نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۹ آذر ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۰۰

زمان عرضه و مشخصات پردازنده‌های AMD Ryzen 8000G لو رفت

مشخصات اولیه APUهای جدید AMD Ryzen 8000G شامل پیکربندی، سرعت کلاک و زمان عرضه آن‌ها فاش شد.

در میان تازه‌ترین اخبار سخت‌افزار مطلع شدیم که رسانه‌های videocardz و wccftech به‌نقل از رسانه ایرانی سخت‌افزار مگ، مشخصات فنی پردازنده‌های سری AMD Ryzen 8000G برای پلتفرم AM5 را همراه‌با تاریخ احتمالی عرضه این محصولات منتشر کردند. ظاهرا سری جدید پردازنده‌های دسکتاپ AMD که با ترکیب دوگانه‌ای از APUهای Phoenix1 و Phoenix2 طراحی شده‌اند، تا چند هفته دیگر روانه بازار خواهند شد. منبع خبر مدعی است که تقریبا مشخصات کاملی از سری جدید APUهای AMD مبتنی‌بر معماری Zen4/RDNA3 را در اختیار دارد.

درصورتی‌که این اطلاعات صحت داشته باشند، برای اولین‌بار است که به سرعت کلاک پردازنده این APUها اشاره می‌شود. هرچند هنوز سخنی از سرعت کلاک گرافیک یکپارچه RDNA3 به میان نیامده است. گفته شده است که AMD این‌بار نه ۴ مدل، بلکه ۱۴ مدل مختلف از این محصولات را برپایه سیلیکون Phoenix روانه بازار خواهد کرد. این تراشه‌ها در سری G توان مصرفی ۶۵ واتی خواهند داشت و توان مصرفی سری GE آن‌ها نیز ۳۵ وات خواهد بود.

مشخصات فنی منتسب به پردازنده های AMD Ryzen 8000G

ظاهرا فرکانس عملکرد پردازنده 8700G حداکثر به ۵.۱ گیگاهرتز می‌رسد و در حالت پایه ۴.۲ گیگاهرتز است

پیکربندی تراشه‌های دسکتاپ Phoenix شامل دای کامل Phoenix 1 با ۸ هسته و ۱۶ رشته تحت مدل‌های Ryzen 7 8700G و Ryzen 7 PRO 8700G است که مدل Cut-down آن نیز شامل ۶ هسته و ۱۲ رشته در قالب Ryzen 5 8400G و مدل PRO می‌شود. این رسانه ادعا می‌کند که فرکانس عملکرد پردازنده 8700G حداکثر به ۵.۱ گیگاهرتز می‌رسد و در حالت پایه ۴.۲ گیگاهرتز است. به‌طور کلی با ۴۰۰ تا ۵۰۰ مگاهرتز سرعت کلاک بالاتر نسبت‌به سری 5000G مواجه هستیم.

علاوه براین گفته می‌شود که AMD تراشه Phoenix 2 را نیز به کار خواهد برد که بیشتر با نام Small Phoenix شناخته می‌شود. این معماری برای پردازنده‌های مدل Ryzen 5 8500G و Ryzen 3 8300G مورد استفاده قرار خواهد گرفت. منبع خبر در اینجا به پیکربندی دقیق این تراشه‌ها اشاره نکرده است، اما باتوجه‌به اینکه ما قبلا شاهد فرم فاکتور موبایل این تراشه‌ها بودیم، انتظار می‌رود این محصولات نیز با کانفیگ ۶ هسته‌ای (۲ هسته Zen4 و Zen4c) و ۴ هسته‌ای (یک هسته Zen4 و ۳ هسته Zen4c) معرفی شوند. در مورد سرعت کلاک این تراشه‌ها نیز به ۵ گیگاهرتز و ۴.۹ گیگاهرتز اشاره شده است. البته حداکثر فرکانس عملکرد این موارد به دای Zen4 بستگی دارد.

سخت‌افزار مگ نمودارهای عملکرد این پردازنده‌ها را نیز منتشر کرده است که باتوجه‌به عدم وجود اعداد و ارقام در آن‌ها به‌نظر می‌رسد که با یک نمودار تخمینی و برپایه حدس‌وگمان طرف باشیم. البته باعنایت‌به اینکه چند ماهی است تراشه‌های Phoenix 1 و 2 با TDP آنلاک‌شده بالای ۴۵ وات در بسیاری از مینی-پی‌سی‌ها مورد استفاده قرار گرفته است، چنین گمانه‌زنی‌هایی منطقی به‌نظر می‌رسد.

نمودار عملکرد APUهای AMD Ryzen 8000G در رزولوشن 1080p

نمودار عملکرد تراشه های AMD Ryzen 8000G

طرفدارها احتمالا باید در تاریخ ۱۱ بهمن منتظر APUهای 8700G ،8600G و 8500G باشند و مدل 8300G بعدا از راه می‌رسد

در ادامه این گزارش ادعا شد که سه APU نخست این خانواده در تاریخ ۱۱ بهمن ۱۴۰۲ ( ۳۱ ژانویه ۲۰۲۴) روانه بازار می‌شوند. این موارد شامل 8700G ،8600G و 8500G می‌شوند؛ بنابراین مدل 8300G بعدها و به‌عنوان یک قطعه OEM عرضه خواهد شد. جالب اینکه گفته می‌شود AMD در همان روز پردازنده Ryzen 7 5700X3D را نیز عرضه می‌کند.

همچنین گفته می‌شود یک سری CPU کاملا جدید تحت عنوان Ryzen 5 5600GT و Ryzen 5 5500GT نیز برای عرضه در سه‌ماهه نخست سال ۲۰۲۴ برنامه‌ریزی شده است. هنوز معلوم نیست که این تراشه‌ها چه وجه تمایزی با محصولات فعلی خواهند داشت، اما ظاهرا آن‌ها برای جایگزینی با مدل 5600G پا به میدان می‌گذارند. درنهایت به یک CPU دیگر به نام Ryzen 5 5700 NPU نیز اشاره شد که تا آخر ژانویه عرضه خواهد شد. پسوند NPU احتمالا به نبود گرافیک یکپارچه اشاره دارد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده