نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۷ اسفند ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۴

اکسپریا ایکس زد 2 سونی رونمایی شد؛ دوربین ۱۹ مگاپیکسلی و طراحی جدید

سونی در جریان کنفرانس MWC 2018 خود نسل جدید گوشی‌هوشمند پرچمدارش را با نام اکسپریا ایکس زد ۲ معرفی کرد.

سونی در جریان برگزاری کنفرانس خود طی کنگره جهانی موبایل بارسلونا، نسل جدید گوشی‌هوشمند پرچمدارش را رونمایی کرد. این کمپانی طی مراسمی که از لحظاتی پیش آغاز شده، اکسپریا ایکس زد ۲ را همراه با اکسپریا ایکس زد ۲ کامپکت رونمایی کرده که ظاهر آن‌ها تقریبا در مقایسه با نسل پیشین پرچمداران سونی شاهد تغییر بوده است.

نسل جدید پرچمداران سونی تغییرات قابل توجهی در بخش طراحی تجربه‌ کرده‌اند، اکسپریا ایکس‌زد 2 اکنون از نمایشگر با حاشیه‌ها کمتر نسبت به نسل پیشین خود بهره می‌برد. پنل جلویی این گوشی به صورت سرتاسر از نسل پنجم شیشه‌ی محافظ گوریلا گلس 2.5D بهره می‌برد و دیگر شاهد لبه‌های تیز در این گوشی نیستیم تا حس بهتری به کاربران هنگام در دست گرفتن گوشی القا شود. سونی زبان طراحی جدید خود را Ambient Flow‌ می‌نامد. فریم فلزی مقاوم در برابر پیچش نیز شاسی گوشی را در بر گرفته و از آن در برابر ضربات محافظت خواهد کرد. یکی دیگر از تغییرات بزرگ طراحی پرچمدار جدید سونی، انتقال حسگر اثرانگشت به بخش پشتی گوشی است و دیگر شاهد ادغام آن با دکمه‌ی پاور نیستیم. 

اکسپریا ایکس زد ۲

نسل جدید پرچمدار سونی، از صفحه نمایش ۵.۷ اینچی با نسبت تصویر ۱۸:۹ و رزولوشن +Full HD بهره می‌برد. پنل‌های صفحه نمایش سونی از پخش محتوای HDR نیز بهره می‌برند.

سونی همواره پرچمداران خود را به دوربین‌های توانمندی مجهز کرده است و اکسپریا ایکس زد ۲ نیز از این قاعده مستثنی نیست. جدیدترین محصولات موبایل سونی به دوربینی با سنسور ۱۹ مگاپیکسلی IMX400 با ابعاد ۱/۲.۳ اینچ مجهز است و لنزی با F/2.0 نیز وظیفه‌ی هدایت امواج نور به سطح سنسور را بر عهده دارد. اما یکی از بزرگ‌ترین بهبود‌های دوربین ایکس‌زد ۲ نسبت به نسل پیشین خود، تجهیز به لرزشگیر قدرتمند پنج‌محوره است که پیش از این شاهد استفاده‌ی آن در دوربین‌های عکاسی حرفه‌ای بودیم. 

سیستم‌های فوکوس تشخیص فاز، تشخیص کنتراست و لیزری نیز به صورت همزمان برای درک دقیق‌تر سوژه و فوکوس روی آن در پرچمدار ۲۰۱۸ سونی به کار گرفته شده‌‌اند. در حالی که پردازنده‌ی سیگنال تصویر اسنپدراگون ۸۴۵ در ایکس‌زد ۲ حضور دارد، اما سونی نمونه‌ی بهینه‌ شده‌ی پردازنده‌ی توانمند BIONZ را نیز در این گوشی به کار برده است تا شاهد پردازش تصویر بالغ و باکیفیتی باشیم. به گفته‌ی مدیران سونی ترکیب عملکرد این دو پردازنده منجر به ارایه‌ی رنگ‌های بهتر، جزئیات بیشتر و عملکرد بهتر در شرایط نوری کم است.  از دیگر قابلیت‌های دوربین ایکس‌زد‌ ۲ می‌توان به استفاده از سنسور IR برای تنظیم تراز سفیدی، فلاش LED، دکمه‌ی شاتر فیزیکی اشاره کرد تا در مجموع شاهد محصولی توانمند در بخش دوربین باشیم.

سونی در جدیدترین پرچمدار خود، تلاش زیادی برای بهبود عملکرد دوربین آن داشته است و یکی از جذاب‌ترین قابلیت‌های اکسپریا ایکس‌زد ۲، توانایی فیلمبرداری 4K HDR است. این قابلیت که برای اولین بار در دنیای گوشی‌های هوشمند وارد شده است، از استاندارد رنگ BT.2020 و کانتینتر HEVC 10-bit بهره می‌برد تا شاهد نتیجه‌ی نهایی با رنگ‌هایی غنی‌تر و ایده‌آل برای پنل‌های نمایش HDR سونی باشیم. 

اکسپریا ایکس زد ۲

پرچمداران سونی پیش از این توانایی فیلمبرداری اسلوموشن با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه و البته رزولوشن 720P را داشتند. حال این قابلیت در ایکس زد ۲ بهبود یافته و کاربران امکان فیلمبرداری در این نرخ و با رزولوشن 1080P را نیز خواهند داشت. البته سونی تغییری در حجم حافظه‌ی رَم پردازنده‌ی سیگنال گوشی ایجاد نکرده است؛ بدین ترتیب در صورت استفاده از رزولوشن 1080P برای ثبت ویدیوی‌های صحنه‌آهسته، زمانی نزدیک به نیمی از زمان مجاز فیلمبرداری در حالت 720P در دسترس خواهد بود.

موج حذف جک ۳.۵ میلی‌متری صدا به پرچمداران سونی نیز رسید و شاهد عدم استفاده‌ی این پورت پرکاربرد در گوشی جدید غول فناوری ژاپن هستیم. این در حالی است که ایکس زد ۲ ۱۱.۱ میلی‌متر ضخامت داشته و ظاهرا فضای کافی برای تعبیه‌ی این پورت موجود باشد. خوشبختانه سونی همچنان به روند خود در استفاده از اسپیکر‌های استریو ادامه داده است و ایکس‌زد ۲ اکنون میزبان اسپیکر‌هایی با ۲۰ درصد بلندی صدای بیشتری نسبت به نمونه‌های به کار رفته در نسل پیشین این گوشی است. یکی از قابلیت‌های ویژه‌ی ایکس‌زد ۲ که در برادر کوچک‌تر آن وجود ندارد، سیستم Dynamic Vibration‌ است. این سیستم از موتوری با بازه‌ی فرکانسی بالا بهره می‌برد که توانایی تولید باس در موسیقی و بهبود کیفیت لرزش در نوتیفیکیشن‌ها را دارد. بدنه‌ی شیشه‌ای ایکس زد ۲ باعث شده است تا سونی امکان استفاده از فناوری شارژ بی‌سیم QI را داشته باشد. 

اکسپریا ایکس زد ۲

در بخش سخت‌افزار شاهد ترکیب یکسانی بین ایکس‌زد ۲ و ایکس‌زد ۲ کامپکت هستیم. هر دو گوشی به پردازنده‌ی قدرتمند اسنپدراگون ۸۴۵، ۴ گیگابایت حافظه‌ی رم و ۶۴ گیگابایت فضای ذخیره‌سازی UFS با امکان افزایش آن از طریق درگاه کارت حافظه‌ی میکرو اس‌دی مجهز شده‌اند. درگاه کارت حافظه‌ی هیبریدی، امکان استفاده از آن برای تعبیه‌ی سیم‌کارت دوم را نیز به پرچمدار جدید سونی می‌دهد. وای‌فای، NFC، بلوتوث ۵، GPS و یو‌اس‌بی ۳.۱ تایپ سی، از دیگر مشخصات فنی اکسپریا ایکس زد ۲ است. 

سونی اکسپریا ایکس زد ۲ به باتری ۳۱۸۰ میلی‌آمپر ساعتی مجهز شده است تا در کنار استفاده از پنل Full HD و پردازنده‌ی بهینه‌ی اسنپدراگون ۸۴۵، انتظار عمر باتری خوبی را داشته باشیم. 

پرچمدار ۲۰۱۸ سونی در رنگ‌های مشکی، نقره‌ای، سبز و صورتی و از انتهای ماه آینده‌ی میلادی (انتهای اسفند و ابتدای فرودین‌ ماه) به بازار عرضه خواهد شد. سونی هنوز جزئیاتی در خصوص قیمت این گوشی اعلام نکرده است. 

مشخصات فنی سونی اکسپریا ایکس زد ۲

مشخصات / گوشی اکسپریا ایکس زد ۲ سونی
پردازندهاسنپدراگون ۸۴۵
سیستم‌عاملاندروید ۸.۰
حافظه‌ی رمچهار گیگابایت
صفحه نمایشنمایشگر ۵.۷ اینچی LCD با رزولوشن ۲٫۱۶۰ در ۱٫۰۸۰ پیکسل
محافظ صفحهگوریلا گلس 5
حافظه ذخیره‌سازی۶۴ گیگابایت
microSDحداکثر ۲۵۶ گیگابایت
دوربین اصلی۱۹ مگاپیکسلی با F/2.0 فیملبرداری اسلوموشن با نرخ ۹۶۰ فریم بر ثانیه و رزولوشن فول اچ‌دی
دوربین جلو۵ مگاپیکسل با F/2.2
اثر انگشتدارد
سیم کارتنانو سیم
باتری۳۱۸۰ میلی‌آمپر ساعت
وزن۱۹۸ گرم


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده