نویسنده: مهدی اسدی
// پنجشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۲۰:۳۷

ارائه جزئیات بیشتر درباره تکنولوژی DirectStorage مایکروسافت

مایکروسافت با اعلام تاریخ برگزاری رویداد Game Stack Live، وعده انتشار اطلاعات جدید درباره ورود فناوری دایرکت استوریج به پلتفرم پی سی را به علاقه‌مندان می‌دهد.

یکی از موضوعاتی که شاید به اندازه‌ی عرضه کنسول‌های نسل جدید اهمیت داشته باشد، سبک معماری Velocity یا همان DirectStorage است. دایرکت استوریج به منظور بهره‌برداری حداکثری از قابلیت‌های نسل چهارم درایوهای پرسرعت SSD کاربرد داشته و با استفاده از پهنای باند بالای حافظه SSD، پردازش داده‌های ورودی و خروجی گیمینگ را به‌صورت real-time ترکیب می‌کند.

اما مایکروسافت در اطلاعیه جدید خود اعلام کرده که در رویداد دیجیتالی Game Stack Live درباره دستاوردهای نوآورانه DirectX از جمله استاندارد جدید DirectX HDR برای پی سی برنامه خواهد داشت. همچنین یکی از ویژگی‌های جذاب کنسول‌های بازی یعنی Velocity Architecture نیز تحت عنوان DirectStorage برای کامپیوترهای شخصی رونمایی می‌شود. افزایش قابل‌توجه سرعت انتقال داده‌ها با استفاده از تکنولوژی دایرکت استوریج می‌تواند منجر به افزایش حداکثریِ عملکرد سیستم‌ها از حافظه‌ی ذخیره‌سازی تا پردازنده‌ی گرافیکی شود.

رویداد Game Stack Live

بازی‌های مدرن‌تر، داده‌های به مراتب بیشتری را در مقایسه با نسل‌های گذشته بارگذاری می‌کنند و این درحالی است که زمان بارگذاری این داده‌ها نسبت به قبل بسیار کمتر شده است. بهینه‌سازی زمان لودینگ این داده‌ها برای جا دادن این حجم بالای دیتا در حافظه‌ی قابل دسترس GPU از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. بازی‌های امروزی، به‌جای بارگذاری مقادیر بالایی از داده‌ها در هر فرایند انتقال، اجزای بازی از قبیل تکسچرها را به قسمت‌های کوچکتر تقسیم کرده و فقط قطعاتی که برای رندر کردن صحنه‌ی فعلی مورد نیاز هستند، بارگذاری می‌کنند.

این رویکرد در بحث بهینه‌سازی حافظه از کارایی بسیار بیشتری برخوردار بوده و می‌تواند با ارائه درخواست‌های ورودی/خروجی بیشتر، صحنه‌های جذاب‌تر و زمان بارگذاری کوتاه‌تری را به کاربر تحویل دهد.

متأسفانه API حافظه‌های فعلی برای این تعداد بالا از درخواست‌های ورودی/خروجی بهینه‌سازی نشدند و این موضوع موجب جلوگیری از اسکیل آپ شدن آن‌ها با پهنای باند بالای درایوهای NVMe می‌شود. در نتیجه شاهد ایجاد باتل نک یا گلوگاه در مسیر عملکرد سیستم هستیم که بازی‌ها را با محدودیت مواجه می‌کند. درواقع حتی اگر سیستم شما به سخت‌افزار بسیار قدرتمند و سریعی مجهز شده و از درایوهای NVMe نیز استفاده کند، بازی‌هایی که از APIهای فعلی استفاده می‌کنند قادر به اشباع کامل مسیر IO نبوده و پهنای باند باارزشی که در اختیار آن‌ها قرار گرفته را بلااستفاده باقی می‌گذارند.

تکنولوژی DirectStorage

این همان جایی است که تکنولوژی DirectStorage وارد عمل می‌شود. این API پاسخی برای تکامل حافظه‌های ذخیره‌سازی مدرن است که چشم انداز IO در پی سی گیمینگ را متحول خواهد کرد. دایرکت استوریج در سیستم‌های خاصی که از درایوهای NVMe استفاده می‌کنند پشتیبانی شده و تجربه گیمینگ در پلتفرم پی سی را به سطح جدیدی وارد خواهد کرد. البته اگر سیستم شما از دایرکت استوریج پشتیبانی نمی‌کند نیز جای نگرانی نیست. بازی‌ها روی سیستم‌های قدیمی‌تر مثل همیشه اجرا خواهند شد.

توسعه‌دهندگان بازی‌های ویدیویی در پلتفرم پی سی می‌توانند با استفاده از این تکنولوژی جهان‌های بزرگتر و با جزئیات بیشتری را در بازی‌های خود خلق کنند. بازی‌های فعلی تحت تأثیر گلوگاه ایجاد شده در APIهای فعلی قرار دارند که اکثراً به‌دلیل عدم انطباق حافظه‌های پرسرعت SSD با میزان IO مورد نیاز در بازی‌های فعلی ایجاد می‌شوند. این اتفاق در مجموع موجب آسیب رسیدن به کیفیت اجرای بازی در پی سی می‌شود.

رویداد Game Stack Live در روزهای ۲۱ و ۲۲ آوریل ۲۰۲۱ (۱ و ۲ اردیبهشت ۱۴۰۰) برگزار خواهد شد. انتظار می‌رود در این برنامه اطلاعات مهمی از زمان رسیدن این فناوری به پلتفرم پی سی منتشر شود.


منبع guru3d
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده