نویسنده: آرش رستمی
// پنجشنبه, ۱۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۲

سونی Project Field را معرفی کرد؛ راهی جدید برای تجربه کردن بازی های کارتی

پروژه‌ی فیلد یا Project Field طرحی از کمپانی سونی است که دنیای بازی‌های کارتی فیزیکی و مجازی را درهم می‌آمیزد.

ترکیب کردن اسباب‌بازی‌ها و اشیاء با بازی‌های ویدیویی و به‌نوعی «زنده کردن آن‌ها» از آن دسته ایده‌های جذاب است که هر از گاهی در قالب‌های مختلف در دنیای گیمینگ پیاده‌سازی می‌شود؛ یک‌بار با استفاده از واقعیت افزوده و بار دیگر هم با طرحی مانند عروسک‌های آمیبوی نینتندو. این‌بار کمپانی سونی دست‌به‌کار شده و در همین راستا محصولی را به طرفداران بازی‌های کارتی معرفی کرده است.

محصول جدید سونی فعلاً Project Field یا پروژه‌ی فیلد نام دارد و شامل پدها یا صفحه‌هایی هوشمند می‌شود که در کنار یک تبلت یا اسمارت‌فون قرار می‌گیرند. این صفحه‌های هوشمند از یک فناوری مشابه NFC بهره می‌برند که به آن‌ها امکان می‌دهد تا به‌شکل بی‌سیم به کارت‌های فیزیکی (که طبیعتاً باید از Project Field پشتیبانی کنند) متصل شوند. با قرار دادن کارت‌ها روی صفحه‌ی هوشمند، موقعیت و داده‌های اختصاص داده‌شده به آن‌ها از طریق بلوتوث به تبلت یا اسمارت‌فون منتقل می‌شود و نهایتاً کارت موردنظر در بازی مورد پشتیبانی نمایان می‌شود. در این میان، سیستم می‌تواند در میانه‌ی بازی هم جابه‌جا شدن کارت‌ها روی پدها را تشخیص دهد؛ ضمن اینکه تراشه‌های درون کارت‌ها علاوه بر قابل خواندن بودن، قابل نوشتن هم هستند. در نتیجه می‌توان تغییرات انجام‌شده را روی آن‌ها ذخیره کرد و بسته به نوع بازی، کارت‌ها را با بروز کردن اطلاعات‌شان ارتقا داد.

Sony Project Field

البته Project Field ایده‌ی جدیدی نیست؛ چرا که پیش‌تر در بازی‌های آرکیدی مانند Sengoku Taisen و همین‌طور آمیبوهای کارتی نینتندو، هرچند به‌شکلی متفاوت، اجرا شده است. با این حال، پروژه‌ی سونی، با توجه به مرتبط شدن‌اش به گوشی‌های موبایل، می‌تواند از پتانسیل بالاتری برخوردار باشد؛ البته به‌شرطی که پدهای آن با قیمت مناسبی به بازار راه پیدا کنند و بازی‌های مقبولی هم برای آن عرضه شود. سونی می‌گوید که چندین بازی مختلف را برای Project Field در نظر گرفته است. در این میان، اولین بازی بر اساس مجموعه‌ی Yokai Watch شکل گرفته و به دست استودیو لول-5 ساخته می‌شود.

Sony Project Field

سونی هنوز زمانی را برای آغاز عرضه‌ی Project Field اعلام نکرده است؛ ضمن اینکه محصول نام‌برده فعلاً تنها برای بازار ژاپن در نظر گرفته شده است. با وجود این، بعید نیست که نظاره‌گر راهیابی آن به بازارهای جهانی هم باشیم.


منبع Kotaku Engadget
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده