نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۵۹

نمایش قابلیت جدید RTX Path Tracing از طریق Cyberpunk 2077 در رویداد GDC

انویدیا و سی دی پراجکت تصمیم دارند تا در جریان GDC امسال جدیدترین دستاوردهای خود در زمینه ارتقاء گرافیک بازی‌های ویدیویی را ازطریق Cyberpunk 2077 به نمایش بگذارند.

انویدیا در سال ۲۰۱۸ و با معرفی اولین GPU خود با قابلیت ارائه فناوری رهگیری پرتو به‌صورت real-time در بازی‌های ویدیویی صنعت تکنولوژی را متحول کرد. چندین ماه طول کشید تا اولین توسعه‌دهندگان قادر به ارائه این قابلیت در بازی‌های خود باشند. ضمن اینکه زمان زیادی لازم بود تا توان پردازش کارت‌های گرافیک به سطحی برسد که امکان بهره‌گیری از این ویژگی را به‌صورت کامل و بی‌نقص داشته باشند.

فناوری ری تریسینگ هم‌اکنون در کارت‌های گرافیک AMD و اینتل هم پشتیبانی می‌شود اما انویدیا به‌دنبال آن است تا با ارائه قابلیت RTX Path Tracing در گرافیک‌های سری RTX 40 خود همچنان یک قدم از رقبا جلوتر باشد. این فناوری قرار است اولین‌بار در تنظیمات جدید بازی Cyberpunk 2077 تحت عنوان RT: Overdrive ارائه شود.

به‌طور خلاصه باید گفت که ری تریسیگ و پث تریسینگ دو تکنیک محبوب در گرافیک‌های کامپیوتری هستند که به شبیه‌سازی رفتار پرتوهای نور در محیط مجازی بازی‌های ویدیویی و سایر محتوای تولیدی پرداخته و از این طریق جلوه‌های واقع گرایانه و چشم نوازی را برای ارتقاء گرافیکی این قبیل ساخته‌ها به وجود می‌آورند.

قابلیت پث تریسینگ در بازی Cyberpunk 2077

ری تریسینگ یک فرایند قطعی است که شامل ردیابی مسیر پرتوهای نور و برهم کنش آن‌ها در محیط واقعی می‌شود. بااین‌حال این تکنیک به توان پردازش بسیار زیادی احتیاج دارد و همین امر بسیاری از گیمرها را از تجربه این حس محروم ساخته است. البته که توان بالای مورد نیاز آن نتایج کاملاً مطلوبی مثل کیفیت بالای تصاویر با انعکاس صحیح و واقع‌گرایانه نور، شکست نور با دقت بالا و ایجاد سایه‌های طبیعی و دقیق را به همراه دارد.

در مقابل پث تریسینگ یک فرایند محاسبه شده و تصادفی است که شامل نمونه برداری از مسیرهای حرکت نور در یک صحنه و شبیه‌سازی باقی قسمت‌ها ازطریق هوش مصنوعی است. این تکنیک از نظر محاسباتی هزینه و توان کمتری را نیاز دارد اما ممکن نویز تصاویر آن به متدهای بیشتری برای همگراسازی و ارائه یک نتیجه باکیفیت احتیاج داشته باشند. پث تریسینگ معمولاً در نرم افزارهایی مانند ابزارهای طراحی و معماری ساختمان که نیاز به شبیه‌سازی فیزیکی و دقیق نور دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. بااین‌حال هنوز به کارگیری آن در بازی‌های ویدیویی چندان مورد توجه قرار نگرفته است.

جلوه های ری تریسینگ در بازی Cyberpunk 2077

البته انویدیا قبلاً این قابلیت را در دموهایی مانند Quake 2 RTX و Portal RTX به نمایش گذاشته است اما با استفاده از قوی‌تری پردازنده‌های گرافیکی آن‌ها هم نرخ فریم تصاویر بسیار پایین بود. به‌خصوص در شرایطی که از DLSS استفاده نمی‌شود.

حالا CD Projekt و انویدیا در نظر دارند تا در رویداد GDC 2023 تنظیمات بازی جدیدی به نام RT: Overdrive را معرفی کرده و به نمایش عملکرد اصلاح شده‌ی پث تریسینگ در بازی Cyberpunk 2077 بپردازند که به‌عنوان اولین بازی AAA مدرن با قابلیت پشتیبانی از این ویژگی مطرح خواهد شد.

رویداد GDC 2023 برای تاریخ ۲۲ مارس ۲۰۲۳ (۲ فروردین ۱۴۰۲) برنامه‌ریزی شده است.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده