نویسنده: مهدی اسدی
// شنبه, ۸ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۲۲:۵۰

Forspoken به اولین بازی مجهز به تکنولوژی FSR3 تبدیل شد

نسل سوم فناوری آپ اسکیلینگ AMD FidelityFX Super Resolution در آپدیت 1.22 بازی Forspoken در دسترس قرار گرفت.

امروز بالاخره شاهد انتشار آپدیتی بودیم که وعده AMD برای معرفی فناوری FSR3 را محقق می‌کند. تکنولوژی پیشرفته آپ اسکیلینگ مبتنی بر زمان FSR3 شامل تکنیک جدید Motion Fluid Frames می‌شود که در فناوری DLSS3 انویدیا از آن به‌عنوان فناوری Frame Generation یاد می‌شود. در این تکنیک، فریم‌های ساختگی با تکیه بر فناوری هوش مصنوعی در میان فریم‌های واقعی تصاویر بازی ساخته شده و باعث می‌شوند تا عملکرد بازی چند برابر بهبود پیدا کند.

براساس توضیحات ارائه شده در جدیدترین آپدیت بازی Forspoken، فناوری Frame Generation در FSR3 با کارت‌های گرافیک سری Radeon RX 5000 و NVIDIA RTX 20 و Intel Arc A7 به بالا سازگاری خواهد داشت. سایر معماری‌ها از تمام مزایای FSR3 به جز Frame Generation بهره‌مند خواهند شد. یعنی کارت‌های گرافیک سری GTX 10 و پایین‌تر از آن هم از FSR3 پشتیبانی می‌کنند اما قابلیت فریم جنریشن در آن‌ها قابل استفاده نخواهد بود.

بازی Forspoken با فناوری FSR3

استودیوی اسکوئر انیکس از همین حالا اولین مشکل در آپدیت FSR3 را شناسایی کرده که به کاهش نرخ فریم بازی در مانیتورهایی با نرخ رفرش ریت ۲۴۰ هرتز یا بالاتر منجر می‌شود. این مشکل زمانی‌که هر دو حالت FSR3 FG و V-Sync در وضعیت فعال قرار دارند تشدید می‌شود. فعلا توصیه شده که در چنین شرایطی V-Sync را خاموش کنید.

آپدیت ۳۰ مگابایتی بازی Forspoken هم‌اکنون ازطریق استیم قابل دریافت است. اگر سخت‌افزار شما از این فناوری پشتیبانی می‌کند می‌توانید فورا از آن استفاده کنید. باتوجه به اینکه این تکنولوژی به‌صورت دسترسی اولیه به کاربران ارائه نشده، از روز نخست عرضه‌ی آن خبری از جزئیات مربوط‌به عملکرد واقعی آن نخواهد بود و زمان می‌برد تا بررسی کنندگان به مقایسه عملکرد آن دربرابر فناوری رقیب بپردازند. اما تا همین حالا هم نمودارهایی از وضعیت عملکرد FSR3 با فعالسازی Frame Generation و بدون آن منتشر شده که در ادامه ملاحظه می‌کنید:

عملکرد تکنولوژی AMD FidelityFX Super Resolution 3

درحالی‌که این ویژگی درواقع در ماه ژانویه امسال توسط AMD معرفی شده بود، بیش از حد انتظار زمان برد تا جزئیات بیشتری از آن با کاربران در میان گذاشته شود. AMD فهرستی از بازی‌هایی را اعلام کرده که از FSR3 پشتیبانی خواهند کرد. از جمله‌ی این موارد باید به Immortals of Aveum، بازی Avatar: Frontiers – Pandora، بازی Cyberpunk 2077 و Forspoken که قبلاً به‌عنوان دموی این تکنولوژی مورد استفاده قرار می‌گرفت اشاره کرد. نکته‌ی جالب توجه عدم اشاره به Starfield در میان این آثار است.

در پایان نظرات خود را در اینباره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده