// سه شنبه, ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۲۳:۱۴

معرفی رسمی تراشه قدرتمند M1 Ultra توسط اپل

شرکت اپل در بخشی از کنفرانس جدید خود سراغ رونمایی رسمی از M1 Ultra رفت؛ تراشه‌ای قدرتمند با مصرف انرژی کمتر نسبت به Core i9 12900K و RTX 3090.

قدرتمندترین عضو خانواده‌ی اپل سیلیکون به‌تازگی در رویداد Peek Performance شرکت Apple معرفی شد. M1 Ultra اپل از CPU بیست هسته‌ای و گرافیک ۲۱ ترافلاپسی ۶۴ هسته‌ای برخوردار است. سازندگان برای خلق این تراشه به سراغ ترکیب دو تراشه‌ی M1 Max با رابط UltraFusion رفتند؛ رابطی با پهنای باند فوق‌العاده پرسرعت ۲٫۵ ترابایت بر ثانیه‌ که عملا سبب می‌شود دو تراشه‌ی M1 Max کنار یکدیگر مانند یک تراشه‌ی واحد رفتار کنند. به همین خاطر M1 Ultra از قدرت بسیار زیادی بهره می‌برد.

این تراشه‌ی جدید که با لیتوگرافی ۵ نانومتری TSMC و ۱۱۴ میلیارد ترانزیستور تولید می‌شود، در CPU از ترکیب ۱۶ هسته‌ی پرقدرت و ۴ هسته‌ی کم‌مصرف استفاده می‌کند. در همین حین گرافیک ۲۰ هسته‌ای آن از توان محاسباتی FP32 یا قدرت ۲۱ ترافلاپسی برای پردازش‌های گرافیکی بهره می‌برد.

قدرت تراشه M1 Ultra شرکت اپل

مشتری‌های علاقه‌مند به استفاده از اپل سیلیکون می‌توانند با M1 Ultra به حافظه‌ی بیشتر و پردازش سریع‌تر دسترسی داشته باشند. Mac Studio به‌عنوان محصول جدید شرکت Apple از چیپ جدید M1 Ultra بهره می‌برد.


منبع Zoomit
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده