نویسنده: آرش عیاری
// شنبه, ۱۵ فروردین ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۰۰

مایکروسافت خبر از امکان عرضه ویندوز متن باز می دهد

ویندوز سال‌ها است که به عنوان مهم‌ترین سیستم‌عامل دنیا فعالیت می‌کند و سودآوری بسیار خوبی را نیز برای مایکروسافت به ارمغان داشته است و همین موضوع احتیاط این شرکت در قبال این سیستم عامل را توجیه می‌کند. اما شنیده‌ها حاکی از این است که یک نسخه متن‌باز از این سیستم عامل امکان‌پذیر است.
ویندوز همچنان بیشترین تعداد کاربر را در میان سیستم‌عامل‌های کامپیوترهای شخصی دارد و نقش مهمی را در این اکوسیستم بازی می‌کند، اما پیشرفت روزافزون سیستم‌عامل‌های متن‌باز یا به عبارتی Open Source را -به خصوص سیستم‌عامل متن‌باز لینوکس- نمی‌توان نادیده گرفت. همین موضوع باعث شده است تا مایکروسافت دید خود نسبت به سیستم‌عامل‌های متن‌باز را تغییر دهد. این تغییر رویه ناگهانی و البته مشخص را می‌توان در صحبت‌های مارک روسینوویچ، مدیر ارشد تکنولوژی مایکروسافت مشاهده کرد. او در جریان کنفرانس ChefConf 2015 از واژه «کاملا محتمل» استفاده کرد و اینکه ممکن است مایکروسافت روزی دست به ساخت نسخه متنباز سیستم‌عامل مایکروسافت بزند. او در این کنفرانس گفت:
این یک مایکروسافت جدید است. هر مکالمه و گفت‌و‌گویی که فکرش را بکنید درباره نرم‌افزارهایمان -کدباز بودن در برابر عدم کدباز بودن- انجام داده‌ایم.
البته نمی‌توان منکر این موضوع شد که صحبت‌ کردن درباره یک موضوع تا جامه عمل پوشاندن به آن، فاصله زیادی دارد، اما داشتن آگاهی نسبت به همین نکته کوچک که شخصی در جایی راجع به این موضوع اظهارنظر کرده است، جای امیدواری دارد. فیل دیبوویتز، یکی از مهندسان شبکه اجتماعی فیسبوک در گفت‌وگو با وب‌سایت ویِرد گفت که امکان تحقق این موضوع تا دو سال پیش امکان نداشت و این موضوع را هم نباید فراموش کرد که مهاجرت به ویندوز ۱۰ به مدت یک سال برای کاربران ویندوز ۷ و ۸، بدون هیچ هزینه‌ای امکان‌پذیر خواهد بود؛ موضوعی که در گذشته غیرقابل تصور بود. ( یا به طور مشخص تا زمانی که مایکروسافت آن را تایید کرد) پس به طور مشخص یک ویندوز متنباز کاملا قابل دستیابی است، اما هنوز گزینه‌ای روی میز مایکروسافت وجود ندارد. آیا فکر می‌کنید روزی این اتفاق بیافتد؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. منبع: PC Gamer


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده