نویسنده: مهدی اسدی
// جمعه, ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۵۱

کامپیوتر گیمینگ خودروهای جدید تسلا با تراشه‌ های AMD

مدل جدید خودروهای الکتریکی Model X و Model S شرکت تسلا به‌زودی به فروش گذاشته می‌شوند و برخلاف اکثر خودروهای مشابه دیگر، سیستم کامپیوتری آن‌ها اساساً یک کامپیوتر گیمینگ است که از تکنولوژی AMD بهره می‌برد.

سخنگوی شرکت AMD در جریان سخنرانی خود در کنفرانس Computex 2021، اعلام کرد که این شرکت سیستم کامپیوتری خودروهای جدید تسلا را براساس تراشه‌های AMD و با قابلیت‌های یک سیستم گیمینگ طراحی می‌کند. این سیستم براساس یکی از پردازنده‌ها‌ی جدید رایزن به همراه یک پردازنده‌ی گرافیکی اختصاصی RDNA2 که منحصراً با هدف اجرای بازی‌های بزرگ AAA طراحی شده، ساخته خواهد شد. گفته می‌شود توان گرافیکی این سیستم به بیش از ۱۰ ترافلاپس می‌رسد که برای اجرای بازی‌هایی مانند The Witcher 3 یا Cyberpunk 2077 کاملاً کافی به نظر می‌رسد. همان‌طور که ایلان ماسک، رئیس تسلا پیش از این وعده داده بود.

بررسی‌های صورت گرفته توسط نشریه The Verge نشان می‌دهد که براساس اسناد فاش شده، در سیستم خودروهای جدید تسلا از پردازنده‌ی گرافیکی Radeon 6600M استفاده شده است. تعداد هسته‌ها و واحدهای شیدر این تراشه کمی پایین‌تر از پردازنده‌ای است که در سخت‌افزار پلی استیشن 5 مورد استفاده قرار گرفته است. همان‌طور که می‌دانیم، پردازنده‌ی گرافیکی PS5 نیز براساس معماری RDNA2 طراحی شده و توان گرافیکی آن کمی بیشتر از ۱۰ ترافلاپس است؛ اما در خودروی تسلا این توان پردازشی بین گرافیک یکپارچه‌ی CPU و GPU اختصاصی آن تقسیم شده که علاوه‌بر اهداف گیمینگ وظایف دیگری هم خواهد داشت. بنابراین نمی‌توان قابلیت‌های گیمینگ این سیستم را هم رده‌ی کنسول نسل نهمی سونی متصور شد.

سیستم گیمینگ خودروهای تسلا

ایلان ماسک اوایل سال ۲۰۲۱ در توئیتر از دنبال‌کنندگان خود پرسیده بود که آیا دوست دارند بازی The Wticher 3: Wild Hunt را در خودرو تجربه کنند؟ مهندس، طراح صنعتی و از برجسته‌ترین کارآفرینان بزرگ صنعت تکنولوژی که از ثروتمندترین افراد جهان نیز به شمار می‌رود، بعد از این هم بارها درباره توان بالای کامپیوترهای داخلی خودروهای الکتریکی تسلا صحبت کرده و وعده‌های هیجان انگیزی را به علاقه‌مندان به دنیای گیمینگ داده بود.

این تراشه‌های جدید در خودروهای Tesla Model S Plaid و Model X Plaid مورد استفاده قرار می‌گیرند که عملاً نسخه‌ی جدید مدل‌های Model S و Model X محسوب می‌شوند. تسلا برنامه دارد تا این دو خودرو الکتریکی را از تاریخ ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) به بازار عرضه کند.


منبع gamespot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده