نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۶ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۰۱

محققان پرده سینمای سه بعدی را توسعه داده‌اند که نیازی به عینک مخصوص ندارد

محققان یک پرده‌ی سینمای سه‌بعدی توسعه داده‌اند که کاربران را قادر می‌سازد تا بدون استفاده از عینک مخصوص به تماشای فیلم‌های این چنینی بپردازند. با زومجی همراه باشید. 

فناوری جدید به کار برده شده در این پرده‌ی سینما از وجود لنزها و آینه‌های جدیدی استفاده می‌کند که امکان تماشای فیلم‌های سه‌بعدی بدون نیاز به استفاده از عینک را فراهم می‌آورد. همچنین باید به این موضوع اشاره کرده که تجربه‌ی تماشای فیلم سه‌بعدی از تمام صندلی‌های موجود در سینما یکسان بوده و تفاوت عمده‌ای ندارد.

البته باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر فناوری نمایشگر‌های بدون نیاز به عینک در بازار وجود دارد، با این تفاوت که این نمایشگر‌ها باید به رزولوشن بالایی مجهز باشند که همین موضوع باعث می‌شود تا تولید نمایشگر‌های سه‌بعدی بدون نیاز به عینک در ابعاد پرده‌های سینمایی غیرممکن باشد.

براساس اطلاعات ارائه شده توسط دانشمندان مشارکت کننده در این طرح، این پرده ی سینمایی را باید نمونه‌ای اولیه از پرده‌های سینمایی در اندازه‌ی بزرگ خواند که برای تماشای ویدیو‌های سه‌بعدی نیاز به عینک سه‌بعدی ندارند.

سه بعدی

در تلویزیون‌های سه‌بعدی از یک فناوری که می‌تواند پیکسل‌های متفاوتی را به هر یک از چشم‌ها نمایش دهد، استفاده می‌شود. این قابلیت امکان نمایش عمق را فراهم می‌آورد. نام این فناوری Parallax Barrier است که بیننده باید برای بهره‌گیری از آن در فاصله‌ی مشخصی از تلویزیون قرار داشته باشد.

برای استفاده از این فناوری در سایز بزرگ نمایشگر نظیر پرده‌های سینمایی باید تدبیر دیگری اندیشیده شود. همین موضوع باعث شده تا محققان به توسعه‌ی پروژکتورهای جدیدی روی بیاورند که می‌توان طیف گسترده‌تری از تماشاگران را در فاصله‌های متفاوت از نمایشگر پوشش دهد. 

فناوری Cinema 3D موانع منظر (Parallax Barriers) متعددی را روی نمایشگر قرار می‌دهد که این موضوع باعث می شود تا تمام بینندگان فارغ از مکانی که نشسته‌اند قادر به دیدن محتوای سه‌بعدی باشند.

البته باید به این موضوع اشاره کرد که این فناوری در حال حاضر در دسترس عموم نیست و در واقع به بازار عرضه نشده است. اما توسعه‌ی هر چه بیشتر آن می‌توان این امکان را در اختیار سالن‌های سینما قرار دهد تا تجربه‌ی تماشای فیلم‌های سه‌بعدی بدون نیاز به عینک را در اختیار کاربرانشان قرار دهند.

باید دید که آیا این فناوری می‌تواند در آینده نزدیک راه به سالن‌های سینما باز کند؟


منبع زومیت
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده