نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۲۹ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۳

ویندوز 10 تکنولوژی DirectStorage را دریافت می‌کند

مایکروسافت تأیید کرده که فناوری DirectStorage با نسخه‌ی 1909 به بعد سیستم‌عامل ویندوز 10 سازگاری خواهد داشت. با اینحال عملکرد دایرکت استوریج در ویندوز 11 کامل‌تر خواهد بود.

تکنولوژی Microsoft DirectStorage با کاهش چشم گیر حجم درخواست‌های ورودی/خروجی بین پردازنده و حافظه‌ی ذخیره‌سازی، زمان لودینگ بازی‌ها در پلتفرم پی سی را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. API حافظه‌های فعلی، با تعداد بالای درخواست‌های I/O سازگاری نداشته و در نتیجه عملکرد بازی‌های ویدیویی در درایوهای پرسرعت NVMe SSD تفاوت چندانی با درایوهای مرسوم SATA SSD ندارد. این مشکل اساسی، در کنسول‌های نسل نهمی ایکس باکس سری ایکس و ایکس باکس سری اس برطرف شده اما همچنان در کامپیوترها پابرجاست.

حالا قرار است با معرفی DirectStorage API در ویندوز 10 و 11، مسئله‌ی عدم سازگاری API با نسل جدید حافظه‌های SSD برطرف شود. مایکروسافت هم‌اکنون این برنامه را در اختیار توسعه دهندگانی که در NDA ثبت نام کردند، قرار داده است؛ این شرکت در ادامه وعده داده که به‌زودی دسترسی توسعه‌دهندگان بیشتری را به DirectStorage برقرار خواهد کرد. این درحالی است که پیش تر اعلام شده بود تنها ویندوز 11 قادر به استفاده از دایرکت استوریج خواهد بود. 

شمای عملکرد DirectStorge

در ادامه می‌توانید متن بیانیه‌ای که با محوریت پشتیبانی نسخه 1909 به بعد ویندوز 10 از DirectStorage منتشر شده را ملاحظه کنید:

«مایکروسافت به تضمین دسترسی حداکثری گیمرها به API جدیدی که در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌گیرد، متعهد است. بنابراین، بازی‌هایی که بر مبنای DirectStorage SDK ساخته می‌شوند، با ورژن 1909 به بعد ویندوز 10 نیز سازگاری خواهند داشت. همین شرایط برای DirectX 12 Agility SDK نیز صدق می‌کند.

ویژگی‌های دایرکت استوریج می‌تواند به سه دسته کلی تقسیم شود:

مدل برنامه‌نویسی جدید DirectStorage API با فراهم کردن یک الگوی فراخوان «دریافت/اقدام» مشابه سبک DX12، اپلیکیشن‌ها را از مدیریت جداگانه‌ی هزاران درخواست ورودی/خروجی در هر ثانیه بی‌نیاز می‌کند.

از طرفی با فشرده سازی داده‌های GPU امکان بارگذاری سریع دیتا و بهبود سناریوهای استریمینگ فراهم خواهد شد.

نهایتاً بحث بهینه‌سازی توده‌ی حافظه ذخیره‌سازی را داریم که در ویندوز 11، شامل یک سیستم‌عامل ارتقاء یافته‌ی مدیریت حافظه و در نتیجه بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های DirectStorage می‌شود. هرچند در سیستم‌عامل ویندوز 10 نیز بازی‌ها همچنان می‌توانند از عملکرد کارآمدتر و سریع‌تر حافظه‌ی ذخیره‌سازی بهره‌مند شوند.

عملکرد این سه مکانیزم، به‌معنی بهره‌مند شدن تمامی بازی‌ها از مدل برنامه‌نویسی جدید و فناوری فشرده سازی DirectStorage خواهد بود. از آنجایی که ویندوز 11 بر مبنای عملکرد DirectStorage نوشته شده، قاعدتاً بازی‌ها عملکرد بهتری در نسخه جدید سیستم‌عامل ویندوز خواهند داشت. توسعه‌دهندگان بازی‌ها باید فقط یک بار به اضافه کردن ابزار DirectStorage به موتور بازی‌سازی خود بپردازند؛ بعد از آن، تمامی برنامه‌های تولیدی به‌صورت خودکار به این قابلیت مجهز شده و متناسب با مقیاس بازی‌ها عمل خواهد کرد.»

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را در اینباره با ما در میان بگذارید.


منبع videocardz
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده