// دوشنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۱

گرافن، فناوری جدید هواوی برای مدیریت گرما در گوشی‌های هوشمند

هواوی با سرمایه‌گذاری روی یک شرکت فویین تکنولوژی در بهره‌برداری از گرافن، اهداف جدیدی را جهت مدیریت حرارت تولیدی محصولات خود دنبال می‌کند.

مشکل مدیریت گرما در تلفن‌های هوشمند به ویژه در پردازش‌های سنگین یکی از موضوعات مورد توجه تولیدکنندگان موبایل بوده است. این موضوع به ویژه در پردازش‌های سنگین مانند بازی‌های موبایل برای مدیریت گرمای گوشی اهمیت زیادی دارد.

اخیرا شرکت هواوی با سرمایه‌گذاری روی شرکت Fuene Technology سعی دارد تا با بهره‌برداری از فناوری‌های مبتنی بر استفاده از گرافن، مدیریت بهتری را روی گرمای تولیدی در تلفن‌های هوشمند داشته باشد.

گرافن، ماده مدرنی است که از اتم‌های کربن و اربیتال‌های هیبریدی sp2 تشکیل شده است. به این ترتیب، صفحه شش‌گوش مشبکی در ساختار آن وجود دارد. ضخامت این ماده، معادل تنها یک اتم کربن است. این ماده، باریک‌ترین و در عین حال سخت‌ترین نانومتریال جهان محسوب می‌شود. اگرچه آماده‌سازی و تهیه گرافن، دشوار است، اما نوید دستیابی به ترکیبی ایده‌آل و قابل استفاده در فناوری‌های سطح بالا را می‌دهد.

این ماده، تقریبا شفاف بوده و تنها ۲.۳ درصد از نور را جذب می‌کند. رسانایی گرمایی بالا به مقدار 5300 W/m.K که بالاتر از مقدار رسانایی گرمایی ثبت شده برای نانوتیوب‌های کربنی و الماس است، این ماده را شگفت‌انگیزتر خواهد کرد.

در طرف مقابل، مقاومت این ماده هم تنها در حد ۶ تا ۱۰ اهم بر سانتی‌متر است؛ مقداری که پایین‌تر از مقاومت مس یا نقره خواهد بود. به بیان دقیق‌تر، در به‌کارگیری گرافن، با پایین‌ترین میزان مقاومت در یک ماده در جهان رو‌به‌رو هستیم.

این مشخصات باعث می‌شود گرافن در صنایع اپتیک، انتقال حرارت، تولید نیمه‌هادی، باتری و سایر موارد عملکرد درخشانی داشته باشد. سرمایه‌گذاری هواوی روی Fuene Technology هم به نحوی است تا از فناوری گرافن جهت مدیریت انتقال گرما استفاده کند.

کنفرانس چینی هواوی

براساس گزارش‌های منتشر شده، Fuene Technology در دسامبر سال ۲۰۱۴ میلادی پایه‌گذاری شده و روی توسعه، تولید و فروش صفحات رسانای گرما از جنس گرافن تمرکز دارد. محصولات فعلی این شرکت شامل صفحات رسانای گرافنی، صفحه فوم گرافن و... می‌شود.

برخی از صفحات گرافنی این شرکت، در حال حاضر در زنجیره تأمین مواد اولیه برای تولید گوشی‌های هوشمند قرار دارند. این اولین باری نیست که هواوی با Fuene Technology همکاری داشته است. روش خنک‌کنندگی براساس مایعات با استفاده از گرافن یا همان Graphene Liquid Cooling که در گوشی‌های رده‌بالای Huawei استفاده شده نیز از راهکارهای ارائه شده توسط Fuene Technology هستند.

Huawei Mate 20X از فناوری خنک‌کنندگی بر پایه مایعات و با استفاده از گرافن استفاده می‌کند. هواوی در حال حاضر ۱۰ درصد از سهام Fuene Technology را در اختیار دارد و دومین سهام‌دار بزرگ Fuene Technology به حساب می‌آید. با وجود این، جزئیات مربوط‌به سرمایه‌گذاری ویژه هواوی روی Fuene Technology عمومی نشده است.

باتوجه‌به بهره‌وری بالای انرژی در تراشه ۵ نانومتری Kirin 1000، سری گوشی های هواوی Huawei Mate 40 نیز احتمالاً با همین فناوری به مرحله تولید خواهد رسید. استفاده از تکنولوژی‌های جدید برای بهبود شرایط گرمای تولیدی گوشی‌های موبایل به ویژه در زمان تجربه بازی‌ها اهمیت زیادی دارد.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده