده می‌کند، جواب او «گرافیک کامپیوتری» بود و در این رابطه اظهار داشت: «ما دیگر نمی‌توانیم گرافیک کامپیوتری را بدون هوش مصنوعی تصور کنیم.»

جنسن هوانگ بر مشاهدات انویدیا و دیگر مدیران تکنولوژی درباره ارتقای کیفیت مبتنی‌بر هوش مصنوعی در بازی‌های رایانه‌ای تأکید داشت و استدلال کرد که این یک تکامل طبیعی در فناوری گرافیک است؛ مشابه نوآوری‌های گذشته مانند Anti-Aliasing یا Tessellation. این مدیران همچنین ارتقای کیفیت مبتنی بر هوش مصنوعی را به‌طور فزاینده‌ای ضروری می‌پندارند.

فناوری گرافیک پتانسیل این را دارد که حتی بیشتر از آنچه که هست، وابسته به منابع شود و تکنیک‌های ارتقای کیفیت مبتنی بر سخت‌افزار می‌توانند ما را به نرخ فریم بالاتری در تنوع بیشتری از سیستم‌ها برسانند. نباید از سیاست‌های انویدیا متعجب شد؛ زیرا فناوری DLSS یکی از برجسته‌ترین مثال‌های ارتقای کیفیت مبتنی بر هوش مصنوعی در صنعت ویدیو گیم است.

یک فناوری رقابتی دیگر در زمینه ارتقای رزولوشن، XeSS نام دارد که متعلق به شرکت اینتل است. XeSS پرفورمنس برخی بازی‌ها را تا دو برابر افزایش می‌دهد و نرخ فریم را بدون قربانی کردن کیفیت تصاویر به‌طور قابل‌توجه‌ای بالا می‌برد. طرز عملکرد XeSS و DLSS مشابه است؛ با این تفاوت کلیدی که XeSS از کارت‌های گرافیک چندین تولیدکننده پشتیبانی می‌کند؛ اما DLSS به کارت‌های گرافیک انویدیا محدود می‌شود.

روند فوق‌الذکر باعث نگرانی بسیاری از گیمرها شده است. آن‌ها می‌ترسند که این فناوری‌ها به یک الزام برای عملکرد خوب تبدیل شوند؛ اما باید بدانیم که ارتقای رزولوشن مبتنی بر هوش مصنوعی چه بخواهیم و چه نخواهیم در حال تبدیل شدن به یک روند مهم در گرافیک کامپیوتری است. فناوری ارتقای کیفیت AMD که به عنوان FSR شناخته می‌شود نیز از ترکیب ارتقای کیفیت فضایی و زمانی، Anti-Aliasing و دیگر تکنیک‌ها برای بهبود کیفیت تصویر استفاده می‌کند.

جک هویند، معاون ارشد بخش محاسبات و گرافیک AMD، اخیرا اعلام کرد که نسخه چهارم FSR به هوش مصنوعی تجهیز خواهد شد. مایکروسافت نیز ویژگی اختصاصی خود را به‌نام ASR معرفی کرده است که از هوش مصنوعی برای ارتقای رزولوشن و عملکرد بازی‌ها به‌طور بلادرنگ استفاده می‌کند. فناوری اختصاصی مایکروسافت به سخت‌افزار خاصی از جمله NPU با حداقل ۴۰ ترافلاپس قدرت پردازش نیازمند است. در حال حاضر این ویژگی محدود به برخی بازی‌ها است که از طریق برنامه ایکس باکس برای رایانه‌های ویندوزی در دسترس هستند.

لطفا برای دریافت اطلاعات بیشتر در آینده با زومجی همراه باشید و نظرات خود را در این باره با ما به اشتراک بگذارید.

منبع: TechSpot

مقاله رو دوست داشتی؟
نظرت چیه؟
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات