نویسنده: مهدی اسدی
// دوشنبه, ۱ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۵:۰۰

سونی پتنت جدیدی از یک ربات پویش احساسات را ثبت کرده است

سونی پتنت خاصی را به ثبت رسانده که به یک ربات همراه و هوشمند با قابلیت دریافت احساسات کاربر و ارائه رفتار براساس آن اشاره دارد.

شاید برخی ما روزی یک ربات گیمینگِ دوست و همراه را در ذهن خود تصور کرده باشیم که قادر است احساسات و شرایط خاص روحی را اسکن کرده و براساس آن رفتار مناسبی را از خود ارائه دهد. ممکن است آرزوی داشتنِ چنین رباتی کمی عجیب و غریب به نظر برسد اما اگر چنین چیزی را در ذهن خود تصور می‌کردید، باید گفت که سونی هم به این فکر افتاده است. براساس پتنتی که این شرکت در سال ۲۰۱۸ به ثبت رسانده و به تازگی توسط وبسایت Eurogamer منتشر شده است، توسعه دهندگانِ گجت‌های هوش مصنوعی سونی، تکنولوژی خاصی را در ذهن داشته‌اند که دقیقاً چنین کاری را انجام می‌دهد.

این ربات با تشخیص داده‌های صوتی و تصویری می‌تواند احساسات مخاطب خود را پویش کرده و سپس رفتار و دستورات متقابل را براساس این داده‌ها اجرا کند. این دستورات، شامل، حرکات، فعالیت‌های خاص و حتی صحبت کردن نیز می‌شوند. در توضیحاتی که به همراه این پتنت به ثبت رسیده می‌خوانیم:

براساس تحقیقات علمی صورت گرفته، ثابت شده که اگر افراد در یک زمان و مکان سوژه‌های خاصی را مشاهده کرده و احساسات خود را نسبت به آن با هم درمیان بگذارند، فاصله بین افراد کاهش یافته و میل به معاشرت با فرد مقابل افزایش پیدا می‌کند.

Sony

در ادامه توضیحات این پتنت تشریح شده که این ربات می‌تواند با مشاهده گیم پلی بازی‌ها در نمایشگری که در مقابل آن قرار می‌گیرد، واکنش‌های واقعگرایانه و نزدیک به رفتار بازیکن را از خود نشان داده و شخص را برای ادامه تجربه بازی و درگیری بیشتر با جریان آن ترغیب کند. همین موضوع می‌تواند درباره تماشای فیلم یا سریال تلوزیونی نیز صادق باشد. براساس توضیحاتی که در این خصوص ارائه شده:

بیننده می‌تواند با رفتاری که این ربات از خود نشان می‌دهد، از تماشای محتوایی که در فیلم یا سریال مربوطه نمایش داده می‌شود بیشتر لذت برده و احساس تنهایی نکند.

جالب اینجاست که درصورت برقراری یک ارتباط مثبت با این ربات، عملکرد آن بهبود پیدا می‌کند. در توضیحات این پتنت چنین مثال‌هایی برای تشریح این قضیه ارائه شده است:

اگر کاربر در شرایط غیرعادی و ناسالمی زندگی می‌کند، این ربات می‌تواند با پیشنهادهای مثبت، مثلاً توصیه به این که شخص امشب زودتر به خواب برود، روند زندگی روزمره افراد را بهبود بخشد.

شاید شما هم با خواندن این توضیحات به یاد یکی از اپیزودهای سریال Black Mirror افتاده باشید؛ باید گفت که تشبیه چندان بی‌جایی هم به نظر نمی‌رسد.

همواره جا دارد به این نکته اشاره کنیم که پتنت‌ها لزوماً به واقعیت تبدیل نمی‌شوند و بیشتر برای اطمینان از حفظ حقوق یک ایده  توسط شرکت‌ها به ثبت می‌رسند. اما همواره احتمال به حقیقت پیوستن این ایده‌ها نیز وجود دارد. توسعه دهندگان Sony همواره ایده‌ها و پتنت‌های بلندپروازانه و جالب توجهی را در ذهن می‌پرورانند و همیشه امکان این که یکی از این موارد جامه‌ی واقعیت به تن کند وجود خواهد داشت.


منبع gamingbolt
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده