نویسنده: مهدی اسدی
// یکشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۳:۵۰

فعالسازی فناوری ساخت فریم AFMF برای کارت‌های گرافیک Radeon RX 6000

AMD با انتشار پیش نمایشی از درایورهای جدید خود، پشتیبانی از فناوری Fluid Motion Frames را برای کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 6000 می‌آورد.

درایور جدید AMD که برپایه آپدیت چند هفته پیش این شرکت برای پردازنده‌های گرافیکی Radeon RX 6000 ساخته شده، پشتیبانی از فناوری جدید Fluid Motion Frames را برای این تراشه‌ها به همراه دارد. فناوری AFMF، کاربردی مشابه قابلیت فریم جنریشن یا ساخت فریم در تکنولوژی DLSS انویدیا دارد و در سطح درایورهای گرافیکی برای پردازنده‌های گرافیکی دسکتاپ و لپ‌تاپ مبتنی بر این معماری توسعه داده شده است. لازم به ذکر است که این درایور ممکن است روی سایر سخت افزارهای AMD نیز قابل نصب باشد اما احتمالاً به‌طور کامل از قابلیت‌های AFMF بهره‌مند نخواهد بود.

فناوری AFMF به این صورت عمل می‌کند که فناوری Frame Generation را به بازی‌هایی می‌آورد که به‌طور کامل از FSR3 پشتیبانی نمی‌کنند. به این ترتیب توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی نیازی به انجام کار خاصی جهت پشتیبانی از AFMF نخواهند داشت و این فناوری به‌صورت مستقل به در سطح درایور عمل می‌کند. نکته مهم دیگر این است که AFMF جوانب مربوط‌به آپ اسکیلینگ گرافیکی FSR3 را به‌همراه نخواهد داشت و صرفاً به ارائه قابلیت Frame Generation در بازی‌ها می‌پردازد.

ارائه فناوری Fluid Motion Frames برای سری Radeon RX 6000

با اینکه حالا پشتیبانی از این ویژگی به هر دو سری کارت‌های گرافیک RX 6000 و RX 7000 آورده شده، فعلاً صحبتی از دیگر معماری‌ها مطرح نشده است. ضمن اینکه این تکنولوژی هرگز با معماری GeForce یا اینتل سازگاری نخواهد داشت؛ زیرا فقط به درایورهای AMD تکیه می‌کند. البته اگر این ویژگی به محبوبیت بالایی دست پیدا کند، دیگر رقبا هم به فکر ارائه گزینه مشابهی خواهند افتاد.

درایور جدید AMD با کد 23.30 عرضه شده و درحال حاضر برای دانلود از وبسایت AMD در دسترس قرار دارد. AMD درحال حاضر روی بهبود اجرای روان و کیفیت تصویر بازی‌ها تمرکز دارد. فعلاً اشاره‌ای به بازی‌های جدیدی که قرار است به فهرست تحت پشتیبانی از ویژگی اضافه شوند نشده است. بنابراین فهرست این بازی‌ها فعلاً محدود به موارد زیر خواهد بود:

A Plague Tale – RequiemBorderlands 3ControlDead Space
Deep Rock GalacticDying Light 2Far Cry® 6Ghostwire: Tokyo
Hitman 3Hogwarts LegacyHorizon Zero Dawn™Metro Exodus Enhanced Edition
Red Dead Redemption 2Resident Evil 3Resident Evil 4Shadow Of The Tomb Raider
Star Wars Jedi: Survivor™StarfieldThe Last of Us™ Part 1The Witcher 3: Wild Hunt

همان‌طور که قبلاً هم اشاره شده، شما می‌توانید ویژگی AFMF را ازطریق تکنولوژی HYPR-RX به‌عنوان یک تنظیمات کلی فعال کرده یا ازطریق پروفایل نرم‌افزار Adrenalin برای بازی‌های به خصوصی فعال‌سازی کنید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده