نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۱۵ شهریور ۱۴۰۲ ساعت ۱۸:۲۶

حداقل ۳ استودیو با فشار AMD اقدام به حذف پشتیبانی از DLSS در بازی‌های خود کردند

جان لینرمن از Digital Foundry مدعی شده که حداقل ۳ استودیو تأیید کردند که با فشار AMD و پیش از عرضه، اقدام به حذف پشتیبانی بازی‌های خود از فناوری DLSS انویدیا کردند.

جان لینرمن از Digital Foundry به یکی از موضوعات پرحاشیه این روزهای دنیای تکنولوژی و گیمینگ که ثبت قراردادهای انحصارگرایانه AMD و جلوگیری از به کارگیری فناوری DLSS انویدیا توسط توسعه‌دهندگان بازی‌هایی که تحت اسپانسری آن قرار دارند است، پرداخته است. توییت‌های لینرمن باعث عصبانیت مخاطبان در هر دو طرف بحث شد و برخی توضیحات و شفاف‌سازی‌ها را از سوی مقامات به‌دنبال داشت.

اولین‌بار در ماه ژوئن امسال بود که وبسایت Wccftech اعلام کرد بازی‌هایی که تحت اسپانسری AMD قرار دارند از تکنولوژی آپ اسکیلینگ FSR برخوردار هستند اما امکان بهره‌مندی از فناوری DLSS انویدیا، شرکت رقیب در آن‌ها میسر نشده است. همین موضوع باعث شد تا گمانه‌زنی‌هایی که مبنی‌بر احتمال انحصارگرایی AMD و جلوگیری از به کارگیری این فناوری کاربردی توسط توسعه‌دهندگان بازی‌ها مطرح شد. هنگامی از AMD در این خصوص توضیح خواسته شد، اظهارات مبهم آن‌ها کمکی به شفاف‌سازی در این خصوص نکرده و صرفاً مدعی این بودند که خیلی از بازی‌هایی که قبلاً عرضه شدند هم از فقط از DLSS برخوردار بودند و خبری از FSR در آن‌ها نبود.

توییت جان لینرمن درباره حذف DLSS به خواسته AMD

بعداً گمانه‌زنی‌ها به بازی Starfield کشیده شد که جزء بازی‌های تحت اسپانسری AMD محسوب می‌شد. نهایتاً مشخص شد که بازی استارفیلد هم به‌صورت نیتیو از DLSS پشتیبانی نمی‌کند اما AMD مستقیماً اعلام کرد که از به کارگیری فناوری DLSS توسط بتسدا در این بازی جلوگیری نکرده است. درواقع فرانک آزور، رئیس بخش معماری گیمینگ این شرکت دقیقاً گفته بود که «اگر آن‌ها می‌خواهند از DLSS استفاده کنند، AMD کاملاً از این کار حمایت خواهد کرد.»

البته برخی مادسازها از همین حالا اقدام به ساخت برنامه‌هایی کردند که به‌صورت مستقل امکان استفاده از قابلیت‌های DLSS را در این بازی میسر می‌کنند. اما همچنان مسئله انحصارگرایی AMD و اظهارات ضد و نقیض آن‌ها درباره عدم جلوگیری از به کارگیری DLSS پابرجا می‌ماند.

شفاف سازی جان لینرمن درباره عدم ارتباط اظهارت خود درباره DLSS با استارفیلد

حالا به‌نظر می‌رسد که لینرمن با استناد به شواهدی تأیید کرده AMD استودیوهای بازی‌سازی را مجبور به عدم استفاده از DLSS می‌کرده است. به‌گفته‌ی او، حداقل سه استودیو اعلام کردند که قبلاً کار کدنویسی پشتیبانی از DLSS در بازی‌های خود را انجام داده بودند اما برای جلوگیری از آسیب خوردن به قرادادهای اسپانسری خود با AMD مجبور به حذف آن شدند. البته دراین‌میان به Starfield اشاره‌ای نمی‌شود اما خیلی‌ها معتقد هستند که بتسدا هم جزء این سه استودیو بوده است.

لینرمن به‌خاطر ایجاد این شایعات، اقدام به حذف توییت قبلی خود کرده و پست جدیدی را منتشر کرد که در آن چند بار تأکید می‌کند که در این خصوص مستقیماً به Starfield اشاره نداشته است. حتی بعد از این هم شایعاتی مطرح شده بود که بتسدا یا AMD از او خواستند تا این این توییت را حذف کند اما فعلاً مدرکی دال بر این موضوع وجود ندارد. لینرمن می‌گوید تنها به‌دلیل اینکه مردم صحبت‌های او را اشتباه برداشت کردند و بالافاصه مسئله را به سمت استارفیلد سوق دادند، توییت خود را حذف کرده است.


منبع techspot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده