نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۷ مهر ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۴۳

پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال معرفی شدند؛ شارژ بی‌سیم و دوربین بهبود یافته

کمپانی گوگل همان‌طور که وعده داده بود، امروز از گوشی‌های پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال رونمایی کرد. 

گوگل لحظاتی پیش طی رویدادی که هم‌اکنون در شهر نیویورک در حال برگزاری است، از گوشی‌های هوشمند پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس‌ ال به‌عنوان جانشینان دو محصول سال گذشته‌ی خود، پیکسل ۲ و پیکسل ۲ ایکس‌ال رونمایی کرد و همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این گوشی‌های هوشمند تفاوتی با آنچه طی مدت اخیر در شایعات مختلف توصیف می‌شد، تفاوتی ندارند.

برخلاف سال گذشته که مسئولیت تولید نسخه‌ی کوچک برعهده‌ی اچ‌تی‌سی و نسخه‌ی ایکس‌ال برعهده‌ی ال‌جی بود، هر دو مدل سال جاری به‌دست تایوانی‌ها ساخته شده‌اند. با صرف‌نظر از تفاوت‌های جزئی در ابعاد و رزولوشن نمایشگر در کنار ظرفیت باتری، دو گوشی جدید گوگل تفاوت‌های چندانی با یکدیگر ندارند.

پیکسل 3 / پیکسل 3 ایکس ال

پیکسل ۳ ایکس‌ال از نمایشگر OLED کشیده‌ای با اندازه ۶.۳ اینچ، رزولوشن ۲۹۶۰ × ۱۴۴۰ پیکسل و نسبت تصویر ۱۸.۵:۹ استفاده می‌کند. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، این نمایشگر از لبه‌ی بالا با یک بریدگی بلند و از لبه‌ی پایین با حاشیه‌ای نسبتا قطور در بر گرفته شده است. در نقطه‌ی مقابل، پیکسل ۳ از نمایشگر ۵.۵ اینچی OLED با نسبت تصویر متداول‌تر ۱۸:۹ استفاده می‌کند که ۱۰ درصد سطح نمایشگر بیش‌تری را نسبت به پیکسل ۲ در اختیار کاربر قرار می‌دهد. در پیکسل ۳ خبری از بریدگی نیست و نمایشگر از دو طرف با حاشیه‌هایی نسبتا ضخیم محاصره شده؛ ضمن اینکه وضوح نمایشگر برخلاف مدل ایکس‌ال، معادل ۲۱۶۰ × ۱۰۸۰ پیکسل است.

نمایشگر هر دو گوشی جدید گوگل از محتوای HDR، قابلیت صفحه‌نمایش همواره روشن (AOD) و پروفایل‌های رنگی پشتیبانی می‌کند و سازگاری با استاندارد HDR سبب شده است تا به‌عنوان دستگاه YouTube Signature لقب بگیرد. در تنظیمات نمایشگر حالت Boosted برای رنگ‌های اشباع‌تر (sRGB + 10%) در اختیار کاربر قرار دارد. به‌موجب قابلیت AOD نیز مشخصات قطعه‌ی موسیقی در حال پخش همواره به نمایش درخواهد آمد. از نمایشگر هر دو گوشی پیکسل ۳ توسط پوشش شیشه‌ای گوریلا گلس ۵ محافظت می‌شود.

پیکسل 3 / پیکسل 3 ایکس ال

در پیکسل‌های جدید دیگر خبری از بدنه‌ی فلزی نیست. پرچم‌داران جدید گوگل از بدنه‌ای متشکل از گوریلا گلس ۵ و فریم آلومینیومی بهره می‌برد؛ البته همانند گذشته نیمه‌ی بالایی گوشی براق است و از دوربین در کنار فلش میزبانی می‌کند، اما سایر بخش‌های پنل پشتی، بافت متفاوتی نسبت به نیمه‌ی بالایی دارد. مقاومت گوشی‌ها در برابر آب و گردوغبار نیز ارتقاء یافته است و هر دو استاندارد IP68 را دریافت کرده‌اند. محصولات جدید گوگل در سه رنگ مشکی، سفید و صورتی روانه‌ی بازار خواهند شد.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، قلب تپنده‌ی هر دو نسخه‌ی Pixel 3، پردازنده‌ی هشت هسته‌ای اسنپدراگون ۸۴۵ کوالکام است؛ اما باید توجه داشته باشید که برای بهینه‌سازی مصرف باتری، فرکانس هسته‌های قدرتمند روی ۲.۵ گیگاهرتز و فرکانس هسته‌های کوچک‌تر روی ۱.۶ گیگاهرتز قفل شده است. این فرکانس‌ها نسبت به آنچه از پردازنده‌های عادی اسنپدراگون سراغ داریم، حدود ۰.۲ گیگاهرتز پایین‌تر هستند.

پیکسل 3 / پیکسل 3 ایکس ال

پردازنده‌‌ی اسنپدراگون ۸۴۵ به‌کاررفته در هر دو گوشی پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال را ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم در کنار ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی بدون درگاه کارت حافظه همراهی می‌کند. انرژی مورد نیاز گوشی‌های Pixel 3 و Pixel 3 XL نیز به‌ترتیب با باتری‌هایی با ظرفیت ۳۴۳۰ و ۲۹۱۵ میلی‌آمپرساعت تأمین خواهد شد. فرآیند شارژ پیکسل‌های جدید به‌لطف شارژر ۱۸ واتی موجود در جعبه، امکان حصول ۷ ساعت عمر باتری تنها با ۱۵ دقیقه شارژ را در اختیار کاربر قرار خواهد داد.

قابلیت جدید دیگر نسبت به گوشی‌های هوشمند سال گذشته‌ی گوگل، امکان شارژ بی‌سیم است. پایه‌ی شارژ بی‌سیم گوگل با نام پیکسل استند، امکان شارژ گوشی با توان ۱۰ وات را در اختیار کاربر قرار می‌دهد. این پایه امکان استفاده از پیکسل 3 به‌عنوان یک گوگل هوم، یک فریم عکس یا حتی یک آلارم صبح‌گاهی را فراهم می‌کند.

برخلاف پیش‌بینی‌ها، دوربین اصلی هیچ‌کدام از دو گوشی هوشمند پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال از نوع دوگانه نیست. در پنل پشتی گوشی شاهد دوربینی با سنسور ۱۲.۲ مگاپیکسلی، لرزش‌گیر اپتیکال تصویر و پیکسل‌های ۱.۴ میکرومتری هستیم که در پس لنزی با f/1.8 قرار دارد. در حقیقت تفاوت‌های اصلی دوربین پیکسل ۳ با نسل گذشته، به قابلیت‌های نرم‌افزاری آن بازمی‌گردد. قابلیت +HDR همانند گذشته حضور دارد؛ اما اکنون قابلیت دیگری موسوم به Top Shot آن را همراهی می‌کند.

پیکسل 3 / پیکسل 3 ایکس ال

هوش مصنوعی همانند گذشته در نرم‌افزار دوربین پیکسل ۳ نقش پررنگی دارد و به‌صورت خودکار از بین چندین عکس، بهترین نسخه را انتخاب می‌کند؛ ضمن اینکه از فوکوس صحیح روی چهره‌ی تمام سوژه‌ها، لبخند و باز بودن چشمان آن‌ها حصول اطمینان به‌عمل می‌آورد. اکنون نرم‌افزار دوربین پیکسل ۳ به‌لطف قابلیتی موسوم به Photograph با تشخیص لبخند یا شکلک، به‌صورت خودکار، عکسی را ثبت می‌کند. قابلیت دیگر دوربین Night Sight نام دارد که به‌زودی از طریق یک به‌روزرسانی نرم‌افزاری فعال خواهد شد و با استفاده از هوش مصنوعی، عکس‌هایی با جزئیات بالا را در محیط‌های کم‌نور، بدون نیاز به فلش ثبت خواهد کرد.

Super Res Zoom نام قابلیت مبتنی بر AI دیگری است که سعی دارد تا خلاء لنز تله‌فوتو را از طریق بهبود جزئیات موجود در زوم دیجیتال جبران کند. دوربین اصلی کماکان توانایی ضبط فیلم 4K با نرخ ۶۰ فریم‌برثانیه را ندارد؛ اما در عوض به‌لطف قابلیتی جدید موسوم به Fused Video Stabilization، حین قدم‌زدن یا دویدن، ویدیوهای نرم‌تری را ضبط خواهد کرد. این قابلیت در حالت 4K و ۳۰ فریم‌برثانیه نیز عمل می‌کند؛ اما با رزولوشن فول اچ‌دی بهترین نتیجه را دربردارد.

پیکسل 3 / پیکسل 3 ایکس ال

دوربین سلفی پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال از نوع دوگانه است و از دو سنسور ۸ مگاپیکسلی با لنز‌های متفاوت استفاده می‌کند. یکی از سنسورها در پس لنز واید ۹۷ درجه قرار دارد و دیگری را لنزی عادی با زاویه‌ی دید ۷۵ درجه همراهی می‌کند. دیافراگم لنز عادی معادل f/1.8 با فوکوس خودکار (تشخیص فاز) است و لنز واید از فوکوس ثابت با دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. دوربین سلفی پیکسل ۳ تنها به لرزش‌گیر دیجیتال اتکا دارد و خبری از قابلیت Fused Video Stablization در آن نیست.

هر دو پیکسل جدید از اسپیکرهای استریویی بهره می‌برند که در حاشیه‌ی بالا (بریدگی نمایشگر در نسخه‌ی XL) و پایین نمایشگر قرار دارند. اگرچه دیگر خبری از جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون نیست؛ اما گوگل برای نخستین بار، گوشی‌های جدید خود را همراه با هدفون‌ روانه‌ی بازار خواهد کرد؛ اما این هدفون‌‌ها عادی نخواهند بود.

کاربران پیکسل‌های جدید به‌همراه گوشی‌های خود، نسل دوم پیکسل‌بادهای گوگل را نیز با پشتیبانی از USB-C و یکپارچگی با گوگل اسیستنت در اختیار خواهند داشت. این هدفون‌ها از دستور‌های صوتی، خواندن پیام‌های جدید، نوشتن پیام و حتی ترجمه‌ی آنی نیز پشتیبانی می‌کنند. گوگل در جعبه‌ی گوشی‌ها دانگل USB-C به جک ۳.۵ میلی‌متری نیز ارائه خواهد داد.

پیکسل ۳ و پیکسل ۳ ایکس‌ال به‌ترتیب با قیمت‌‌های پایه‌ی ۸۰۰ و ۹۰۰ دلاری در بازار آمریکا عرضه خواهند شد.


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده