نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۳ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۲۰:۱۴

ویندوز 11 به قابلیت سوپر رزولوشن با هوش مصنوعی مجهز می‌شود

مایکروسافت روی اضافه کردن فناوری سوپررزولوشن مبتنی بر هوش مصنوعی به تمام اپلیکیشن‌های سیستم‌عامل ویندوز کار می‌کند.

فناوری سوپررزولوشن با ارتقاء عملکرد بازی‌های ویدیویی به قیمت تأثیر نه چندان زیاد روی جلوه‌های بصری آن، طی چند سال گذشته به خوبی ارزش خود را در متحول کردن تجربه گیمینگ نشان داده است. این نوآوری نرم‌افزاری حتی در برخی موارد توسعه‌دهندگان بازی‌ها را تاحدی وابسته‌ی خود کرده است که ممکن است آثار آن‌ها بدون بهره‌گیری از مزایای آن امکان اجرای روان و بی‌نقص را نداشته باشند؛ به‌خصوص زمانی‌که پای ویژگی‌های جدید و سنگینی مانند ری تریسینگ یا پث تریسینگ به میان آمده باشد.

حالا به‌نظر می‌رسد که مایکروسافت ایده‌هایی را در نظر دارد تا فناوری آپ اسکیل گرافیکی خود را برای اپلیکیشن‌هایی که روی سیستم‌عامل ویندوز 11 اجرا می‌شود، فراهم کند. این موضوع با بررسی فایل‌های آپدیت داخلی 24H2 که برای آخرین سیستم‌عامل مایکروسافت منتشر شده، فاش شده است. ظاهراً این ویژگی فعلا در وضعیت پنهان شده قرار دارد، اما برخی کاربران موفق شدند تا رفرنس‌هایی را برای آن پیدا و به‌صورت دستی اقدام به فعالسازی آن کنند.

اضافه شدن فناوری Super Resolution به ویندوز 11

اینطور که به‌نظر می‌رسد، این ویژگی در مسیر تنظیمات سیستم، نمایشگر و بخش آپشن‌های گرافیکی قرار دارد که کاربران می‌توانند بین حالت فعالسازی «سوپر رزولوشن اتوماتیک» یا تنظیم آن برای هر اپلیکیشن به‌صورت مجزا انتخاب کنند. ظاهرا این ویژگی مبتنی بر هسته‌های شتاب‌دهنده هوش مصنوعی NPU/AI توسعه داده شده است و همچنین هسته‌های تنسور GPU را درگیر می‌کند.

هنوز به سختی بتوان عملکرد این ویژگی را برای اپلیکیشن‌های ویندوزی پیش‌بینی کرد، اما اولین چیزی که به ذهن می‌رسد، استفاده از آن برای بهبود عملکرد مدیاپلیرها است. درواقع ممکن است از این پس به‌جای استفاده از بیلد خاص اپلیکیشن‌های که از تکنولوژی‌های سوپررزولوشن مانند RTX Video Super Resolution یا FidelityFX Super Resolution پشتیبانی می‌کنند، امکان فعالسازی آن توسط کاربر برای کل اپلیکیشن فراهم شده باشد.

فعالسازی قابلیت Super Resolution ویندوز 11

علاوه‌براین، چنین تنظیماتی می‌تواند مجددا روی نحوه اجرای بازی‌های نیز مؤثر باشد. درواقع کاربران می‌توانند با فعالسازی چیزی مانند تکنولوژی درایور محور رادئون سوپر رزولوشن AMD از این ویژگی‌ها برای بازی‌هایی که هرگز تحت پشتیبانی رسمی قرار نمی‌گیرند نیز استفاده کنند؛ بازی‌هایی مانند آثار رترو و کلاسیک که شاید در اولویت توسعه‌دهندگان قرار نداشته باشند.

در هر حال این ویژگی درحال حاضر در نسخه 24H2 ویندوز 11 در دسترس قرارد دارد و قرار است امسال به‌صورت رسمی عرضه شود. تاریخ دقیق آن هنوز رسما اعلام نشده است. درواقع هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده است که آیا این ویژگی پیش از عرضه برای نسخه عمومی این آپدیت نیز فعال خواهد شد یا خیر.

درنهایت نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده