نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۱ اسفند ۱۴۰۲ ساعت ۰۹:۳۰

مایکروسافت DirectSR را جایگزین فناوری‌های آپ‌اسکیل نمی‌کند

مایکروسافت اعلام کرد که فناوری DirectSR به پشتیبانی از تمام فناوری‌های سوپررزولوشن موجود خواهد پرداخت.

مایکروسافت بالاخره تصمیم گرفت تا پیش از رونمایی از فناوری جدید DirectSR، اقدام به شفاف‌سازی درباره ماهیت و هدف از توسعه آن برای کاربران کند. براین‌اساس Microsoft DirectSR یک تکنولوژی جدید سوپررزولوشن به‌حساب نمی‌آید و جایگزین آپ‌اسکیلرهای موجود نخواهد شد؛ بلکه این فناوری درواقع یک API دایرکت ایکس برای فناوری سوپررزولوشن است که به تقویت عملکرد DLSS ،FSR و XeSS می‌پردازد.

توسعه‌دهنده‌های بازی‌های ویدیویی می‌توانند با استفاده از این API، تکنولوژی‌های موجود و آینده سوپررزولوشن را بدون صرف زمان اضافی به‌صورت یکپارچه در بازی‌های خود مورد استفاده قرار دهند. مایکروسافت در ادامه توضیح می‌دهد که DirectSR با کمک تولیدکننده‌های بزرگ GPU از جمله انویدیا و AMD توسعه داده شده است و نمایندگان این شرکت‌ها نیز در رویداد GDC 2024 به ارائه توضیحاتی درباره قابلیت‌های این فناوری خواهند پرداخت.

به‌نظر می‌رسد که این شرکت‌ها به زمینه همکاری مشترکی برای آپ اسکیلینگ بازی‌های ویدیویی دست یافتند که در بسیاری از موارد، شامل بردارهای حرکتی، بافرهای رنگ و عمق تصاویر، علائم واکنش و قرارگیری در معرض اشیاء در محیط بازی می‌شوند. این متغیرها باید در فریم‌های پی‌درپی به اشتراک گذاشته شوند تا فرایند آپ اسکیلینگ به‌صورت مؤثر اعمال شود. این‌طور به‌نظر می‌رسد که تمام تکنولوژی‌های «آپ اسکیلینگ زمانی» الزامات مشابهی دارند که البته ممکن است DirectSR نیز در آینده متغیرهای بیشتری را به آن‌ها اضافه کند.

DirectSR به عنوان یک API دایرکت ایکس

نکته‌ی جالب توجه این است که این نخستین‌بار نیست که تلاشی برای به‌کارگیری ساده‌تر فناوری‌های آپ اسگیلینگ زمانی در بازی‌ها صورت می‌گیرد. در گذشته انویدیا هم از فعالیت‌های خود در قالب Streamline صحبت به میان آورد که می‌تواند این امکان را در اختیار بازی‌سازها قرار دهد تا آپ اسکیلرهای رقیب را به‌سادگی در آثار خود تعبیه کنند. البته این اقدامات تاکنون تغییر قابل ملاحظه‌ای را در بیشتر بازی‌های مشهور ایجاد نکرده است.

همان‌طور که احتمالا اطلاع دارید، مشهورترین ابزارهای آپ اسکیلینگ شامل DLSS2/3 انویدیا (غیرمتن‌باز و مختص سخت‌افزارهای RTX انویدیا)، FSR2/3 شرکت AMD (متن‌باز) و XeSS اینتل (باوجود وعده اینتل مبنی‌بر عرضه به‌صورت متن‌باز هنوز دردسترس قرار نگرفته است) می‌شوند. علاوه‌براین فناوری TSR در موتور بازی‌سازی آنریل انجین را نیز داریم که می‌تواند تحت پشتیبانی DirectSR قرار بگیرد.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده