نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۵

مایکروسافت فناوری رهگیری پرتو را متحول می‌کند

مایکروسافت روش جدیدی برای تسریع عملکرد ری-تریسینگ در بازی‌ها ارائه کرد که محدودیت‌های استفاده از حافظه کارت گرافیک را کنار می‌زند.

چند سالی است که فناوری Ray Tracing به یکی از استانداردهای صنعت گیمینگ تبدیل شده است و حالا مایکروسافت در تلاش است تا این فناوری را به سمت بهینه‌سازی بیشتر سوق دهد. یکی از تکنیک‌های جدیدی که برای تسریع عملکرد رهگیری پرتو در بازی‌ها ارائه شده است، به‌کارگیری حافظه‌های پرسرعت SSD به‌منظور کنارگذاشتن محدودیت استفاده حافظه VRAM پردازنده گرافیکی است که در آپدیت جدید ای‌پی‌آی DXR در نظر گرفته شده است.

رفته‌رفته بازی‌های بیشتری از تکنولوژی‌های ری-تریسینگ یا PathTracing بهره‌مند می‌شوند تا با شبیه‌سازی هرچه دقیق‌تر نحوه تابش نور در محیط بازی، جلوه‌های به‌مراتب واقع گرایانه‌تر و تجربه غوطه‌ورکننده‌تری را برای کاربر رقم بزنند. اما همه‌ی این مزایا با هزینه‌هایی همراه است که در این مورد به ظرفیت حافظه گرافیکی مورد استفاده GPU سیستم بستگی دارد. مایکروسافت در توضیح روش جدید خود می‌گوید که جلوه‌های ری-تریسینگ و ساختار شتابدهنده آن با استفاده از روش‌های نرم‌افزاری تولید و ویرایش می‌شوند و به‌همین منظور آن‌ها به‌دنبال این هستند تا با استفاده از انتقال سریع‌تر داده‌ها به تسریع پردازش جزئیات بپردازند.

پتنت DXR Ray Tracing مایکروسافت

پتنت ارائه‌شده توسط مایکروسافت، تکنیک‌های خاصی را در خود جای می‌دهد که ازجمله‌ی آن‌ها می‌توان به دسترسی به مجموعه‌ی مدیریت‌پذیرتری از داده‌های مرتبط‌با ساختار شتابدهنده‌ها اشاره کرد. این داده‌ها می‌توانند در تجهیزات ذخیره‌سازی داده مثل درایوهای حافظه SSD ذخیره شوند که درحال‌حاضر سریع‌ترین گزینه‌های ذخیره‌سازی غیرمداوم موجود در بازار مصرف‌کنندگان هستند.

نمودار عملکرد فناوری ری تریسینگ با استفاده از SSD

جالب است ببینیم که درنهایت این طرح به کجا خواهد رسید، اما چیزی که می‌توان از آن متوجه شد، استفاده از حافظه‌های SSD برای تسریع عملکرد فناوری ردیابی پرتو در بازی‌های آینده است. ای‌پی‌آی DXR مایکروسافت می‌تواند با قرارگیری درکنار مجموعه‌ی Direct I/O این شرکت که قبلا سابقه استفاده از نهایت پتانسیل حافظه‌های HDD یا SSD را دارد، ایده‌ی استفاده‌ی حداکثری از ظرفیت حافظه‌های سریع Gen5 SSD را در پی‌سی به ثمر برساند.


منبع wccftech
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده