نویسنده: مهدی اسدی
// سه شنبه, ۱۱ خرداد ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۰

AMD از فناوری اختصاصی FSR رونمایی کرد؛ رقیب DLSS انویدیا

AMD بالاخره به‌صورت رسمی از تکنولوژی FidelityFX Super Resolution به‌عنوان راهکار رقیب DLSS انویدیا رونمایی کرد. پشتیبانی از بیش از ۱۰۰ GPU و CPU و دو برابر عملکرد بهتر در رزولوشن 4K Native.

AMD ساعاتی پیش رسماً از تکنولوژی اختصاصی خود برای رقابت با فناوری DLSS انویدیا تحت عنوان FidelityFX Super Resolution رونمایی کرد. البته نام کامل این تکنیک، FidelityFX Super Resolution and Deep Learning Super Sampling است که از این پس به‌جای آن از عبارت اختصاری FSR استفاده خواهیم کرد. نحوه‌ی معرفی FSR نیز شباهت زیادی به انویدیا و فناوری DLSS آن‌ها داشت. رویکرد AMD از جهاتی بهتر و در برخی مسائل ضعیف‌تر از فناوری انویدیا به نظر می‌رسد. در ادامه به‌صورت خلاصه وار به این موضوع خواهیم پرداخت.

AMD برای معرفی FSR از بازی Godfall روی کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT و رزولوشن 4K استفاده کرده که حالت Ray-Tracing نیز در آن فعال شده است. کارت گرافیک Radeon RX 6800 XT در حالت 4K نیتیو (Native) قادر است تا این بازی را با نرخ فریم 49FPS اجرا کند، اما بعد از فعالسازی FSR در حالت Performance این بازی، یک جهش بزرگ به نرخ ۱۵۰ فریم بر ثانیه را تجربه خواهیم کرد.

تفاوت کیفیت و نرخ فریم بازی Godfall با فناوی FSR

در این بین، ما نرخ ۷۸ فریم بر ثانیه را برای کیفیت Ultra Quality و نرخ ۹۹ فریم بر ثانیه را برای حالت Quality داریم و همچنین بازی در حالت Balanced با نرخ فریم 124FPS اجرا می‌شود.

از مهم‌ترین تفاوت‌های FSR و DLSS می‌توان به امکان استفاده از FSR روی کنسول‌های نسل جدید اشاره کرد

مهم‌ترین تفاوتی که میان FSR و DLSS وجود دارد، این است که AMD می‌تواند از تکنولوژی اختصاصی خود روی بسیاری از محصولات خود استفاده کند و این حتی محدود به کارت گرافیک‌های این شرکت نیز نمی‌شود. یعنی پردازنده‌های رایزن و حتی کنسول‌های نسل جدید ایکس باکس سری ایکس، ایکس باکس سری اس و پلی استیشن 5 نیز می‌توانند از تکنولوژی FSR بهره‌مند شوند.

AMD از تاریخ ۲۲ ژوئن (۱ تیر ۱۴۰۰) تکنولوژی FidelityFX Super Resolution (FSR) را در دسترس قرار خواهد داد. بنابراین حدود سه هفته تا زمان تست این قابلیت در مصارف عملی زمان باقی مانده است. براساس ادعای AMD، بیش از ۱۰۰ پردازنده گرافیکی و CPU این شرکت از FSR پشتیبانی می‌کنند. ضمن اینکه درحال حاضر بیش از ۱۰ استودیوی بازی‌سازی و موتور گرافیکی از FSR استفاده می‌کنند. در این فاصله بررسی کارت گرافیک‌های جدید GeForce RTX 3080 Ti و GeForce RTX 3070 Ti نیز منتشر می‌شوند؛ لذا باید انتظار اخبار مهمی را در این فاصله داشته باشیم.

ویژگی های تکنولوژی FSR انویدیا

درحال حاضر می‌توان گفت که امید زیادی به بهبود قابل‌توجه عملکرد بازی‌ها با فناوری FSR داریم. به‌خصوص در رزولوشن 4K و حتی 8K در سیستم‌های قوی‌تر که DLSS 2.0 به معنای واقعی کلمه معجزه می‌کند. بنابراین خیلی جالب است که ببینیم AMD با FSR در Radeon RX 6800 XT یا پرچم‌دار پردازنده‌های گرافیکی خود در Radeon RX 6900 XT برای پردازش بازی‌های سنگین در رزولوشن‌های 7680x4320 چه می‌کند.

در پایان شما هم می‌توانید نظرات خود را با زومجی و سایر کاربران در میان بگذارید.


منبع tweaktown
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده