نینتندو اهداف خود از تحقیق در مورد واقعیت مجازی را شرح داد
از مدتها پیش سال ۲۰۱۶ به عنوان سال واقعیت مجازی نامیده میشد و حال با رسیدن به میانههای این سال، شاهد هستیم که هدستهای آکیولس ریفت و HTC Vive عرضه شدهاند و هدست پلیاستیشن VR نیز در ماه اکتبر وارد بازار خواهد شد. همچنین بازیها و برنامههایی که از این فناوری پشتیبانی میکنند هم روند رو به رشدی دارند و بازیسازان زیادی سراغ ساخت چنین محصولاتی میروند. پس کاملا منطقی است که کمپانیهای بزرگ صنعت بازیسازی همگی کمکم سراغ واقعیت مجازی بروند. یکی از این کمپانیها Nintendo است که چندی پیش رسما خبر از تحقیق در مورد فناوری واقعیت مجازی داد و تاتسومی کیمیشیما، رییس نینتندو، در این مورد گفت:
ما کاملا آگاه هستیم که کمپانیهای دیگر در حال ساخت بازیها و محصولات واقعیت مجازی هستند و مشتریان هم علاقه زیادی به این نوع آثار دارند. با اینکه در این مقطع نمیتوانم اطلاعات زیادی در مورد فعالیتهای خودمان در این زمینه ارائه دهم، ولی در این حد میگویم که واقعیت مجازی اهمیت زیادی برای ما دارد و ما تحقیقات زیادی در این زمینه انجام میدهیم.
پس از صحبتهای کیمیشیما، نوبت به شیگرو میاموتو، خالق بازیهای مثل Super Mario، رسیده تا در مورد برنامههای نینتندو در حوزه واقعیت مجازی صحبت کند:
ما فقط در زمینه واقعیت مجازی تحقیق نمیکنیم و نیمنگاهی هم به واقعیت افزوده و دیگر فناوریها داریم. ما همچنین یک سری فناوریهای بنیادی مثل سه بعدی داریم و سعی میکنیم از آنها در ساخت سختافزارهای مختلف استفاده کنیم.
میاموتو در ادامه صحبتهای خود در مورد واقعیت مجازی گفت:
در مورد واقعیت مجازی، ما همواره دوست داریم محصولاتی تولید کنیم که برای مدت طولانی قابل استفاده باشند. همچنین هدف ما خلق تجربهای است که در بازههای زمانی کوتاه هم لذتبخش است؛ بهعلاوه باید کاری کنیم که این تجربه در صورت استفاده طولانی مدت مشکلی برای کاربر به وجود نیاورد. مثلا تجربه واقعیت مجازی ما باید به نحوی باشد که والدین از اینکه کودکانشان با آن بازی میکنند، نگران نشوند.
بخش بعدی صحبتهای میاموتو، در مورد نمایشگاه E3 2016 و بازیهای واقعیت مجازی حاضر در این رویداد بود:
من در مراسم E3 2016 حاضر بودم و راستش را بخواهید، به نظر من واقعیت مجازی موضوع خیلی مهمی در این نمایشگاه نبود. یکی از دلایل این امر، این است که واقعیت مجازی فقط برای کسی که شخصا آن را تجربه میکند لذتبخش است و برای بینندگان هیچ جذابیتی ندارد. همچنین درک این موضوع که چطور چنین تجربهای میتواند به یک محصول کامل تبدیل شود هم بسیار سخت است.
میاموتو و رجی فیس-امی، رییس بخش آمریکای نینتندو، اولین بار در جریان نمایشگاه E3 2014 هدست آکیولس ریفت را امتحان کردند و فیس-امی در آن زمان اعلام کرد که این فناوری هنوز قادر به ارائه تجربهای لذتبخش و هیجانانگیز نیست. وی همچنین یک سال بعد اعلام کرد که واقعیت مجازی نه لذتبخش است و نه تجربهای اجتماعی ارائه میدهد و نمیتوان به صورت جمعی از آن لذت برد. با این حال به نظر میرسد که با پیشرفت این فناوری، نینتندو نیز کم کم در اندیشه خلق تجربهی واقعیت مجازی مخصوص به خود است.
منبع: GameSpot