نویسنده: محسن بیگی نیا
// سه شنبه, ۲۲ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۳

مایکروسافت پشتیبانی از multi-GPU را برای بازیسازها آسان تر خواهد کرد

بر اساس گزارش منتشر شده در وب سایت «پی‌سی‌ پر» (PCper)، شرکت مایکروسافت (Microsoft) به زودی امکان استفاده راحت‌تر از چند کارت گرافیک (multi-GPU) در بازی‌های تحت دایرکت‌ایکس 12 (DirectX 12) را برای بازیسازان فراهم خواهد کرد. با زومجی همراه باشید.

Radeon-GeForce-GTX-multi-gpuدایرکت‌ایکس 12، رابط برنامه نویسی (API) شرکت مایکروسافت، اکنون برای استفاده بسیاری از پی‌سی گیمرها در دسترس است. ویژگی‌های زیادی برای این API طراحی شده‌اند تا به کاربرها اجازه دهد بیشترین بهره‌وری را از سخت افزارهای مدرن خودشان داشته باشند. هرچند به کار گیری یکی از قابلیت‌های بسیار مورد انتظار این API، پشتیبانی از قابیلت چند آداپتوره‌ی صریح (EMA)، برای بازیسازان نسبتاً دشوار است. بنابراین پشتیبانی از چند کارت گرافیک تحت دایرکت‌ایکس 12، مساله‌ای که در بازی‌هایی مانند Ashes of the Singularity قابل مشاهده است، بیشتر یک استثنا است تا قاعده‌ی کلی.

به طور خلاصه EMA وعده‌ی بکارگیری چندین کارت گرافیک (مانند SLI یا Crossfire) را می‌دهد، اما نه فقط برای کارت گرافیک‌های یکسان بلکه برای کارت گرافیک‌هایی با مدل‌های متفاوت و از برند‌های متفاوت. این قابلیت در کنار سایر بهبودهای اعمال شده در دایرکت‌ایکس 12 قرار خواهد گرفت مانند «۲۰ درصد افزایش در بهره‌وری کارت گرافیک»، استفاده‌ی بهینه‌تر از منابع پردازنده محاسباتی و در نتیجه «افزایش حداکثر ۵۰ درصدی در استفاده‌ی کلی از پردازنده محاسباتی» و افزایش چشمگیر در «فراخوانی ترسیم‌ها» (Draw Calls) در مقایسه با دایرکت‌ایکس 11 که برای صحنه‌های بسیار پیچیده عالی است.

Expicit-Multi-Adapter

حال سؤال این است که مایکروسافت چگونه خواهد توانست کاری کند که بازیسازهای بیشتری از EMA استفاده کنند؟ به نظر می‌رسد که این قابلیت اکنون کنار گذاشته شده است تا راهی آسان برای بکارگیری «پشتیبانی ساده از چند کارت گرافیک» فراهم شود. پیش از این بازیسازها مجبور بودند تا برای به کارگیری EMA از برنامه نویسی سطح پایین استفاده کنند.

در گزارش سایت «پی‌سی‌ پر» در خصوص  یک سطح جدید و ساده‌تر برنامه نویسی برای به کار گیری چند کارت گرافیک در دایرکت‌ایکس 12 صحبت شده است. در این گزارش آمده است:

چاس بوید از مایکروسافت در مراسمی که ای‌ام‌دی (AMD) برای آشنایی رسانه‌ها با پولاریس (Polaris) برگزار کرد، حضور داشت و ایده‌هایی را که مایکروسافت برای کمک به ارتقاء multi-GPU پیاده سازی می‌کند به نمایش گذاشت. بهترین خبری که پخش شده مربوط به یک لایه‌ی انتزاعی (Abstraction layer) برای سازندگان بازی است که می‌توانند از آن برای پشتیبانی از چند کارت گرافیک استفاده کنند و به زودی روی گیت‌هاب (GitHub) عرضه خواهد شد. به گفته‌ی مایکروسافت، تنها با اعمال تصحیحاتی «بسیار کوچک» در کدها، بازی‌های دایرکت‌ایکس 12باید بتوانند تا از پشتیبانی پایه‌ی multi-GPU بهره‌مند شوند.

 | 

این ابتکار می‌تواند برای بازیسازها خوب باشد و استفاده از چندین کارت گرافیک در یک پی‌سی را بسیار ساده‌تر کند و کاربران نیز آشکارا خواهند توانست از سخت افزارهای خریداری شده‌ی خودشان بیشترین سود را ببرند. بخصوص اگر دایرکت‌ایکس 12 بتواند از پردازنده‌های گرافیکی مجتمع اینتل (Intel) نیز استفاده کند عالی خواهد شد، چرا که در غیر اینصورت این پردازنده در سیستم‌های دارای کارت گرافیکی مجزا بلا استفاده خواهد ماند.

زودترین زمانی که می‌توان انتظار داشت DirectX 12 برای استفاده از این ویژگی‌ها بروزرسانی شود، همزمان با عرضه‌ی بروزرسانی Windows 10 Anniversary Update در ۲ آگوست (۱۲ مرداد) خواهد بود.

منبع: Hexus


تهیه شده در زومجی