نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۶ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۲۲:۲۹

مایکروسافت از DirectSR رونمایی کرد

DirectSR، جدیدترین راهکار مایکروسافت برای ارائه‌ی یک رابط کاربری مشترک جهت به کارگیری ساده‌تر تکنولوژی‌های مختلف آپ اسکیل گرافیکی انویدیا، AMD و اینتل است.

مایکروسافت در جریان رویداد GDC 2024 به‌همراه انویدیا و AMD به معرفی تکنولوژی جدیدی برای ساده‌تر سازی فرایند به‌کارگیری ابزارهای آپ اسکیل گرافیکی مانند DLSS یا FSR توسط توسعه‌دهندگان پرداختند. درواقع حالا به‌جای اینکه یک توسعه‌دهنده بازی‌های ویدیویی مجبور به استفاده از هر یک از این ابزارها به‌صورت مجزا باشد، می‌تواند با استفاده از این راه‌حل تمام ابزارهای موجود را درکنار هم برای بهبود کیفیت نهایی پروژه خود به کار ببرد.

جالب اینجا است که حتی مهم نیست این آپ اسکیلرها از GPU استفاده می‌کنند یا NPU؛ چراکه هردو آپشن نیز در DirectSR پشتیبانی می‌شوند. ای‌پی‌آی DirectSR با پشتیبانی از تمام فناوری‌های سوپررزولوشن موجود، یکی از بزرگ‌ترین موانع زمان‌بر در میان توسعه‌دهندگان و گیمرها را از بین خواهد برد. درواقع حتی کاربران این بازی‌ها که از قبل یکی از سخت افزارهای انویدیا، AMD یا اینتل را برای پردازش گرافیکی بازی‌های خود خریداری کردند هم ممکن است گاهی با بازی‌هایی مواجه شوند که از هنوز از فناوری آپ اسکیلینگ مورد استفاده این تراشه‌ها پشتیبانی نمی‌کنند.

معرفی فناوری Microsoft DirectSR

 حالا و با پشتیبانی از DirectSR، هیچ بهانه‌ای برای بازیسازها وجود ندارد تا از سایر آپشن‌های موجود پشتیبانی نکنند. در این روش هدف این است که تمام بازی‌های جدید و حتی بازی‌هایی که قبلا عرضه شدند هم روی سیستم‌های پی سی و ایکس باکس از DirectSR پشتیبانی کنند. درواقع این روش به‌دنبال استانداردسازی آپ اسکیلینگ یا ارائه‌ی یک روش جدید نیست، بلکه هدف ارائه‌ی یک رابط کاربری ساده برای ارائه‌ی تمام داده‌های مورد نیاز است تا مسیر به‌کارگیری فناوری‌های آپ اسکیلینگ موجود در بازی‌ها به یک روتین ساده تبدیل شود. از آنجایی‌که تمامی تکنولوژی‌های موجود از متغیرهای کاملا مشابهی استفاده می‌کنند، این روش کاملا کاربردی و قابل اجرا است.

مایکروسافت از این طریق به‌دنبال این است که فرایند پیش پردازش و آماده‌سازی تمامی پارامترهایی که توسط آپ اسکیلرهای انویدیا DLSS یا FSR شرکت AMD و XeSS شرکت اینتل مورد استفاده قرار می‌گیرند را تحت پوشش قرار دهد تا هیچ یک از آن‌ها نیاز به اعمال جداگانه را نداشته باشند. همچنین حتی اگر یک روش جدید یا نسخه‌ی تازه‌ای از آپشن‌های موجود هم در آینده عرضه شود که به پارامترهای جدیدی نیاز داشته باشد، DirectSR قابلیت به‌روزرسانی و پشتیبانی از این پارامترها را داشته باشد.

ورودی های فناوری Microsoft DirectSR

برخلاف Work Graph که تکنولوژی جالب دیگری از سوی مایکروسافت بود که در GDC به نمایش درآمد، DirectSR هنوز تاریخ عرضه مشخصی ندارد. درواقع هنوز فاز آزمایشی یا بتای عرضه‌ی آن نیز آغاز نشده است. مایکروسافت تازه فرایند توسعه‌ی این راهکار را آغاز کرده است و اینکه توسعه‌دهندگان دیگر چطور قرار است از آن استفاده کنند، هنوز به شکل قطعی مشخص نیست. هرچند باتوجه‌به اینکه انویدیا و AMD از قبل با مایکروسافت هماهنگ شدند، به‌نظر می‌رسد که دو تأمین کننده بزرگ GPU بازار در اینباره با مایکروسافت هم عقیده‌ هستند.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده