نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۵ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۰۹:۴۵

فناوری FSR 3.1 به ایکس باکس سری ایکس می‌آید؟

شرکت AMD در حاشیه رویداد GDC 2024 از فناوری FSR 3.1 رونمایی کرد که قابلیت‌های جدیدی را به‌همراه می‌آورد. 

AMD مشغول بهبود نسل سوم از فناوری آپ اسکیل گرافیکی خود، موسوم‌به FSR یا FidelityFX™ Super Resolution است. FSR 3 به‌عنوان نسخه‌ی فعلی این تکنولوژی آپدیت جدیدی را دریافت خواهد کرد که انتظار می‌رود از سه‌ماهه‌ی دوم سال جاری میلادی در اختیار توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی قرار بگیرد.

FSR 3.1 بهبودهای متعددی را برای کاربران به‌همراه دارد که ارتقاء کیفیت تصاویر خروجی، پشتیبانی از Vulkan و کیت توسعه بازی ایکس باکس، درکنار یک نوآوری بزرگ تحت عنوان تکنولوژی جداسازی Frame Generation از آپ اسکیلینگ ازجمله‌ی این موارد است. این می‌تواند به‌معنای پشتیبانی کنسول‌های ایکس باکس سری ایکس | ایکس باکس سری اس از این فناوری در آینده باشد؛ هرچند هنوز به تأیید مایکروسافت نرسیده است. 

نسخه به‌روزرسانی شده‌ی فناوری FSR به توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی اجازه می‌دهد تا قابلیت‌های Frame Generation را با دیگر تکنولوژی‌های آپ اسکیلینگ ازجمله DLSS، XeSS یا TSR ترکیب کنند. اگر نتیجه‌ی این کار به همان شکلی که در ذهن داریم میسر شود، کاربران فناوری DLSS نیز می‌توانند ضمن استفاده از آپ اسکیلر انویدیا، از نسخه‌ی نرم‌افزاری AMD از فناوری Frame Generation نیز بهره‌مند شوند.

FSR 3.1 اولین‌بار در جریان رویداد GDC 2024 معرفی شد. AMD با مقایسه تصاویری که درکنار هم به نمایش درآمده بودند، بهبودهایی که در زمینه پایداری عملکرد مبتنی‌بر زمان و پدیده‌ی گوستینگ فناوری آپ اسکیلینگ جدید خود فراهم شده بود را به مخاطبان خود معرفی کرد. بازی‌هایی مانند Ratchet & Clank: Rift Apart نیز به‌عنوان یکی از اولین بازی‌هایی معرفی شد که از نوآوری‌های FSR 3.1 بهره‌مند خواهد شد.

معرفی آپدیت فناوری FSR 3.1

قابلیت DLSS Frame Generation که در انحصار کارت‌های گرافیک نسل جدید انویدیا است، از شتاب‌دهنده‌های ویژه‌ای برای ایجاد فریم‌های جدید در بین فریم‌هایی رندرشده به‌روش سنتی استفاده می‌کند. AMD از تکنیکی تحت عنوان Fluid Motion Frames استفاده می‌کند که عملکرد مشابهی با FG دارد. این قابلیت با افزایش فریم‌های ساخته‌شده باعث بهبود چشم‌گیر عملکرد بازی‌ها و مشابه مواردی که با DLSS3 انویدیا دیدیم، خواهد شد.

AMD مدعی است که بیش از ۴۰ بازی برای پشتیبانی از FSR 3 آماده می‌شوند، اما هنوز فهرستی برای بازی‌های تحت پشتیبانی FSR 3.1 منتشر نشده است. توسعه‌دهندگان بازی‌ها ازطریق پلتفرم GPUOpen به FSR 3.1 دسترسی خواهند داشت. AMD سه‌ماهه دوم سال را برای عرضه‌ی این آپدیت در نظر گرفته است، اما هنوز تاریخ انتشار مشخصی برای آن اعلام نشده است.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده