// سه شنبه, ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۵۹

جدال کافه بازار و مایکت؛ از اتهام انحصارطلبی تا سوالاتی بی‌پاسخ

جدال کافه بازار و مایکت بر سر به‌روزرسانی‌های غیر واقعی نرم‌‌افزار بعد از یک هفته هنوز ادامه دارد. در آخرین واکنش کافه بازار با انتشار بیانیه‌ای، درکنار اتهام فرافکنی به مایکت، سوالاتی را پیرامون کمپین «به‌روزرسانی» مایکت مطرح کرده است.

بیش از یک هفته از زمان علنی شدن اختلاف کافه بازار و مایکت پیرامون کمپین تخفیف ۱۵ درصدی مایکت برای به‌روزرسانی برنامه‌ها و کشیده شدن این اختلاف به فضای توییتر می‌گذرد.

به‌دنبال انتشار ویدیویی از ارائه به‌روزرسانی‌های غیرواقعی در مایکت، حساب کاربری رسمی توییتر کافه بازار در تاریخ ۱۱ اردیبهشت از بررسی و تایید ارائه به‌روزرسانی‌‌های غیر واقعی در فروشگاه مایکت خبر داد: «بازار "به‌روزرسانی" غیرواقعی مایکت را برای برخی بازی‌ها و برنامه‌هایی که کاربران قبلاً از کافه‌بازار دانلود کرده‌اند بررسی دقیق کرده و وقوع این اقدام توسط مایکت را تأیید می‌کند و ادله فنی و غیرفنی لازم در این زمینه را در اختیار دارد. حق بازار برای اقدام قضایی در این رابطه محفوظ است.»

ادعای کافه بازار به‌ سرعت با واکنش توییتر رسمی مایکت مواجه شد و درنهایت به اشاره به موضوع انحصارطلبی کافه بازار در سال‌های اخیر ختم شد:

مایکت در یک کمپین مارکتینگ به کاربر خودش پیشنهاد تخفیف، اون هم از سهم درآمدی خودش میده. این موضوع برای شما ناراحت‌کننده است.

حساب رسمی توییتر مایکت

مایکت: ادعای کافه بازار خلاف واقع است

درنهایت ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ روابط عمومی مایکت بیانیه شفاف سازی پیرامون ادعاهای کافه بازار را در اختیار رسانه‌ها گذاشت. در این بیانیه مایکت، کافه بازار را به بیان نکردن حقیقت و ارائه بخشی از حقیقت به شکلی سلیقه‌ای متهم می‌کند. به‌گفته مایکت به‌روزرسانی‌های ارائه شده بخشی از کمپین بازاریابی مایکت در برخی برنامه‌ها روی نسخه‌های نصب شده از کافه‌بازار است.

مایکت در توضیح کمپین خود می‌گوید که «مایکت به شکلی واضح و در صفحه‌ی اطلاعات و جزئیات برنامه، به کاربر توضیح می‌دهد که این به‌روزرسانی به مدت محدود ۷۲ ساعت و روی اولین خرید از درگاه مایکت، ۱۵ درصد تخفیف (از سهم درآمدی خود) برای او به همراه خواهد داشت. در واقع مایکت با این کار یک پیشنهاد ویژه و ارزش افزوده برای کاربران خود دارد.»

روابط عمومی مایکت در ادامه با اشاره به نیم‌بها بودن محاسبه اینترنت استفاده شده در مایکت از نفع کاربر در انجام به‌روزرسانی و دریافت تخفیف ۱۵ درصدی کاربر و نبود هیچ اجباری از دریافت به‌روزرسانی توسط کاربر در بیانیه خود سخن گفته است.

اختلاف دیرینه مایکت و کافه بازار پیرامون انحصار طلبی

پیش از این نیز مایکت از انحصارطلبی کافه بازار در بیانیه‌‌‌ای رسمی صحبت کرده بود. فروشگاه مایکت در بیانیه‌ای به تاریخ ۱۶ فروردین ۱۳۹۹ با عنوان «کافه‌بازار: انحصار طلبی با ژست رقابت پسندی» نسبت به شروط بازار برای بازیسازان واکنش نشان داده بود.

در فروردین ۱۳۹۹ فروشگاه مایکت در بیانیه‌ای ادعا می‌کرد که کافه بازار با گذاشتن شروط مختلف توسعه‌دهندگان را به سمت حذف بازی‌ها از فروشگاه‌های رقیب سوق می‌دهد. مایکت در آن زمان از حذف بازی تخته‌باز از مایکت به درخواست تیم آرمیک، توسعه‌دهنده بازی خبر داده بود. به‌گفته مایکت بازی تخته باز در زمان عرضه در ۲۱ اسفند ۹۸ در مایکت تنها در ۲۴ روز توسط ۳۱ هزار کاربر مایکت نصب شده بود.

مایکت در سال ۹۹ دلیل درخواست حذف بازی تخته باز توسط توسعه‌‌دهنده را تهدید کافه بازار بیان کرده بود:‌ «دلیل این درخواست نامتعارف سازنده بازی، شرط کافه بازار برای پروموت کردن این بازی در صفحه اول خود بود»

بیانیه مایکت در سال ۱۳۹۹ درنهایت به موضوع انحصارطلبی کافه بازار ختم می‌شد و دلیل بروز این قبیل مشکلات را خلاهای قانونی در فضای کسب و کارهای مجازی می‌دانست.

پنج سوال بی پاسخ مایکت به روزرسانی غیرواقعی

پاسخ کافه بازار به بیانیه مایکت: فرافکنی است

اکنون بعد از یک هفته بازار با انتشار بیانیه‌ای در سایت ویرگول با رد اتهام انحصار طلبی مطرح شده توسط مایکت، پنج سؤال مهم را مطرح کرده است که مایکت به آن‌ها پاسخ نداده است. کافه‌بازار ابتدا با فرافکنی دانستن اتهام‌های انحصارطلبی مایکت در پاسخ می‌گوید که «مایکت بهتر از هر عضو صنعت کسب‌وکارهای اینترنتی می‌داند که اتهام انحصارطلبی به بازار، بی‌پایه است. با وجود گوگل‌پلی استور، و استورهایی مثل سامسونگ‌ و هواوی اصولاً شرایط انحصاری در بازار ایران وجود ندارد. بازار مدت‌ها است که دربرابر این ادعاهای تکراری که با هدف جلب توجه صورت می‌گیرد سکوت کرده است.»

اولین سؤال بازار به تکذیب اولیه مایکت در واکنش به ادعای به‌روزرسانی‌های غیر‌واقعی مربوط است. طبق توضیح بازار «در تاریخ ۱۰ اردیبهشت، مایکت در اولین واکنش به بازتاب رسانه‌ای در خصوص به‌روزرسانی‌های غیرواقعی‌اش، آن را تکذیب کرد،‌ درحالی‌که در بیانیه‌ی اخیر خود، آن را تایید کرده و به توجیه آن پرداخته است. بازار همچنین از غیرفعال شدن این امکان توسط مایکت در همان شب برای برنامه‌ها و بازی‌هایی که کاربر از «گوگل‌پلی‌استور» دانلود می‌کرد، گفت: «هم ما و هم کارشناسان صنعت با مستندات متعدد، فعال‌بودن این امکان تا روز دهم اردیبهشت را تأیید می‌کنیم.»

آیا کاربر می‌داند که با وجود مصرف دوباره‌ی حجم اینترنت، برنامه‌اش هیچ تغییری نکرده است؟

سؤال دوم کافه بازار در رابطه با حجم اینترنت مصرفی کاربر و اطلاع کاربر از عدم ایجاد هیچگونه تغییری در کارایی برنامه است. به‌گفته بازار به‌روزرسانی برنامه به‌معنی اضافه شدن امکانات یا برطرف شدن نواقص است. در نتیجه «توصیه به‌روزرسانی در مایکت ارتباطی با عملکرد برنامه ندارد. مهم‌تر آنکه در توضیحات برنامه آمده که مایکت با به‌روزرسانی این برنامه چند روز تخفیف دارد. کاربری که خرید درون برنامه‌ای نمی‌کند با دانلود از مایکت فقط حجم اینترنت خود را از دست می‌دهد.»

بازار در جوابیه بیانیه مایکت همچنین به توضیحات پیرامون «به‌روزرسانی» غیرواقعی مایکت اشاره می‌کند:‌ «مایکت نوشته «به شکلی واضح» به کاربر توضیح داده است. آیا کاربر هنگام دیدن نتیجه‌ی جستجوی یک برنامه یا بازی، این توضیح را می‌بیند؟ پاسخ منفی است.»

کافه‌بازار در بیانیه خود تصویری را به‌اشتراک گذاشته است که در روز دهم اردیبهشت هنگام جست‌وجوی بازی «منچرز»‌ در مایکت از سوی کاربری که قبلا منچرز را از بازار نصب کرده ضبط شده است. نمایش داده می‌شد.

در تصویر اشتراک گذاشته شده توسط بازار، اشاره‌ای به توضیح غیرواقعی بودن به‌روزرسانی بازی یا دریافت تخفیف ۱۵ درصدی نشده است.

دکمه به‌روزرسانی در فروشگاه مایکت

چهارمین سؤال کافه‌بازار به عدم توجه مایکت به هشدار توسعه‌دهندگان و درخواست حذف کلمه به‌روزرسانی اشاره دارد:‌ «مایکت نوشته است «این پیشنهاد به نفع توسعه‌دهنده است.» مدیران مایکت به خوبی آگاهند که چندین توسعه‌دهنده از جمله تعدادی از بهترین بازی‌سازان ایرانی به مایکت هشدار داده بودند تا این حرکت غیرقانونی را متوقف کند. (بازی‌سازان به درستی نگران از دست رفتن اعتماد کاربران خود بودند، چرا که آپدیت بی‌دلیل بازی، سبب دلسردی کاربری می‌شود که فرضش این است که فیچرهایی به بازی اضافه شده یا عملکرد آن بهتر شده است.) چرا مایکت به درخواست‌های توسعه‌دهندگان اعتنا نکرده و به کار خود ادامه داده؟ سؤال دیگر در این رابطه این است که آيا مایکت از توسعه‌دهندگان برای این ترفند غیرقانونی اجازه گرفته بود؟»

مقایسه تغییر توضیحات کمپین مایکت

کافه‌بازار درنهایت با انتشار تصویری به تغییر توضیحات پیش از انتشار بیانیه مایکت نیز اشاره می‌کند. بازار در سؤال خود می‌گوید که چرا مایکت درست پیش از صدور بیانیه، متن توضیح «به‌روزرسانی» را تغییر داد؟ به‌گفته بازار دو تصویر زیر، مربوط‌به صفحه‌ی جزئیات برنامه در مایکت، پیش و پس از صدور بیانیه است. تصویر سمت راست به روز دهم و تصویر سمت چپ به روز صدور بیانیه مربوط می‌شود.

بخش نهایی بیانیه بازار نیز با چند سؤال همراه است که اگر این‌گونه اقدام‌ها ارزش افزوده‌ای برای کاربر داشت و سایر رقبا (مثلا بازار یا فروشگاه‌های گوگل‌پلی و سامسونگ و هوواوی و …) هم همین مسیر را در پیش بگیرند چه اتفاقی می‌افتد؟ کاربر با این همه پیام آپدیت چه کند؟ آیا نسبت به پیام «به‌روزرسانی» بی‌اعتماد و بی‌تفاوت نخواهد شد؟ تکلیف توسعه‌دهندگان با اینکه کاربرها کمتر نسخه‌ی جدید برنامه‌ها و بازی‌هایشان را به‌روزرسانی می‌کنند چه خواهد شد؟

جدال توییتری و جایگاه بازیسازان

به‌دنبال این اختلاف زومجی سعی کرد تا با چند بازی‌ساز و فعال صنعت بازی‌سازی پیرامون جایگاه توسعه‌دهندگان در جدال‌هایی این‌چنینی گفتگویی داشته باشد که متاسفانه هریک از بازی‌سازان با طرح دلایلی از گفت‌وگو در این رابطه امتناع کردند.

شما هم نظر خودتان را در رابطه با جدل بازار و مایکت با ما به اشتراک بگذارید. به نظر شما جایگاه کاربران و توسعه‌دهندگان در میان این جدل کجاست؟‌


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده