نویسنده: مهدی اسدی
// چهار شنبه, ۲۰ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۸:۳۷

شکست معامله ۶۶ میلیارد دلاری خرید Arm توسط انویدیا

ظاهراً اقدام انویدیا برای تصاحب شرکت تولید کننده تراشه‌های الکترونیکی Arm به‌دلیل موانع قانونی و مقررات رقابت در بازار به آخر خط رسیده است.

انویدیا سال گذشته از اقدام برای خرید شرکت Arm با قراردادی به ارزش ۶۶ میلیارد دلار خبر داد. معامله‌ای که در صورت نهایی شدن، می‌توانست قدرت این شرکت در صنعت سخت‌افزار را به‌طور قابل ملاحظه‌ای افزایش دهد. حالا نشریه فایننشال تایمز در گزارشی مدعی شده که انویدیا و شرکت سافت بانک تصمیم گرفتند تا به‌دلیل موانعی که در مسیر تکمیل این معامله قرار گرفته، از اقدام خود صرف‌نظر کنند. به‌دنبال شکست این قرارداد، مدیریت اجرایی Arm دچار تغییر شده و رنه هاس که پیش از این رئیس گروه مالکیت معنوی Arm بود، جایگزین سایمون سرجرز، مدیرعامل این شرکت شد.

براساس قرارداد انویدیا و هلدینگ SoftBank، با به هم خوردن این معامله، انویدیا مجبور به پرداخت ۱.۲۵ میلیارد دلار غرامت به این شرکت خواهد بود و سهام Arm نیز در پایان سال مالی این شرکت در ماه مارس ۲۰۲۳ عرضه‌ی اولیه می‌شود. با اینکه دفتر مرکزی Arm در بریتانیا قرار دارد، هنوز مشخص نیست که سهام این شرکت در بورس نیویورک عرضه می‌شود یا لندن. سیاست مداران انگلیسی شرکت Arm را از دارایی‌های مهم کشور می‌دانند و احتمال عرضه‌ی این شرکت در خارج از کشور باعث شده تا حتی نگرانی‌هایی در مورد بحث امنیت ملی مطرح شود.

لوگوی انویدیا و Arm روی تراشه های الکترونیکی

انویدیا با بیان اینکه می‌تواند از نظر مالی به گسترش فعالیت‌های Arm به بازارهای جدید کمک کند، تلاش می‌کرد تا کمی از نگرانی‌های سیاستمداران بریتانیایی بکاهد. براساس گزارش‌ها، Softbank قصد دارد تا سهام Arm را در بورس نیویورک عرضه کند، چرا که از ارزش تجاری بالاتری نسبت به بازار انگلستان برخوردار است.

شماری از شرکت‌های بزرگ تکنولوژی از جمله مایکروسافت و کوالکام مخالف انجام این معامله بودند. زیرا محصولات آن‌ها به طراحی پردازنده‌های Arm تکیه کرده و اگر این ادغام انجام می‌شد، انویدیا تکنولوژی Arm را در اختیار گرفته و این به وضوح با سیاست‌های رقابتی در تناقض بود. صنعت سخت‌افزار در چند ماه گذشته با کمبود شدید تراشه‌های نیمه رسانا مواجه بوده و شرکت‌های بزرگ گیمینگ از قبیل نینتندو و پلی استیشن اعلام کردند که نرخ تولید کنسول‌های آن‌ها به‌دنبال این شرایط با کاهش چشم گیری مواجه شده است.

مدیر گروه سافت بانک

خبرگزاری بلومبرگ چندی پیش گزارش داده بود که انویدیا برای کنار گذاشتن این قرارداد ۶۶ میلیارد دلاری آماده می‌شود. Arm از مهم‌ترین شرکت‌های تولید کننده تراشه‌های الکترونیکی و بزرگ‌ترین طراح معماری تراشه‌های موبایل است که به‌دلیل سیاست‌های بی‌طرفی که در پیش گرفته، تراشه‌های خود را در اختیار شرکت‌های رقیب قرار می‌دهد. انویدیا قبلاً به نهادهای قانونی اطمینان داده بود که این روند به همین شکل ادامه خواهد داشت اما قانون گذاران همچنان نگران این موضوع بوده و معتقدند که انویدیا به‌زودی منافع خود را در اولویت قرار داده و این خطر بزرگی برای رقابت در بازار محسوب می‌شود.

بنابراین به‌دلیل حساسیت‌هایی که روی شرکت Arm به وجود آمده، مالک این شرکت ناچار به عرضه‌ی عمومی آن در بازار سهامی عام شده است. چرا که از این پس این نگرانی برای هر شرکتی که اقدام به تصاحب Arm کند، همچنان پابرجا خواهد بود.

در پایان می‌توانید نظرات خود را در این‌باره با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع ign
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده